השבת שלי

השבת שלי: הכנות שמתחילות כבר במוצ’’ש וטשולענט שמכין אב המשפחה. בת שבע לוין מספרת על השבת שלה

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: בת שבע לוין, מורה בבית ספר לחינוך מיוחד, מספרת לנו על השבת שלה

  • ג' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי זו מנוחה. לשבת עם הילדים, להקשיב להם בסבלנות ובסובלנות, לחייך אליהם. לשמוע את כל הסיפורים שהצטברו במהלך כל השבוע ולא הספקתי לשמוע. זו מנוחה לנפש ולגוף".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? ומה זה כולל?

"ההכנות אצלי מתחילות ממוצאי שבת, אז אני מנקה את נעלי הלק של הילדים לפני שהן נכנסות לארון. זה נשמע משהו קטן, אבל בבית הורי למדתי להגיד על כל דבר, ולו הכי קטן, "לכבוד שבת קודש". אז אני מקפידה לומר "לכבוד שבת קודש" כשאני מנקה את הנעליים וכשאני מכבסת את בגדי השבת ביום ראשון וכשאני מגהצת אותם עם ערמת הגיהוץ השבועית ביום שלישי. לגבי ארגון של הבית, יום רביעי מוקדש כולו לארגון ולסדר ויום חמישי הוא היום הקבוע לספונג'ה יסודית לפני שבת. ביום שישי אני לא עובדת, ולכן כולו מוקדש לבישולים ולאפייה. אני אופה חלות מוקדם בבוקר ומכינה את הסלטים ואת תבשילי השבת.

"על הקניות אחראי אב המשפחה, שאוהב לצאת לקניות ביום חמישי בלילה, דקה לפני שהסופר נסגר. הוא טוען שהוא קונה אז ברוגע ובשלווה, כאילו הסופר פתוח בשבילו, כשכל הצומי של העובדים והקופאיות במקום מופנה רק אליו. רק כדי שלא יכעסו עלינו, אדגיש שהוא משתדל תמיד לא לעכב את הקופאיות מעבר לזמן הסגירה, ושהוא קונה בזריזות וביעילות".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"האמת שהתפריט שלנו סטנדרטי לחלוטין, כי זה מה שהילדים אוהבים. אני משתדלת להכין לכל ילד וגם לראש המשפחה את הסלט האהוב עליו. אוכלים אצלנו שמונה סוגי סלטים, שזה נשמע מאד מרשים ואלגנטי, למרות שבפועל מדובר בסלטים פשוטים שלוקח דקה להכין: רוטב פיצה, טחינה, סלט גזר וגם סלט עגבניות שרי עם פלפלים חריפים, שבעלי מאד אוהב. למנה ראשונה אוכלים אצלנו סלמון ברוטב פיקנטי, ואחריו יש מרק עוף שהילדים לא נוגעים בו. אנחנו משפחה של שבעה נפשות, ולמנה עיקרית אני מבשלת שתי כרעיים ופולקע קטן לכולם, אבל גם זה יותר מידי ובדרך כלל הסיר חוזר למקרר עם כל תכולתו, כי כולם כבר שבעים. לקינוח אוכלים אצלנו קומפוט תפוחים, וגם תפוח עץ חי שאכילתו בליל שבת היא סגולה לפרנסה.

"בבוקר לא מוותרים אצלנו על קוגל ירושלמי עם מלפפון חמוץ. אחריו אוכלים דגים, לפעמים סלמון שנשאר מהלילה ולפעמים, כשאני במצב רוח משקיעני, מושט או סול או דג אחר. למנת ביניים אני מגישה ביצה עם בצל וכבד קצוץ. תמיד אני מבשלת בערב שבת שש ביצים קשות, שיספיק לכולם ברווח, ותמיד בשעת מעשה מסתפקים אצלנו בסוף בביצה אחת שגם ממנה עוד נותר. על הטשולענט שלנו אחראי אב המשפחה, שמכין טשולענט טעים במיוחד לפי מתכון מיוחד מאמא שלו, שהיא בשלנית אגדית. לא נוגעת לו בטשולענט ולא מתערבת לו, ותמיד יוצא טעים בסוף".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"בגלל שאנחנו גרים בדירה שכורה קטנטונת, השולחן שלנו הוא שולחן קטן צר ומתקפל, אבל הוא ממש בגדר מעט המכיל את המרובה. כמו שאומרים: אם יש במקום בלב יש מקום בבית, ואיכשהו תמיד כולם מצליחים להצטופף לידו. על עריכת השולחן מופקדת הגדולה שלי, שעוד מעט חוגגת בת מצווה, והיא עורכת שולחן שבתי יפה ואסתטי".

מהו החלק הכי אהוב עלייך בשבת?

"הרגעים האלו אחרי הדלקת נרות, כשהבית כולו בוהק ובעלי עומד עם הבנים בפתח הדלת והם לבושים יפה, נקיים ומטופחים בבגדי השבת, לפני שהם יוצאים לבית הכנסת. זו כמעט הפעם היחידה בשבוע שהם פוגשים את אבא שלהם, שעובד כל השבוע מסביב לשעון, בצורה רגועה, בלי לחץ של עבודה וטלפונים. הם מתלווים אליו כמו שני מלאכים קטנים, וזה ממש רגע של נחת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"מאד אוהבים אצלנו לשיר, והילדים מחכים לזמירות השבת משבת לשבת. זה שיא הרוגע והשלווה, כולם שרים את זמירות השבת, מנסים שירים חדשים ששמעו במהלך השבוע, וגם מספרים קצת ממה שעבר עליהם במהלך השבוע. הקטנה מספרת מהתיקייה שבגן, והגדולים מספרים מההווי בבית ספר ובחיידר. זמן איכות לכל השבוע".

שבת בלתי נשכחת?

"לפני כמה שנים, עמוד החשמל שמול ביתנו עלה באש ממש לפני שבת. הכבאים לא הצליחו לכבות אותו וחברת החשמל הורידה את השאלטר של החשמל בכל הרחוב שעה לפני שבת. בנס מצאנו חברים שאפשר להתארח אצלם, ורצנו כולנו יחד כמה דקות לפני שבת, כל בני המשפחה מגדול ועד קטן, עם סירים ותבניות וסלטים, להתארח אצלם מהרגע להרגע. בסוף הייתה שבת מקסימה שהילדים זוכרים עד עכשיו. לא שהייתי חוזרת עליה עוד פעם".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"הילדים שלי מאד אוהבים ביום שישי לסחוט מיץ תפוזים ולהקפיא בכוסות, רק האמא לא כל כך מבסוטה כי זה מאד מאד דביק וכל המטבח מריח מתפוזים. חוץ מזה, אתן לך את המתכון לסלט עגבניות שבעלי אוהב":

סלט שרי עם פלפלים חריפים.

חותכים פלפל חריף לעיגולים דקים ועגבניות שרי לחצאים, מוסיפים שן שום אחת מגוררת דק ורבע לימון חתוך (לא סחוט) דק. מוסיפים שמן, מלח ופלפל חריף ומערבבים.

רוצים לספר לנו על שולחן השבת שלכם? כתבו אל support@htv.co.il ונחזור אליכם.

תגיות:השבת שליבת שבע לוין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה