עובדות ביהדות

מתקשה בלימוד? קבל 2 עצות מפתיעות מגדול תלמידיו של הגאון מוילנא

רבי חיים מוולוז'ין היה מגדולי הדור בתקופתו, ומחשובי תלמידיו של הגאון מווילנא. 10 ציטוטים מספריו 'נפש החיים' ו'רוח חיים'

  • ז' תמוז התשע"ח
אא

1. מתקשה בלימוד? למד במתינות ומתוך שמחה. בספרו כתב רבי חיים כי אדם הלומד במתינות ובשמחה יכול להשיג בזמן מועט את מה שבלא מתינות ישיג בשעות רבות.

2. "אף אם הוא מצד טהרת לבו היה שפל רוח ולב נשבר, אך אם בני אדם נוהגים בו כבוד בכל עת ורגע, זה גם כן מניעה גדולה מאוד להשגת חכמה ועבודה, כיוון שהוא מכובד בין הבריות בהכרח יש לו טרדות ומניעות".

3 "האוכל בכוונה אמיתית לקיים גופו ונפשו לעבודת אלוקיו יתברך שמו... הוא ממש כמו המקריב קרבן". 

4. האדם נברא בצלם אלוקים, ולכן כשם ששם אלוקים מבטא שליטה ואדנות על כל היקום, כך האדם כולל בתבניתו את כל הכוחות והעולמות כולם. משום כך יש בידיו של האדם כוחות עצומים להשפיע לטובה או לרעה על היקום כולו.

5. בכוחו של האדם להוסיף כוח בפמליה של מעלה ולתגבר את הגילוי האלוקי בעולם. דברים אלו מבוססים על הפסוקים: "תנו עוז לאלוקים" ו"רוכב שמים בעזרך". בשל כוחו זה של האדם - הוא עליון על כל המלאכים, ואין צורך לאדם במתווכים בינו לבין האלוקות.

6. בתפילת האדם מתעורר השפע האלוקי לרדת ולהחיות הכל, ובכך מתווסף כוח בעולמות העליונים. כאשר אדם מתפלל עליו לפנות אל הבורא יתברך בלבד, לא אל צדיקים, לא אל מלאכים, ולא אל מידותיו. על כך נאמר: "מי כה' אלוקינו בכל קוראינו אליו".

7. "גדול כח ברכת המזון, שמוסיף כח ברכה בפמליא של מעלה... ולא זו בלבד שבתיבת 'ברוך אתה', שפירושו הוא תוספת ריבוי ברכה ושפע שייך זאת הכוונה, אלא שגם בכל תיבה ותיבה מכל נוסח התפלה. שייך גם כן זאת הכוונה הקדושה. כי כל תיבה מהתפלה או של איזה ברכה היא העולה למעלה מעלה... לפעול פעולתה בשרשה העליון המיוחד לה. והוא נעשה בזה כביכול שותפו של יוצר בראשית. לבנות ולנטוע כמה וכמה עולמות".

8. "אמנם הישמר והיזהר מאוד שלא תזוח דעתך עליך ותתנשא לבבך, כאשר אתה עובד את בוראך בטהרת המחשבה... כתוב במפורש: 'תועבת ה' כל גבה לב', ו'כל המתגאה כאילו בנה במה'...

9. "וכן, האדם העוסק בתורת ה' אפילו שלא לשמה, אם כי ודאי שעדיין אינו במדרגה הגבוהה האמיתית, אמנם חלילה וחלילה לבזותו אפילו בלב, ואדרבה כל איש ישראל מחויב גם לנהוג בו כבוד".

10. "העוסק בתורה, אף אם נתלכלך תחלה בעוונות וחטאים עצומים ונטבע מאד ברפש וטיט מצולות הרע חס וחלילה. עם כל זה, ע"י עסק התורה נכון לבו בטוח, שוודאי המאור שבה יחזירו למוטב. והטוב מתגבר והולך על הרע שבו מעט מעט, עד שלסוף בהכרח יתגבר הטוב ויתפשט בכולו לגמרי".

תגיות:לימוד תורההגאון מווילנאעצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה