בריאות ונפש

חומרים מזיקים במזון המעובד: רשימה שחייבים לקרוא

סוכר, מלח, צבעי מאכל, מרגרינה ותבלינים חריפים - אלו רק חלק מהחומרים המזיקים שמכיל המזון המעובד. כל הפרטים לפניכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החומרים הרשומים לפניכם מצויים במוצרי מזון מעובדים המצויים כמעט בכל בית בעולם המערבי המתועש. המזונות המתועשים נוחים וניידים, והם יכולים להישמר לאורך זמן (הכל הודות לחומרים המשמרים שבהם). התוספים מצויים במזונות אלה על מנת לשפר את הטעם והמראה של המזון. הם כוללים כמויות גדולות של מלח, שומן וסוכר. לתוספים אלו יש מחיר ותופעות לוואי מרובות: אלרגיות למזון, מיגרנות, צרבות, גורמים להשמנת יתר, סרטן, ספיגה פחותה של מינרלים וויטמינים חיוניים ועוד.

 

סוכר

צריכה מוגזמת של סוכר ובעיקר של סוכר מעובד, גורמת למחלות רקבוניות בגוף, כמו: סוכרת, פטרת ועששת בשיניים. כמו כן, הסוכר גורם להשמנת יתר ומגדיל את הסיכויים לחלות במחלות לב וכלי דם ואף מעודד צמיחה של גידולים סרטניים. בסוכר המעובד יש אלמנט מאוד ממכר בשל ספיגתו המהירה במחזור הדם. כאשר הסוכר נספג במחזור הדם הוא מספק אנרגיה מיידית ומרוכזת ואף יכול לגרום לשיכרון אנרגיה (היפרגליקמיה). אך הוא נעלם ממחזור הדם במהירות ואז הגוף נכנס למצב של נפילת סוכר בדם (היפוגליקמיה), וזה מתבטא בחולשה, עייפות, עצבנות, דכדוך וכמובן בצורך במנת סוכר נוספת. מגמת חברות המזון היא להכניס כמויות מוגזמות של סוכר לרוב המזונות והמשקאות המעובדים, בכדי למכור מוצרים אלה כמה שיותר ולוודא שצרכנים יתמכרו וימשיכו לחשוק בהם ולצרוך אותם על בסיס קבוע. ראו הוזהרתם!!!

 

מלח

צריכה מוגזמת של מלח היא גורם מספר אחד לתופעת יתר לחץ דם וכתוצאה מכך למחלות לב. כאשר צריכת הנתרן מוגזמת, הכליות אינן עומדות בקצב הרחקת העודפים והם מתחילים להצטבר בדם. מאחר שהנתרן מגרה הצטברות נוזלים סביבו הוא מגביר את אגירתם וכך הוא מגדיל את נפח הדם, פוגע בגמישות של כלי הדם וכתוצאה מכך מגביר את לחץ הדם בכלי הדם ומאלץ את הלב לעבוד קשה יותר. כמו כן, עודף מלח יכול להוות גורם עיקרי למחלות כלייתיות ולאבנים בכליות, לשבץ מוחי, לסרטן הקיבה, לאוסטאופרוזיס ולהחמרה בתסמיני אסטמה. עודף מלח מייבש ומאיץ את תהליכי ההזדקנות של התאים והרקמות הרכות בגוף. המינון המומלץ לצריכת מלח היא 5 ג' ליום שמתוכן 2 ג' נתרן. ולאוכלוסיות בסיכון יש לצרוך 4 ג' שמתוכם 1.5 ג' נתרן.  המלח שאנו צורכים לא מגיע אלינו רק דרך המלחייה, למעשה רוב רובו מגיע ממזון מעובד המכיל כמויות גדולות מן המצופה, שכן המלח תורם לשימור המוצרים לאורך זמן, מגדיל את נפחם בשל היכולות שלו לאגור נוזלים והופך את טעמם לאטרקטיבי יותר. לכן, משתמשים בו בצורה מופרזת. זו סיבה נוספת להשתדל לצרוך כמה שפחות מזון מעובד וכמה שיותר ירקות פירות המאזנים את רמת המלחים בדם.

 

MSG מונוסודיום גלוטומאט

הוא רעלן הנקשר לקולטנים מסוג גלוטומאט הנמצאים במוחנו וחשובים לתפקוד וויסות בגופנו. משתמשים בו כיום להדגשת הטעמים במאכלים. רעלנים אלו יכולים לגרום למותם של קולטנים רגישים. כתוצאה מכך, אנשים חווים כאבי ראש, סחרחורות, עור שנעשה רגיש, בעיות בנשימה, בעיות שונות בעיכול ובמחזור הדם והלב.

 

צבעי מאכל

צבעי מאכל הם חומרים כימיים סינתטיים שלא מופיעים בטבע. רובם מיוצרים מ- פחם ויכולים להכיל גם עופרת וארסן (משמש כקוטל מזיקים עוצמתי) ועדיין הם מקבלים את אישור הרשויות כבטוחים לציבור. צבעי מאכל יכולים לגרום לתגובות אלרגניות, היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, פוגעים ביכולות הלמידה, הראייה ופוגמים במערכת העצבים.

 

BHA ו-BHT

שני החומרים הללו משמשים למניעת תהליך החמצון של שמנים לבישול ואפייה. תוספים אלו נמצאו כמפריעים לשינה ותיאבון, והתקשרו לבעיות כבד וכליות, נשירת שיער, בעיות התנהגות, סרטן, חריגות בקרב יילודים ופיגור בגדילת ילדים.

 

סודיום ניטרט וניטריט

חומרים משמרים שמוסיפים למוצרי בשר מעובד. חומרים אלו הופכים למסרטנים בקיבה. תופעות לוואי: כאבי ראש, בחילה, הקאות וסחרחורות.

 

אולסטרה

תחליף לשומן ללא קלוריות, משמש כרכיב בחטיפים וצ'יפס. אולסטרה עוצרת את תהליך הספיגה של חלק מהויטמינים וערכים תזונתיים אחרים. יכולה לגרום לשלשולים ודליפת צואה.

 

BVO שמן ירקות בתוספת ברום

משמש לשמירת הטעמים במשקאות קלים לאורך זמן. בגוף הוא מאוחסן במאגרי השומן ומצטבר עם הזמן. תוסף זה יכול להוביל לבעיות פוריות ופגמים בלידה.

 

מרגרינה - שומן צמחי מוקשה / מוקשה למחצה / שומן טראנס

מיוצרת באופן כימי על ידי חיבור שמן צמחי ביחד עם מימן. בתהליך זה דוחפים בכוח אטומים של מימן לתוך מולקולות השמן, וכתוצאה מכך, רמת השומנים הרב לא-רוויים (השמנים הטובים) יורדת ומוחלפת בשומני טראנס (לא בריא). הם גורמים למחלות לב, סרטן מעי וסרטן השד, טרשת עורקים ומעלים את רמת הכולסטרול הרע, מרעילים את הגוף ברדיקלים חופשיים וגם הם מצטברים על דפנות כלי הדם ופוגעים בהם. מרגרינה כיום מצויה בחטיפים רבים, בביסקוויטים, בלחמים שונים, במוצרי מאפיות, בעוגיות וכו'.

 

קוטלי מזיקים

יותר ממיליארד קילו של קוטלי מזיקים מוספים כל שנה למזון בארה"ב. מדובר בכ-5 קילו לאדם כל שנה!!! חלק גדול של קוטלי המזיקים בהם משתמשים ברחבי העולם מסרטנים. צבירתם בגוף פוגמת ביכולת גופנו להדוף זיהומים, פוגעת בפוריות וגורמת להפלות ובעיות נוספות בלידה.

 

תבלינים חריפים

יוצרים בגוף מצבים של חוסר איזון ורצון להגן על הריריות במערכת העיכול.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:בריאותמזון מעובדתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה