לומדים תורה

עד כמה חמור איסור תולעים במאכלים? הרב עובדיה יוסף מסביר

מה עושים אם נכנס יתוש באוכל? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ יואב ארי דודקוביץ’)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ יואב ארי דודקוביץ’)
אא

כי האיסור של תולעים איסור חמור מאוד, התורה החמירה בו מאוד, כמו שאמרנו פעם 'אשר בשמים ממעל, ואשר בארץ מתחת, ואשר במים מתחת לארץ' . פירשו את הפסוק דרך רמז, אם אדם אוכל יתוש הפורח ונכנס בתוך התבשיל במרק, לפעמים המרק צלול ויכול להבחין בו, הלא היתוש צבעו שחור, אין לנו יתוש בצבע מרק, כשנכנס וטבל במרק, מושיט את ידו ומוציא אותו.

אבל הרבה פעמים יש תבלין פלפלים שחורים וכיוצא בהם, והוא אינו יודע אם זה פלפל או יתוש, 'יתוש' אותיות 'ושתי', נכנסה ושתי בתוך האוכל שלו... צריך לשפוך את כל האוכל, מכיון שבריה אפילו באלף לא בטיל, היתוש קטן מאוד והתבשיל הרבה, נקרא שמו בריה כיון שיש בו חיות, לא יועיל אפילו יהיו ששים פעם ששים לא בטיל .

חתיכות הבשר למשל, אם אין בהם גומות ישטפם היטב במים פעמיים שלוש ויסתכל יפה שאין שום יתוש, או אם יש פירות וירקות שהם חלקים ישטפם יפה ויאכלם.

ואם לא, כל האוכל אסור, זה ושתי - היתוש הקטן הרשע הזה, בא ואוסר לנו את כל הקדרה, כמו עמלק אוסר את הכל, 'אשר קרך בדרך' .

אם יש יתוש בתוך התבשיל ואכלו, חייב שש מלקיות, לא שש מכות, אלא כל מלקות זה ארבעים מלקויות, 'ארבעים יכנו לא יוסיף' , צריך לקבל חופשה ממקום עבודתו, נותנים לו את הארבעים מלקות, חוזר 'מסטול'  אין לו כוח, לוקחים אותו באלונקה הביתה. אחר כך עד שיתחזק מעט נותנים מלקות שניה, יתחזק מעט מלקות שלישית, זה יקח לו ששה חודשים-שמונה חודשים, צריך לקבל חופשה ללא תשלום מהעבודה שלו. אם כן על יתוש שהוא פורח חייב שש מלקויות.

אם זו תולעת שגדלה בירקות שאינה עפה, חייב עליה חמש מלקויות.

ואם זו תולעת שבמים, כגון בבור מים מכונסים יש לפעמים תולעים, על התולעת הזו חייב ארבע מלקויות. וזהו 'אשר בשמים ממעל' - זה שעף ופורח כמו היתוש וחבריו - 'ממעל' שש מלקויות. 'ואשר בארץ' - תולעת, חמש מלקויות. 'ואשר במים מתחת הארץ' - רק ארבע, ילך על ארבע .

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:הרב עובדיה יוסףבדיקת אוכלים מחרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה