חדשות בעולם

נשיא איראן מאשים: ישראל וארצות הברית הן האחראיות למשבר הכלכלי במדינה

על רקע המשבר הכלכלי המחריף וגל המחאות השוטף את איראן לאחרונה, נשא נשיא איראן חסן רוחאני, נאום לאומה בו האשים את ישראל וארצות הברית באחריות למשבר הכלכלי במדינה

  • י"ד תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בנאום לאומה שנשא היום (רביעי) נשיא איראן חסן רוחאני, האשים את ישראל והמערב בקריסת המטבע המקומי וההפגנות באיראן. הנושא הכלכלי מעורר ביקורת פנימית באיראן כנגד הנשיא גם מצד המשטר והממשל. מתנגדיו טוענים כי למרות הסרת הסנקציות הכלכליות כנגד איראן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין, נכשל בשיפור המצב הכלכלי במדינה ופרישת ארצות הברית מן ההסכם עשויה להחריף את המצב.

רוחאני פנה לעם האיראני וציין כי אינו מתכוון לפרק את ממשלתו, ויש בידו תכנית פעולה שעתידה להתמודד עם הבעיות הבוערות במדינה, ביניהן אחוזי האבטלה הגבוהים ובעיות הדיור. הוא פנה גם למגזר הפרטי, אשר נטל חלק מרכזי בהפגנות האחרונות, וקרא לו לקחת חלק משמעותי בהתמודדות עם השלכות הסנקציות האמריקאיות ולהגדיל את מכסות הייצור המקומיות שתפצנה על הייבוא החסר ממדינות אחרות.

במקביל למחאות על רקע כלכלי, פרצו בחודשים האחרונים מחאות נוספות בהן מחאת נשים נגד כפיית הרעלה, מחאת חקלאים במחוז אספהאן על רקע מצוקת מים חמורה ועוד. אין זו הפעם הראשונה בשנים האחרונות בה פורצים גלי מחאה ברחבי איראן, אך גל המחאות בחודשים האחרונים חריג בהיקפו ומבטא תסכול לנוכח המצוקות הכלכליות המחריפות בעיקר בקרב השכבות המוחלשות.

השכבות המוחלשות אשר נהנו ממדיניותו של הנשיא הקודם, מחמוד אחמדיניג'אד, שהחריף את מצב המשק האיראני כשתיעדף את הסיוע לשכבות אלו. השכבות החלשות הן המובילות את ההפגנות, אשר מתרחשות ברובן בערי השדה בפריפריה שמנהלים מאבק מתמשך על רקע המשבר הכלכלי, האבטלה הגואה ומדיניותו הכלכלית של הנשיא רוחאני הדוגלת בצמצום ההוצאות הממשלתיות, עידוד ההפרטה וקיצוץ תקציבי שירותי הרווחה (למעט בתחום הבריאות).

תגיות:איראןכלכלהארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה