שידוכים וחיפוש זוגיות

"פתאום גיליתי שאני מפחדת להתחתן, ואולי מעכבת אותי. מה עושים?"

איך מתמודדים עם הפחד הגדול להתחתן, ומה כדאי לומר לעצמנו כשהוא מתקיף אותנו? טור תגובה לקוראת נוספת ששלחה אליי את מכתבה

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

פחדים.

איך שלא תסתכלי על המילה הזו, את תפחדי ממנה עוד לפני שיסבירו לך מה את באמת עוברת בתוכם, ואלו מין אוצרות את יכולה להפיק מהמצבים שלכאורה הכי מפחידים אותך. למה אנחנו מפחדות בעצם? זה מוזר להגיד את זה היום, בתוך עבודה אינטנסיבית ובלתי מתפשרת על שינוי חשיבתי תת הכרתי – אבל תדעי לך שזו האמת לאמיתה: את לא מפחדת משום דבר בעצם, חוץ מדבר אחד ויחיד.

את מפחדת מעצמך, מעוצמתך.

היא שם, היא שולחת לך קרני אור כל הזמן, וכשאת באמת מנסה להתקרב אליה – את מרגישה בחום הגדול הזה שלה, השורף כמעט, ונסוגה מיד אחורנית.

את מפחדת לא בגלל שהפחד מפחיד כל כך. למעשה, הוא יכול להיות הדבר הכי משעשע שיכול להיות עבור אדם שלמד לעשות התבוננות אמיתית על מה שמפחיד אותו, אבל את עדיין מפחדת רק משום שלא למדת. אף אחד לא אמר לך – שאפשר גם אחרת.

אף אחד לא צייד אותך בתמונה שונה על הפחד הזה. כולם תמיד רק דאגו 'לקשט' ולהוסיף על הציור שלו עוד ועוד אוזניים ארוכות, עוד ועוד שיניים חדות, עוד ועוד עיניים גדולות ועוד ועוד ידיים משתלחות קדימה שרוצות לתפוס (נחשי את מי?) – רק אותך.

זה התחיל בפחד הילדותי בדמות מפלצת שהסתתרה מאחורי הפרגוד, המשיך לפחד שמא לא נמצא חברה מתאימה בגן, עבר דרך פחד שלא אצליח בתרגיל הכיתתי או שלא אשתלב כפי שאני באמת יכולה בעבודה שתמיד חלמתי עליה – ונעצר כאן.

בנקודה הזו של חיינו, בחיפוש אחר בן הזוג והפחד המשתק כמעט שאולי לא נצליח למצוא אותו אף פעם.

 

הכביש לא הפך לפחות מפותל או פחות מסוכן. מה בכל זאת השתנה?

"יצא לי  לאחרונה להבין שיש בי המון פחדים מהצעד הכל כך משמעותי הזה", כתבה לי קוראת נאמנה בשם א. ב (השם המלא שמור במערכת), שגם היא כמותי נמצאת בעיצומו של תהליך החיפוש אחר זיווגה. "כמו בכל דבר בחיים, גם הפחד הזה מחזיק בי חזק ולא נותן לי להתקדם אף לא מילימטר", היא כותבת.

בדבריה היא מספרת שכך בדיוק הרגישה כשרק החלה ללמוד שיעורי נהיגה. "שפכתי ים כסף, וידעתי לנהוג מעולה אבל חזרתי שוב ושוב על אותן טעויות. למרות זאת קבענו טסט, ובמבחן הפנימי של בית הספר שוב טעיתי, ואז הגעתי לתובנה שאני פשוט מפחדת לנהוג, ומפחדת מהכביש".

האומנם?

אותה בחורה יקרה עשתה חישוב מסלול לא רק בקשר לנהיגה הפיזית, גם אם גם לנהיגה הרוחנית שלה – והגיעה למסקנה חד משמעית: הפחד הוא ההגה שאני מחזיקה בו, והוא זה שמוביל את המכונית שלי לכישלון ב'טסט'.

על רקע התובנה הזו החליטה אותה בחורה ללכת לטיפול להסרת פחדים, ונחשו מה? ניחשתם נכון. בשיעור הבא היא כבר נהגה הרבה יותר טוב, ושבועות ספורים לאחר מכן הרגישה ביטחון לקבוע טסט ראשון – שגם אותו עברה בהצלחה.

מה השתנה? הקושי לא השתנה, הוא נשאר בעינו. הכביש לא הפך לפחות מפותל או פחות מסוכן. מה בכל זאת השתנה? התעצומות הפנימיות שלה, שהיו עצומות ורדומות לזמן מה אך היו שם תמיד. הקושי קיים, אבל הוא לא סיבה לסגת למי שמבקש שינוי אמיתי, למי שמבקש ניצחון.

 

"אבל כשהוא יכיר אותי יותר לעומק אחרי החתונה – האהבה תתפוגג"

החיים הם אוסף של קשיים, ואוסף של בחירות כיצד להתבונן עליהם – האם להישאר ולהילחם עד לניצחון הנכסף, או לסגת ולוותר – לתת למישהו חזק יותר לנצח, למרות שעמוק בתוכנו אנחנו יודעים שאנחנו חזקים לא פחות.

"חפרתי עם זה קצת והבנתי שזה שאני תקועה לבינתיים בשידוכים, זה מראש שיש כאן סוג של תירוץ. זה לא סותר את זה שהכול מתנהל אך ורק בידי הקב"ה, ואני מבינה שחלק מהעבודה בחיים היא להתגבר על הפחדים – אבל עוד משהו שאני מבינה זה שאני פשוט מפחדת מלהתחתן".

א. ב אהובה... וכי איך לא תפחדי? המפלצת ההיא שמאחורי הפרגוד נהייתה מפחידה יותר ויותר עם כל יום שבגרנו, עם כל רגע שצמחנו, עם כל צעד נוסף שהתקדמנו לעבר עתידנו והגשמת ייעודנו. איך לא תפחדי מלהתחתן במציאות שבה כל זוג שני מתגרש?

"אני מפחדת שלא אהיה אהובה, שהנה אני אכיר מישהו שירגיש לי איתו הכי טוב בעולם, וארגיש מאושרת. אבל כשהוא יכיר אותי יותר לעומק אחרי החתונה – האהבה תתפוגג".

ולמה שלא תחשבי א. ב. יקרה, שהקב"ה יכול לקיים בך ובעלך ממש את הפסוק 'עוד ינובון בשיבה, דשנים ורעננים יהיו'? נכון, אף אחד לא מבטיח לנו שהאהבה תישאר תלויה באותו מקום עוצמתי על הסימפוניה של הזוגיות שלנו. יכול להיות שעם החיים יתווספו אליה צלילים צורמים אפילו, שפחות תיארנו לעצמנו שהם יכולים להשתלב בה.

 

"תנו לי להרגיש שאני זו שקובעת את הדרך, ועד כמה אהנה ממנה"

אבל מחובתנו להאמין בקב"ה שאם הוא רק רוצה, ואם אנחנו רק רוצים – הכל יכול להפוך לאפשרי בעזרת עבודה נכונה, תקשורת בונה, נתינה והקשבה הדדיים.

"מפחדת שלא אצליח להיות האישה הכי טוב, ולא אצליח להיות האימא הכי טובה. ויש עוד הרבה פחדים כאלו ואחרים, אבל אין לי את האומץ והכוח לטפל בהם. אני מרגישה אבודה".

ולמה שלא תחשבי שאם רק תינתן לך ההזדמנות להיות אישה ואימא – את תעשי כל שביכולתך להיות הכי טובה שאפשר? כי את מבינה, גם אם יש דבר כזה אימא מושלמת (ואין...), איך היא תתמודד כשהיא תגלה שבן זוגה אינו מושלם כמותה או שילדיה אינם מושלמים כפי שהיא 'חינכה' אותם להיות?

מי לדעתך תתמודד טוב יותר מול סיטואציות בלתי מושלמות – אותה אישה ואם מושלמת, או אותה שמכירה בחסרונותיה ויודעת שהיא עושה כמיטב יכולתה, אך רחוקה מלהיות מושלמת? היות וחינכו אותנו להיות מרוצות רק מתוצאות, איבדנו את היכולת ליהנות גם מהדרך, גם מהטעויות שנעשות בתוכה ואפילו מהאכזבות ומחוסר השלימות שאנחנו מוצאות בנו בתוכה.

ולכן, כשאת מדברת על פחד – אני שומעת גם דברים אחרים ש'מדברים' מתוכך. אני שומעת 'תנו לי תחושה שאני טובה', 'תנו לי להבין שלעולם הזה יש תקנה', 'שמישהו יאמר לי שאני עושה דברים בצורה נכונה', 'תנו לי להרגיש שזו אני שקובעת את הדרך ועד כמה אהנה ממנה – ולא המפלצת הזו שמאחורי הפרגוד, שנדחפת לכל סיטואציה אפשרית בחיים שלי ורוצה לגנות ממני גם את העוד מעט טוב שאני יכולה להשיג כאן', 'תנו לי סיבה להמשיך לצעוד בדרך הזו, שרבים כבר התייאשו ממנה ופנו לכיוון דרכים אחרות'.

 

הכל כבר שם. מוכן ומו(ר)כן עם הראש של כל הרצונות שהם לא שלך

אז א. ב יקרה – התבונני בראשי התיבות שבחרת לעצמך, ומשם תקחי את הכוחות כולם. כי שם נמצא הא'-ב' של כל מה שאת מבקשת: בתוכך.

את רוצה אהבה? תאהבי.

את רוצה ביטחון? תבטחי.

את רוצה טוב? תעשי טוב.

את רוצה להרגיש? תתרגשי.

העולם הזה הוא עולם העשייה, שום דבר לא יקרה אם לא תגרמי לו לקרות. שום דבר לא יתהווה מעצמו אם לא תתפללי עליו, ולא תכי על שורשו כדי שיגדל. את מפחדת? גם אני, אז מה? ואת ממש, אבל ממש לא רוצה לראות איך המפלצת בציור שלי נראית, אוקיי?

אבל אם קיבלת את הניסיון – זה פשוט שיש לך כוח לעבור אותו. מה לא פשוט? לא פשוט להבין שצריכים כאן עבודה של מלך – דהיינו מוח, לב כבד – כדי להשליט קצת סדר בממלכה הפנימית שלך.

אם קיבלת את הניסיון, אז יהיה לך נס.

אל תדאגי, הכל כבר שם. מוכן ומו(ר)כן עם הראש של כל הרצונות שהם לא שלך. אף לא אחד מהם יתממש בחייך, כי הכל כבר מוכן. מהי הריש שהשתרבבה לה באמצע המילה, ושינתה את כל המשמעות?

מה שאני שומעת כאן הוא ראש ולא ריש. תהיי את הראש שמוביל אותך אל ההצלחה שלך, תהיי את הראש שמישיר מבט קדימה ללא חת, תהיי את הראש שמוביל את הרצונות שלך לעתיד טוב ומבטיח, תהיי את הראש של החיים שלך – שממנו הכל מתחיל.

לא סתם הרי אומרים 'תחשוב טוב, יהיה טוב'. תכניסי לראש שלך דברים חיוביים, תגידי תודה בכל יום על כל מה שעובר עלייך, ועוד תראי איך שהראש יתמלא בקרוב במחשבות על סידורי החתונה שיש לדאוג להם.

אם גם אצלך מסלול השידוכים קשה ומייאש, ואת רוצה כתף להישען עליה – בואי נעבור את זה יחד. אשמח לשתף אותך בתובנות שישנו לך את תפיסת החיים, בכל מה שחשבת עד היום על שידוכים. לפרטים נוספים, לחצי כאן.

 

ליצירת קשר עם הכותבת אפשר לפנות במייל shira@htv.co.il

תגיות:פחדעצהשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה