חדשות כלכלה

בעקבות פיצוץ המו"מ: האם מחיר החלב ומוצריו יעלה?

פוצץ המשא ומתן בין הרפתנים ונציגי האוצר: הצדדים לא הגיעו למסקנה. האם את המחיר ישלם, כמו תמיד, הצרכן?

  • י"ח תמוז התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

היום (ראשון) נועדו נציגי משרד האוצר והרפתנים ביחד עם נציגים ממשרד החקלאות, מועצת החלב ונציגי הקיבוצים והמושבים כדי לפתור את משבר ענף החלב. המשבר פרץ בעקבות סירובו של שר האוצר, משה כחלון, לאשר את המלצת ועדת המחירים, המשותפת למשרד האוצר ומשרד החקלאות ומפקחת על מחיר מוצרי החלב, ליקרם ב-3.4%.

המלצת ועדת המחירים מגיעה בעקבות התייקרות של 6%, במחיר המטרה, המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים בעבור החלב, בשנה האחרונה. מחיר המטרה מורכב מעליות ייצור החלב הנובעות בין השאר ממחירי המזון לפרות, שכר העובדים בענף, עלות תחזוקת הרפתות ועוד. המחיר מעודכן מדי שלושה חודשים בממוצע על ידי מועצת החלב.

ההתייקרות שאושרה על ידי הועדה (3.4% כאמור,) נמוכה מעליית מחיר החלב בשנה האחרונה. חברת תנובה, השולטת ב 50% משוק החלב וב-70% משוק המוצרים המפוקחים, מציינת כי תאלץ למצוא דרכי התייעלות נוספות במטרה להתמודד עם ההפסדים הנגרמים לה. דבר העשוי להוביל לרכישת כמות חלב קטנה יותר מן הרפתנים ועלול להוביל לקריסתם משום שתנובה היא הרוכשת העיקרית של כלל תנובת החלב בארץ (60%). 

הבוקר, לאחר עליה נוספת במחיר המטרה אותו משלמות המחלבות לרפתנים, כינס משרד האוצר פגישה עם נציגי הרפתנים במשרדו במטרה לדון על הסכם התייעלות לענף הרפתות והורדת מחיר המטרה כך שניתן יהיה להימנע מעליית מחירים. הדיון הופסק בצהריים לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע לידי הסכמה. 

הפערים בין הצדדים מתמקדים בגובה מכסות ייצור החלב ברפתות אשר יזכו בתמיכת משרד האוצר ועל פיהן יקבע מחיר המטרה ובפתיחת שוק החלב ליבוא, אשר אם לא יוטלו עליו מגבלות עלול להוביל לקריסת הרפתנים. 

בתוך כך, פרסמה בשבוע שעבר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה כי מחיר החלב ומוצריו בישראל יקר ב 25%-40% מבאירופה כתוצאה מהתנהלות כלכלית כושלת של חלק מן הרפתות, ואת המחיר משלם, כמו תמיד, דווקא הצרכן.

תגיות:חלבהתייקרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה