חדשות יהדות

מצווה נדירה: מצוות פטר חמור במושב אחיעזר. צפו בגלריה

מצוות פדיון פטר חמר נערכה במושב אחיעזר. צפו בגלריה ובחמור המקושט, המסמל את חביבות המצווה

  • ט"ו תמוז התשע"ח
אא

אתמול (רביעי) זכו תושבי מושב אחיעזר, הסמוך ללוד, ואורחיהם לקיים מצווה נדירה: מצוות פטר חמור. 

בחומש שמות (י"ג, י"ג) מובא הציווי: "וכל פטר חמור תפדה בשה ואם לא תפדה וערפתו". הרב ישראל מאיר ביטון, ראש בית המדרש 'אדרת אליהו' ורב צפון העיר חדרה הסביר בראיון ליום ליום מדוע מדובר במצווה כל כך נדירה: "יש בה הרבה פרטי הלכות ודינים של דרכי הקניינים, שרק תלמידי חכמים יכולים לדאוג שהיא תהיה תוך הקפדה הלכתית נכונה. צריך לגדל אתון שברור שלא ילדה לפני כן, ושתלד זכר ולא ישתמשו בו כי הוא אסור בהנאה וכדו'".

הרב מוסיף וומרחיב מהו עניינה של מצוות פדיון פטר חמור: "הקב"ה ביציאת מצרים קידש את הבכורים הן של האדם והן של הבהמה שנולדו בראשונה, וקבע שכאשר נולד בכור לאתון שנקרא עייר הרי הוא אסור בהנאה בשל קדושתו, וצריך לפדות אותו בשה הניתן לכהן במתנה, ואם לא פודין את העייר, אסור הוא בהנאה וחובה לערוף את ראשו." בתשובה לשאלה למה זכה החמור דווקא לזכות הזו השיב: "בגמרא (בכורות ה) מובא שכיון שהחמורים בביזת מצרים עזרו וסייעו לעם ישראל לאסוף את כספה וזהבה של מצרים, כנגד הכרת הטוב לכך זכו שלדורות מתקיימת בהם המצווה החשובה של פדיון 'פטר חמור', וכשם שמצינו שהקב"ה גמל לכלבים שלא חרצו לשונם שכל נבלה וטריפה לכלב תשליכון אותו, כך הקב"ה גמל לחמורים, שהם נהפכים לכלי שעושים בהם מצווה חשובה", הוא מסביר.  

הרב ממשיך ומעמיק במהות המצווה ומסביר למה חמור פודים בשה: "ע"פ ההלכה באמת אפשר לפדות גם בכסף ובכל שווה כסף את החמור אך בכל אופן התורה העדיפה את הפדיון בשה בכדי לסמן לנו ולהזכיר לנו שגם הקב"ה פדה את עם ישראל שמשול לשה מידיה המסואבות של מצריים שהומשלו לחמור שנאמר "בשר חמורים בשרם" (יחזקאל כ"ג י"ט) כך לאורך הדורות חובה עלנו לפדות את החומריות שלנו ברוחניות, ולקדש את המעשים החומריים שלנו לרוח ישראל שנמשל לשה. חשוב לדעת שמבואר כי עריפת

החמור הוא סוג של קנס לאדם שיש לו חמור  שלא פודה אותו בשה. כאילו התורה אומרת לו, אם לא השכלת להבין שחובתו של יהודי להגביה את מעשיו ולקדש את החומר – החמור, לרוח – לשה אתה לא תזכה ליהנות ממנו, וחובה עליך לערוף את ראשו, והוא אסור בהנאה. יש לציין שאף העורף מזכיר לנו אותיות של "פרעה" לומר לך, ראה מה קרה לפרעה שהקשה עורף ולא רצה להוציא את עם ישראל ממצרים, אף אתה אם תקשה עורפך ותטבע בים של החומריות והתאוות בסוף הקב"ה יערוף לך את החומריות ותצא קרח מזה ומזה"."לדבריו יש סגולה נדירה במצווה זו: "כבר הבאנו בשם המקובל רבי סלמן מוצפי זצ"ל שכל המתעסק במצוות נדירות זוכה לקרב את הגאולה להחיש את ביאת המשיח. עוד כתוב בספרים הקדושים שמצווה זו שנותנים שה לכהן היא סגולה מיוחדת לעשירות מרובה".

 

הרב הרצלר חודר: פטר חמור:

 

תגיות:מצווהפטר חמורמושב אחיעזר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה