חדשות בארץ

דואר ישראל מתקדם להפרטה. כיצד זה ישפיע עלינו? 

במסגרת ההפרטה, תקודם הפרדתו של בנק ישראל מחברת הדואר. בסופו של התהליך, המדינה תחזיק ב- 60% ממניות הדואר

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

לכל מי שניסו לשלוח למכריהם הזמנה בדואר לחתונת הבן או הבת, וההזמנה הגיעה יום לאחר החופה – ייתכן והידיעה הבאה מהווה את האור בקצה תיבת הדואר: ועדת השרים לענייני הפרטה בראשותו של שר האוצר משה כחלון אישרה היום את הפרטת דואר ישראל.

על פי התכנית של רשות החברות הממשלתיות – שאושרה בשבוע שעבר על ידי דירקטוריון הדואר, הוצגה היום בפני ועדת השרים וזכתה להסכמתה פה אחד – בשלב הראשון יופרטו 20% ממניותיה של החברה הממשלתית, וזאת באמצעות מכירתם במכרז פרטי למשקיע אסטרטגי (או קבוצת משקיעים) בארץ או בחו"ל. כעבור שנתיים תציע החברה 20% נוספים ממניותיה למכירה לציבור, ובכך יהפוך דואר ישראל לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב. 60% ממניות החברה יישארו בידי המדינה, אך המשקיע הפרטי יחזיק בזכויות עודפות שיאפשרו לו, בין היתר, להשפיע על בחירת מנכ"ל החברה ולמנות שלושה דירקטורים מטעמו (מתוך 11) לדירקטוריון שלה. המשקיע יתחייב לשמור על אחזקתו במניות במשך שבע שנים.

הליך ההפרטה אושר בשל הירידה המתמשכת ברווחיותו של דואר ישראל ובתזרים המזומנים שלו, וזאת למרות שמאז אפריל 2015 החברה מיישמת את תכנית ההבראה שנקבעה לה. אתר "דה מרקר" מדווח כי הרווח הנקי של דואר ישראל ב- 2017 הסתכם ב- 12.7 מיליון ש"ח בלבד – ירידה של כ- 75% מהרווח שלו ב- 2016 שהסתכם ב- 48.3 מיליון ש"ח. הירידה ברווחיות הדואר נובעת, בין היתר, מהירידה במספר דברי הדואר (ירידה של 8% בממוצע לשנה) הנגרמת בשל המעבר לתחליפים אלקטרוניים.

תכנית ההפרטה כוללת את קידום הפרדתו של בנק הדואר מחברת הדואר – שהינה חברת האם של הבנק – וזאת בהתאם ליוזמה שהוצגה על ידי כחלון מ- 2011, בתקופת כהונתו כשר התקשורת, להפוך את בנק הדואר לבנק חברתי שיציע את שירותיו בעיקר לעשירונים התחתונים בישראל.

אתר "כלכליסט" מדווח, כי משקיעים מחו"ל כבר הביעו עניין באפשרות לרכוש חלקים ממניות דואר ישראל. בין השמות המוזכרים: חברת הדואר הגרמנית "דויטשה פוסט" וחברת הלוגיסטיקה UPS. עם זאת, במסגרת התכנית שאושרה על ידי ועדת השרים נקבע כי אם הליך המכירה של 20% ממניות הדואר למשקיע פרטי לא יעלה יפה, יונפקו לציבור עד 40% ממניות החברה.

בתגובה לאישור התכנית מסר שר התקשורת איוב קרא: "דואר ישראל יוצא לדרך חדשה! דרשתי שהפריסה האוניברסלית תהיה חלק אינטגרלי וחשוב ברפורמה, ותינתן עדיפות להעצמת הפריפריה בישראל בכל מה שקשור לשירותי הדואר. עמדתי על כך שבנק הדואר יהיה חברתי ויהיה תחת קבוצת דואר ישראל".

הליך ההפרטה של דואר ישראל צפוי להניב עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה. ההחלטה על ההפרטה אמורה לעבור כעת לאישורה של ועדת הכספים.

 

 

 
תגיות:בנקדואר ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה