חדשות בעולם

סערה בצרפת: משרד החינוך נגד סממנים דתיים בבתי הספר

כלי התקשורת בצרפת סוערים: משרד החינוך מחייב את התלמידים להשתתף בשיעורי ספורט מעורבים, ואם להתפלל – רק בחדר פרטי

  • י"ז סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חוזר מנכ"ל שהפיץ משרד החינוך הצרפתי גרם לסערה עזה בכלי התקשורת במדינה האירופית. אתמול (רביעי) הופץ חוזר המנכ"ל, המגדיר בפרוטרוט את הכללים שחובה לאכוף על תלמידים, במטרה לשמור על ה"חילוניות".

חוזר המנכ"ל מכיל למעלה מ-80 עמודים, ומפרט בכעשרים פרקים את המצבים הבעייתיים שצריכים להיאכף – ודרכי הפתרון.

העיתון הצרפתי "לה פיגרו" הביא את דבריו של אחד מחברי הוועדה, ז'אן מישל בלנקר, שמבהיר כי מדובר ב"כלים לצוות החינוך הארצי, כך שכל בתי הספר יישארו מרחב סטרילי מפעילות דתית מופגנת". לדבריו, מפורטים גם "העונשים הנגרמים בגין אי ציות, שהוא מעשי יותר מקודמו, ומציג כ-20 מצבים קונקרטיים שמורים וראשי מוסדות עומדים מולו באופן קבוע בשטח".

על פי חוזר המנכ"ל, "חצאית ארוכה בצבע כהה או בנדנה חלקית המכסה את השיער, צריכים להיחשב כביטוי לכאורה של השתייכות דתית בעיני הוועדה".

בחוזר מצוין כי "כל סירוב לבקשות להסיר את הלבוש הזה, המעיד על השתייכות דתית, יפתח הליכים בפני ועדת המשמעת ונקיטת סנקציות שעלולות להגיע עד לכדי הרחקה סופית ממוסד זה".

עוד מבהיר המסמך כי "גם מקרים שבהם תלמיד או תלמידה מסרבים ללחוץ יד של עמית בתואנה של שמירת נגיעה - אסורים. אף אחד לא יכול לנפנף בדתו או אמונתו כדי לערער את עקרון השוויון בין נשים לגברים.

בנוסף, נקבע בחוזר כי "הורים של תלמידים המשתתפים בפעילות בית ספרית מכל סוג, יכולים להגיע בלבוש עם זיקה דתית, אך מבלי לעורר מחלוקת או פרובוקציה בנושא. הנהלת בית הספר יכולה להרחיק הורה מפעילויות חינוכיות במקרים מסוימים".

על פי כללי משרד החינוך הצרפתי, נאסר על תלמידים להימנע מפעילויות בית ספריות בתואנה של רגש דתי. כך למשל, לא יוכל ילד יהודי לבקש להימנע מביקור בכנסייה, למשל. המסמך מבהיר כי התלמידים כפופים לחובת הנוכחות הקבועה בסעיף של קוד החינוך, המחייב נוכחות בכל שיעורי החובה. אין להם אופציה לסרב להתייצב בשל קונפליקט אמוני. ועל כן אין לסרב לפעילויות המוגדרות כחובה.

חוזר המנכ"ל מתייחס לתלמידים המבקשים פטור משיעורי שחייה מעורבים, ומציינים כי "פטור מחינוך גופני יוגש אך ורק באישור רופא מורשה. תלמיד המבקש פטור מפעילות ספורט מעורבת, בנים ובנות - יידחה".

האם מותר להתפלל בבית הספר? "בחדר", מובהר בחוזר המנכ"ל. "על החדר להיות פתוח לכל התלמידים המעוניינים באופן אישי בשלווה ומדיטציה, בין אם הם דתיים ובין אם לאו... חשוב יהיה להבטיח שהדת לא תיתן יתרון", לשון החוזר.

בקהילה היהודית לא מתרגשים מהכללים החדשים, ומציינים כי היהודים הדתיים שולחים את ילדיהם לבתי ספר יהודיים. "בבתי הספר שלנו כמובן חובשים כיפה, ואת התפילות – ממילא מתפללים בבית הכנסת".

צרפת הפרידה את הדת מהמדינה כבר ב-1905. על פי חברי פרלמנט צרפתים, החוק מכוון בעיקר נגד מוסלמים.

תגיות:דתצרפתהתנגדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה