שבת

"מהיום המפעל סגור בשבת": מה הוביל את מנכ"ל ההייטק להחלטה החשובה בחייו?

סיפור מפעים הממחיש את כוחה של שמירת השבת, גם בפרנסה: מנכ"ל הייטק חווה על בשרו מה זה אומר לא לשמור אותה, והבין את הלקח בדרך הקשה (אך לבסוף הבין)

צילום: shutterstockצילום: shutterstock
אא

הסיפור המדהים הבא מובא בספר 'נפלאותיו לבני אדם' (אותו חיבר הרב ברוך בן דוד לב), ומגולל את ההשגחה הפרטית לה זכה מתכנת מחשבים שעבד באחת החברות הגדולות בארץ. אותו מתכנת התוודע ליהדות והחל לעשות את צעדיו הראשונים בתוכה כאדם שומר תורה ומצוות, כשהתקבלה בחברה הזמנת ענק ממשקיע מיליארדר בשם ד"ר מרטין. 

המשקיע התכוון לשלם עשרות אלפי דולרים עבור העבודה שהזמין, אך התנאי שלו היה שהפרויקט יושלם תוך ארבעה חודשי עבודה. "אם העובדים יתחייבו לעמוד בתנאי זה, אני מתחייב לשלש את המשכורות שלהם בחודשים הללו", סיכם מר מרטין. 

למרות שתחזיות העובדים היו פסימיות, המפעל נכנס למשטר חדש ואף אחד לא הורשה לצאת ממנו - אפילו לא לארוחת צהריים, שהובאה על ידי שליחים למפעל. חדר שינה ענקי הוקם באחד האולמות במפעל, והעובדים בילו את לילותיהם במיטות מתקפלות כדי לעמוד בקצב העבודה. השינה הייתה אמנם מועטה, אך העובדים לא חשו בחסרונה - שכן כולם ראו לנגד עיניהם את השכר שיקבלו בבוא היום. 

כולם, מלבד אחד - אותו מתכנת מתחזק, שבסיום יום העבודה שלו לקראת הערב, החתים יציאה והלך לתפילת ערבית בבית הכנסת. כמי שזה עתה גילה את טעמן המתוק של המצוות, היה חשוב לו לדבוק בהן ויהי מה - ושום הון משום מיליארדר לא הרשים אותו ולא גרם לו לרגע להרהר באפשרות של לעבוד ביום השבת, כשאר המתכנתים במפעל. 

 

אם תחליט לסגור את המפעל בשבת, מובטח לך שתצליח בעסקים 

אלא שבבוא היום הדבר חרה למנהל המפעל, שקרא לו לחדרו ושאל לפשר ההיעדרות שלו מהעבודה ביום השבת. המתכנת הסביר את עמדתו נוכח השינוי שחל בחייו, אך מנהל המפעל ביקש אותו לעשות חישוב מסלול מחדש ולשקול אם באמת כדאי לו לשמור את השבת - היות והחיסורים הללו משבשים את הכל. 

אז השיב המתכנת היקר מבלי להתבלבל: "בוס יקר שלי, אני מציע שאתה תעשה חישוב מסלול מחדש ותחשוב קצת יותר על השבת. עבודה שנעשית בשבת אין בה ברכה, ואתה לא באמת תרוויח ממנה, אלא עלול להפסיד הפסד גדול. לעומת זאת, אם תחליט לסגור את המפעל בשבת, מובטח לך שתצליח בעסקים".

אותו מתכנת ידע שתשובתו זו מעמידה אותו בסכנת פיטורים, ובכל זאת קיבל על עצמו את הדין והיה מוכן להסתכן למען השבת. 

מבוכה קלה נראתה בעיניו של המעביד למשמע הדברים, והוא פטר את המתכנת מחדרו בחיוך דל. 

 

זעקת אימים פילחה את חלל חדר ההנהלה: 'זהו, מפסיקים לעבוד'

העבודה לא נפסקה בשבת, אך לאחר שלושה חודשים - ביום אחד בהיר, זעקת אימים פילחה את חדר ההנהלה. אותו מתכנת שישב באותה שעה מול מסך המחשב שלו, היה בטוח שדבר מה נורא קרה. שמישהו נפל ונפצע חלילה. כשהתקרב לחדר ההנהלה וראה את התכונה שישנה שם, שאל את אחד העובדים מה קורה וקיבל תשובה שהרעידה את כל אמות הספים שלו: 'זהו, מפסיקים לעבוד'. 

דקות לאחר מכן נקראו העובדים אל חדר האסיפות, שם גילו את הסיבה למהומה: רעייתו של המיליארדר נפטרה פתאום והוא החליט לפרוש כליל מכל העסקאות המתוכננות, ולסגור את העסק שלו. אז התברר דבר נוסף - היות ואחד הסעיפים בחוזה אומר שהחברה לא יכולה לעשות שימוש בתוכנה שהזמין ד"ר מרטין, הרי שכל ארבעת חודשי העמל ירדו לטמיון. ומכיוון שכך, מיותר לציין שגם משכורתם של העובדים - בטח שלא שולשה, אך גם לא הוכפלה. "זו מכה אנושה לחברתנו", אמרו המנהלים בפנים חפויות מבושה. "כדי לזכות בהזמנה הזו דחינו את כל שאר ההצעות, וכרגע אין אף הזמנה לתרופה, באופק".

תחושת אבל אפפה את הכל כשהמנהל הודיע על כמה ימי חופשה, שלא מהסיבות הנכונות. כולם עזבו בזה אחר זה את המפעל, כולל מיודענו המתכנת היקר, שעוד לפני שהספיק להגיע לרכבו שמע מישהו שקורא לו. כשהסתובב אחורנית ראה את ראשו של מנהל המפעל, מבקש ממנו לעלות אל חדרו. 

אך נכנס המתכנת לחדר, ופני המנהל לבשו ארשת עצובה. "אתה זוכר את השיחה שלנו על השבת?", שאל אותו המנהל. בוודאי שהוא זכר, אך ברגישותו ידע שאין זה הזמן 'לזרות מלח על הפצעים' ולהוסיף כאב על כאבו הגדול של המנהל, שאיש טוב היה. בתגובה לשאלתו של המנהל האם הוא זוכר מה אמר לו אז, השיב המתכנת בתשובה שלילית ותירץ את זה בתואנה שהוא 'מבולבל' נוכח המצב, ולא מצליח להיזכר בפרטי אותה שיחה. 

המנהל פטר אותו לשלום בחיוך, אך כששבו העובדים למפעל אחרי החופשה שלהם - נדהמו לראות שלט ענק שמעטר את קיר הכניסה ללובי. "מהיום המפעל סגור בשבת", נכתב בשלט. חברו של המתכנת שנכנס יחד עמו למבואה וראה את השלט הענק, סינן מבין שיניו כי "המנהל יצא מדעתו". אך המתכנת לא התבלבל כשאמר: "הוא לא יצא ממנה, רק עכשיו הוא קיבל אותה וחבל שקצת באיחור".

תגיות:הפסדמפעלשבתהייטק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה