כתבות מגזין

מתי שריקי: " אני מנצח את הגמגום בעזרת המוסיקה"

האמן והיוצר מתי שריקי פותח את הלב בשאלון יהדות, ובו מספר על הגמגום שממנו הוא סובל, השיר שכתב לזכר רבו שנרצח יומיים לאחר שליווה אותו לחתונתו, התגובה המרגשת שגרמה לו לבכות, ומה ביקש ממנו אברהם פריד מאחורי הקלעים

  • ב' סיון התשע"ח
מתי שריקי (צילום: יוסף שלסט) מתי שריקי (צילום: יוסף שלסט)
אא

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"בילדותי היה לי 'דוד מאמריקה', אח של אמא, שהתגורר אז בעיר הגדולה ניו יורק. הוא היה איש עסקים מצליח מאד, ומדי פעם הגיע לארץ לביקור. כמובן שכולנו התרגשנו מהביקורים שלו, וגם מהמתנות שהביא איתו בדרך כלל.

"אבל ביקור אחד שלו זכור לי במיוחד. הייתי אז בן 8. קיבלתי ממנו במתנה אורגנית פשוטה, וממש הוקסמתי מהיכולת שלי ליצור איתה ובעזרתה כאלה צלילים ומנגינות, בסך הכל עם אצבעותיי הפשוטות. שעות של 'משחק' באורגנית הפשוטה הזו הביאו את הורי לקנות פסנתר אמיתי לביתנו, ומאז המוסיקה ואני לא נפרדנו שוב".

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי?

"נקודת התמימות, בבחינת 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך'. תמימות היא גם שלימות וגם חוסר. החוסר הוא ההבנה שלא תמיד יודעים הכל, ועושים דברים גם כשלא מבינים בשכלנו את כל הסיבות והמניעים. והשלימות זה מה שמגיע בעקבות זה – לעשות דבר רק בגלל שאתה מאמין ובוטח בקב"ה, זו ממש הרגשה של שלימות.

"לפעמים אני מנסה להביא את זה גם לעשייה המוסיקלית שלי. וגם כשיש לבטים ושאלות, פשוט להמשיך ולעשות, מתוך תחושת שליחות שכך הקב"ה מצפה ממני לעשות, ולקוות לטוב".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"הרב מרדכי אליהו זצ"ל. הרב אליהו הוא מסוג הדמויות שדי להתבונן בהן ולהתמלא באור. מעשיו והנהגותיו, דווקא בגלל שהיו בצניעות ובפשטות, חודרים אצלי כל מחיצה ומחזקים בי את הרצון להיות אדם טוב יותר, ולאהוב את עצמי ואת כל עם ישראל. ככה, פשוט, אמיתי, בלי סיסמאות".

היהדות בשבילך היא?

"דרך נפלאה לקחת את כל המציאות ולסדר אותה בדרך הטובה ביותר לאדם".

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

"ארבעת המינים".

חג אהוב עליך?

"יום כיפור. מעבר לדברים החשובים והבסיסיים שיש להקפיד עליהם ביום הקדוש הזה, אני עושה לעצמי מנהג כבר הרבה שנים להיות בו בתענית דיבור. בכל שנה במוצאי יום כיפור אני מרגיש שמח שעברתי את היום הזה, אבל מהר מאוד אני מוצא את עצמי מתגעגע לניקיון הנפשי והרוחני הזה, ולתחושה הנדירה של התחדשות והיטהרות".

מתי שריקי - מי בן לגוי (מילים: הרב קוק):

מהם חלומותיך?

"להמשיך ולחלום תמיד, אף פעם לא לעצור במקום".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקב"ה מבחינתי הוא 'אור גדול מאיר הכל', שנמצא מעבר לכל הקשיים והשאלות. אני מחפש את האור הזה בכל פעם שאני בירידה ובייאוש, משתדל להתקרב להשם על ידי מצוות ומעשים, וכשאני זוכה להתחזק – קשה להסביר במילים את הנוכחות של הקב"ה בחיי המעשה. זה ממלא ומחזק מאד".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"משה רבנו. כתוב שהוא היה כבד פה וכבד לשון, וגם אני מתמודד עם קושי בדיבור. עם זאת, הקושי לא בא לידי ביטוי בשירה. הייתי רוצה לפגוש אותו ולראות איך הוא מתמודד עם העניין הזה. אבל מעבר לכל זאת, זה מחזק לדעת שדווקא מתוך קושי שכזה צומחת המנהיגות הכי גדולה".

ספר על הסינגל שהוצאת לפני כמה ימים.

"השיר 'מסתתר' הוא אחד השירים האהובים עלי באלבום החדש שבדרך, ואולי אחד השירים האהובים שכתבתי מעודי. השיר מספר באופן פשוט וישיר מאד על דרך רצופה בשאלות וברגעי חושך, רגעים שבהם 'אין לי מילים', ואני לא יכול להביע את מה שעל ליבי. ברגעים הללו אני מחפש את האור שיחזק אותי, וקורא לקב"ה שיהיה גלוי בחיי, וישמור על כל מה שיש לי".

הזכרת את האלבום החדש שבדרך. ספר עליו.

"האלבום החדש עדיין מתבשל ונרקם. באלבום הזה אני מרגיש התבגרות משמעותית בטקסטים ובלחנים, ובנוסף לכך ההפקה המוסיקלית של האלבום היא מהשורה הראשונה של תעשיית המוסיקה בישראל כיום. החלטתי לא להתפשר, וב"ה להשתדל למען כך, שזה יהיה דבר יפה בכלים נאים".

פגישה/שיחה מעניינת שהייתה לך פעם?

"לפני כשנתיים הייתה לי הזכות להופיע על אותה במה עם אברהם פריד. אחרי ההופעה התראינו, והופתעתי לפגוש אדם צנוע ולבבי. אברהם התפעל מהשירים המקוריים שלי, ושאל אם אני כותב ומלחין. עניתי לו בחיוב, והוא שאל אם אני רוצה לכתוב גם לו. כמובן ששמחתי על ההצעה. כתבתי לו כמה שירים, ואני מקווה שהוא יאמץ אחד מהם. את אחד מהשירים שכתבתי לו כבר ביצעתי בהופעה שלי".

סיפור מעניין שקרה לך?

"לאחר שחשפתי את הסיפור האישי שלי בפייסבוק, זה המשיך להתגלגל ולהגיע להמון כיוונים שלא ציפיתי שיגיע אליהם. אחד הכיוונים המעניינים יותר הייתה אשת התקשורת סיון רהב מאיר, שיום אחד שלחה לי הודעה ובה כתבה שהרבה גולשים ומאזינים הפנו את תשומת ליבה לסיפור שלי.

"בנוסף לכך, היא כתבה על הקשר שיש לגמגום שלי לכמה מפרשות השבוע ולמשה רבינו, שהיא מדברת עליהן בהרצאות שלה ובתכנית שלה בגלי צה"ל. לאחר מכן העמקנו בשיחה, ואז היא החליטה לדבר על זה בתכנית השבועית שלה ושל ידידיה בעלה בגל"צ, ואפילו השמיעה חלק מההופעה שלי שעוסק, בהתמודדות שלי עם הגמגום.

"לאחר כל זאת, זכיתי לקבל תגובה אחת מיוחדת מאיש תקשורת שגם הוא מתמודד עם גמגום, ודרכו הכרתי אדם נוסף. שנינו יחד הבאנו את הסיפור לעורכת בחדשות 2 שהתלהבה מהסיפור מאד. בהתחלה היא רצתה לשדר את זה כידיעה במהדורת החדשות היומית, אך לאחר שנחשפה לכל הפרטים היא בקשה להעמיק יותר, לצלם אותי במשך שלושה ימים, ולשדר את זה במהדורה השבועית במוצ"ש.

"לאחר שידור הכתבה הגיעו אלי מאות תגובות מדהימות, חלקן אפילו גרמו לי לבכות. אחת המרגשות שבהן הייתה מבחור בן 18 שמתמודד עם גמגום, ורק לאחר שראה את הכתבה אזר אומץ ועשה משהו חשוב מאד עבורו, שלא העז לעשות במשך שנים. הוא ניצח את הפחד וסיפר לי על זה בהתרגשות רבה, וכגון זה קיבלתי עוד עשרות תגובות על ניצחונות ועל נקודות השראה. אשרינו" .

ספר או שיר שהשפיע עליך במיוחד?

"לפני כשנתיים כתבתי שיר לזכר הרב שלי. הרב שלי נרצח בפיגוע יומיים לאחר החתונה שלי, כשלמעשה הוא זה שליווה אותי אליה. במשך לא מעט זמן ניסיתי לשלב אותו בכמה פרוייקטים של שירי זיכרון, אך ללא הצלחה. ממש לא תיארתי לעצמי שהפעם הראשונה שהוא יושמע זה יהיה דווקא בגלגלצ, אך זה מה שקרה. במסגרת שידור מיוחד ביום הזיכרון האחרון, השדרנית בגלגלצ סיפרה על הרקע לשיר ואז השמיעה אותו. בהתחשב בנסיבות האלו, זה בהחלט היה רגע מורכב. הייתי גם שמח מאד וגם עצוב מאד".

מה אתה אוהב במיוחד בשבת?

"אם חס ושלום לא הייתה שבת, היינו צריכים להמציא אותה. אני אוהב במיוחד את הרוגע והשלווה, הניתוק מהעיסוקים והמרוץ היום-יומי".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"מבחינת העשייה המוסיקלית אני שמח במקום שאני נמצא בו, אך מבחינת החשיפה לקהל והיכולת להגיע להרבה יותר אוזניים ולבבות, אני עדיין לא במקום שדמיינתי".

איפה אתה רוצה להיות בעוד עשר שנים?

"על הבמה, מנגן ושר, וממשיך ליצור באולפנים מילים ומנגינות שירדו לעולם".

מה דעתך על בעלי התשובה? וכמה אתה מרגיש קשור לבעלי התשובה?

"אני מעריץ של בעלי תשובה. הכח להגיע למקום שלהם מתוך בחירה ולא מתוך ברירת מחדל הוא כח עצום. לא סתם נאמר שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים".

לקח שלמדת בחייך?

"תמיד ללכת בעקבות תחושת הלב, כאשר השכל הישר לא מצליח להכריע".

מהי התפילה האהובה עליך?

"תיקון הגשם. מעמד מרגש ומילים מרגשות".

ספר/חלק בתורה שאתה אוהב במיוחד?

"אני אדם שאוהב לדמיין, לכן אני מתרגש מאד מעיון בספרי אגדה, מדרשי אגדה בגמרא וכו'. אבא שלי מעביר שיעור כל שבת ב'עין יעקב', שזה ליקוט של מדרשים מהגמרא, וגם לזה אני מתחבר מאד".

משהו שהיית רוצה שיידעו עליך ולא יודעים?

"אני מניח שהרבה אנשים יודעים את זה, אבל אני מתמודד עם גמגום מאז שאני ילד. זה עניין פסיכולוגי, ולא רפואי. כשאני לבד, כשאני שר, ואפילו כשאני עושה חיקויים של הסבתא המרוקאית שלי – אני לא מגמגם. עם זאת, אני מנצח את הגמגום בעזרת המוסיקה, ומוצא את הדרך להתבטא בחופשיות בעזרת המוסיקה. לפני כשנתיים החלטתי לשתף את הקהל בקושי הזה, ומאז אני נדהם מעוצמת התגובות. לא ידעתי שזה יחזק כל כך הרבה אנשים. ועם זאת, אני עדיין מתמודד וצריך לנצח בכל יום מחדש".

חיים לפי התורה הם בעיניך מתכון ל...?

"אריכות ימים ושלוות הנפש".

אחרי 120, מה היית רוצה לדעת שעשית והשארת בעולם הזה?

"שהשארתי מסר שאומר שכל אחד יכול לעבור את הקיר והמכשול הפרטי שלו, ולהגשים את החלומות שלו. מעבר לכך, לדעת שהשארתי שירים שנכנסים ללב ומחזקים אנשים".

תגיות:מוסיקהמתי שריקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה