סמארטפונים ואינטרנט

כיצד שליחת הודעות מהסמארטפון משפיעה על המוח שלנו? לא תאמינו

על פי מחקר חדש נמצא כי הסמארטפונים גורמים לשינוי לא רק באופן התקשורת בין בני אדם, אלא אף בצורה שבה המוח שלנו עובד. "יש כעת סיבה ביולוגית למה אסור לנו לסמס ולנהוג במקביל - שליחת הודעה יכולה לשנות את התנועה של גלי המוח", הסביר עורך המחקר

  • ג' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם אתם רגילים לשלוח הודעות מהסמארטפון תוך כדי נהיגה, כדאי שתפסיקו עם זה, ומיד. על פי מחקר נמצא כי שימוש במכשירים חכמים לצורך שליחת הודעות, וודאי שעלולה לסכן את חייכם, אך גם משנה את מקצב גלי המוח.

במחקר החדש, שפורסם בכתב העת Epilepsy & Behavior השתתפו 129 נחקרים, ובו ביקשו החוקרים לבדוק איך המוח שלנו עובד בעת שליחת הודעות. המוח של הנבדקים נסרק באמצעות מכשיר ניטור המכונה EEG שבחן את הפעילות החשמלית במוח. במשך 16 חודשים בהם הנחקרים נערך המחקר, ובמהלכו נתבקשו המשתתפים לבצע פעילויות כמו שליחת סמס, הקשה באצבעות ודיבור בטלפון. עוד ערכו להם צוות החוקרים מבחנים קוגניטיביים ותפקודיים.

תוצאות המחקר הראו כי אצל אחד מתוך חמישה נמצא שינוי במקצב המוח בזמן שסימסו. שינוי זה לא התרחש כאשר ביצעו המשתתפים שאר פעולות, כמו דיבור או תנועה. יש לציין כי השינוי הזה נמצא גם כאשר השתמשו באייפד, ולסברת החוקרים זאת משום שמדובר במסכים יותר קטנים יחסית, ועל כן נדרש יותר ריכוז.

המדענים ממרפאת מאיו שבפלורידה, לא ידעו להגיד למה מתרחש השינוי במקצב בגלי המוח, אבל הם משערים כי מדובר על מערכת תגמול. לדוגמה: הטלפונים החכמים שלנו מפעילים את מערכת התגמול במוח כשאנחנו בודקים אם קיבלנו הודעות או כשאנחנו קוראים מידע שמעניין אותנו. בפועל, זה מקפיץ לנו את רמות הדופמין במוח ומעודד אותנו לבדוק את המכשירים שלנו שוב ושוב. הקורטקס הקדם חזיתי – שאחראי על השליטה בדחפים – לא מצליח לעצור אותנו כשמדובר על נהיגה וסימוס במקביל.

האם יש לממצאים השלכות על הנהיגה תוך כדי סימוס ההודעה? לדברי  ד"ר וויליאם טטום, נוירולוג ועורך המחקר התשובה חיובית: "יש כעת סיבה ביולוגית למה אסור לנו לסמס ולנהוג במקביל - שליחת הודעה יכולה לשנות את התנועה של גלי המוח. אנחנו מאמינים שהמקצב החדש הוא מדד אובייקטיבי של יכולת המוח לעבד מידע לא מילולי תוך כדי שימוש במכשירים אלקטרונים, והוא מחובר לרגשות ולריכוז שלנו", הסביר.

תגיות:מחקרסמארטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה