חדשות בעולם

הבחירות בטורקיה: האם ארדואן ילך הביתה או יהפוך לסולטן?

כדי לנצח בסיבוב אחד, זקוק ארדואן ל-50 אחוז מקולות הבוחרים. האם הנשיא הטורקי, השולט במדינה 15 שנה, יהפוך לסולטן?

  • י"א תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אזרחי טורקיה יצאו הבוקר (ראשון) לבחירות ראשונות בשני פתקים: לנשיאות ולפרלמנט. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של טורקיה בה שני ההצבעות יחד.

רג'פ טייפ ארדואן ניצח בכל מערכות הבחירות שבהן השתתף ב-15 השנים האחרונות, אך הפעם מתמודדים מולו 5 מועמדים שמאיימים על שלטונו. סקרים שונים מנבאים אפשרות בה הנשיא ארדואן ילך סוף סוף הביתה.

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 וייסגרו בשעה 17:00. כ-56 מיליון איש בעלי זכות בחירה, בכ-180 אלף קלפיות ברחבי המדינה.

הבחירות היו אמורות להיערך בסוף השנה הבאה, אך הוקדמו על ידי ארדואן, שסבר כי זו ההזדמנות הטובה ביותר שלו לנצח.

כדי לנצח בסיבוב אחד, זקוק ארדואן ל-50 אחוז מקולות הבוחרים. במקרה כזה, יוכל ארדואן להכשיר את השינויים בחוקה ולבסס את שלטונו המוחלט. במידה וארדואן יזכה ברוב הקולות, ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים המעניקים לו סמכויות של סולטן. ביניהם: סמכות הנשיא למנות את חברי הממשלה ללא אישור הפרלמנט, סמכות הנשיא להתערב במערכת המשפט ולהכריז מצב חירום. בנוסף לכך, תפקיד ראש הממשלה יבוטל.

לפי הסקרים: ארדואן לא יגיע לרוב הנדרש בסיבוב הראשון ויידרש לאחד נוסף. פרשנים רבים סוברים כי כאשר ארדואן ייכשל בסבב הבחירות הראשון שלו – הוא ילך הביתה. הסיבה לכך היא שמפלגות האופוזיציה הסכימו להתאחד במקרה של סיבוב שני מאחורי המועמד שיתמודד מול ארדואן.

ארדואן ידוע כמגלומן ושונא ישראל, שנוהג להתלהם בבוטות. רק לאחרונה תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, והאשים אותו בהובלת "מדינת אפרטהייד שכבשה אנשים חסרי הגנה במשך יותר מ-60 שנה". עוד הוסיף ארדואן: "לנתניהו יש דם פלסטיני על ידיו, והוא לא יכול לכסות על פשעיו בכך שהוא תוקף את טורקיה. רוצה שיעור באנושיות? תקרא את עשרת הדיברות".

תגיות:בחירותטורקיהסולטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה