שאלון יהדות

רון שובל: "בורא עולם מנווט אותי, התכניות שלו לפעמים שונות משלי"

שכונת כרם התימנים שבה גדל רון שובל משפיעה עליו עד היום, הוא מקפיד לא להופיע בלילות שבת ועל הנחת תפילין הוא לא מוותר. ולמה הוא מתרגש בכל פעם מחדש בקריאת תהילים? ניצוצות של יהדות, והפעם עם רון שובל

(צילום: אור גפן)(צילום: אור גפן)
אא

נעים להכיר

"רון שובל, בן ארבעים וארבע, נשוי ואב לילד, זמר ויוצר במקצועי".

ניצוץ של נוסטלגיה

"את שנות הילדות שלי חוויתי בכרם התימנים ולאחר מכן בתל כביר. כשאני חושב על אותן שנים אני נזכר תמיד בשכונה ובבית הכנסת של סבא, בכרם התימנים, בו חווינו את כל החגים. סבי זיכרונו לברכה היה החזן של בית הכנסת, היה לו קול מאוד יפה והוא התפלל את כל התפילות.

"הכישרון המוזיקאלי שעובר במשפחתי הגיע ככל הנראה ממנו, כי כולם אצלנו אוהבים לשיר. בנוסף, יש לנו גם את הגנים של 'להקת השובלים' מצד אבי שהיו ידועים ככאלו שהתחילו להכניס את המוזיקה המזרחית לארץ.

"למעשה גדלתי על מוזיקה ופיוטים, שירים ונגינות. בכל פעם שהיה אירוע והילדים היו משתוללים ומשחקים, אני הייתי יושב על יד הנגנים ומביט בהם מהופנט. כך אני זוכר את הילדות שלי".

ניצוץ של שורשים

"סבא שלי, החזן מכרם התימנים, שמר עליי כשהייתי תינוק ואולי בזכות זה הייתי מקורב אליו יותר מכל הנכדים האחרים. תמיד הקשבתי לשירים שלו ואני מתגעגע אליהם... אלו היו שירים תימנים אוטנטיים שסבא עוד זכר מתימן. סבא גם אהב לשיר בערבית. בהתחלה לא הייתי מבין את השירים שלו וביקשתי ממנו שיתרגם לי. בהמשך קלטתי קצת את המילים, ובעיקר את הסלסולים המיוחדים. סלסולים אותנטיים אמתיים".

ניצוץ של יהדות

"בכל פעם שאני מגיע לכרם התימנים ונתקל בבית הכנסת של סבא זה מעלה בי זיכרונות ומציף מחדש את ימי הילדות שלי. אני מרגיש שוב את אותה הרגשה שחשתי כילד. זה מה שהוביל לכך שהוצאתי לא מזמן את השיר 'פעמון זהב' המחודש. זהו שיר המבוסס על מילים הלקוחות משיר השירים, והוא נחשב 'להיט' לפני ארבעים שנה. אהבתי אותו מאוד, ולציון שבעים שנה למדינת ישראל החלטתי לחדש אותו. את השיר, אגב, כתב והלחין ציון שרעבי, והעיבוד וההפקה המוזיקלית הם של ערן כרמי. זהו שיר עם הרבה קצב ושמעתי מהרבה אנשים שאוהבים אותו. בנוסף, יש לי גם מחרוזת של שירי שבת, גם הם מבוססים על שירים מבית הכנסת של סבא".

ניצוץ של מצווה

"בשנים האחרונות אני מקפיד להניח תפילין בכל יום, זוהי מצווה שקיבלתי על עצמי. כמעט לא קורה מצב שאני שוכח להניח, ואם זה קורה, אז אני מרגיש מבחינה רגשית ומצפונית ממש לא טוב".

ניצוץ של אמונה

"גדלתי בבית מסורתי ומאמין, תמיד האמנתי באלוקים והאמונה מלווה אותי עד היום, היא טמונה בתוך ליבי. אני מרגיש שזה ממלא אותי ונותן לי כוחות. האמונה שלי גם הוביל לכך שבארבע עשרה השנים האחרונות אני לא מופיע בכלל בלילות שבת. זו החלטה שקיבלתי על עצמי כשהתחתנתי, למרות שהיא לכאורה פגעה בי מבחינה כלכלית, כי באותה תקופה הופעתי בהרבה מועדונים בלילות שישי. הודעתי לכולם באופן ברור: 'אין ברכה להופעה בשבתות', והטלתי על זה וטו. אני מרגיש מצוין עם ההחלטה הזו, וכיום לא משנה כמה יציעו לי על הופעה כזו – זה לא יקרה. אני מודה להקב"ה שנתן לי כוח להגיע לכזו החלטה".

ניצוץ של תנ"ך

"כבר מאז היותי ילד בגן הילדים אהבתי להקשיב לסיפורי התנ"ך. במיוחד התחברתי לדמותו של דוד המלך ולפרקי התהילים שהוא חיבר. כמה עומק יש בהם, כמה משמעות. מדהים לראות איך בדורנו שיר טוב יכול להחזיק מעמד לכל היותר כמה חודשים, ואילו מזמורים שנכתבו  על ידי דוד המלך לפני אלפי שנים, ממשיכים להיות רלוונטיים ומרגשים כל כך גם כיום".

ניצוץ של תפילה

"אני מתפלל בחגים ובשבתות, ובנוסף לתפילות ה'רשמיות' יש גם את התפילות בלב. בכל פעם שאני מצליח במשהו אני מודה בתוך ליבי לה'. אני מרגיש אותו ויודע שהוא תמיד אתי. אני גם משתמש הרבה במילים: 'בעזרת השם', כי ברור לי שרק בעזרתו אני יכול להצליח".

ניצוץ של התמודדות

"כזמר, אני נתקל לפעמים במצבים קשים, בהם אני לא מצליח להגיע בדיוק למה שאני רוצה מבחינה מקצועית. בכאלו זמנים האמונה מחזיקה אותי. אני מעודד את עצמי בכך שזה מה שבורא עולם רצה שיקרה. הוא זה שמנווט אותי. אולי הוא לא רוצה שאגיע למקום שעליו חלמתי? אולי הוא רוצה שאגיע למקום הזה, אבל רק אחרי מאמץ, וכך אדע להעריך אותו יותר? אלו מחשבות שמחזקות אותי וגורמות לי להתחזק ולא להיחלש".

ניצוץ של שבת

"אני מאוד אוהב את השבת. בכל ליל שישי אנחנו כמובן עושים קידוש ואוכלים סעודה ואחר כך נחים, כי שבת מבחינתי זה מנוחה ונטו משפחה. החברים גם יודעים שאני לא עונה לטלפונים, אלא נמצא עם המשפחה שלי. אחרי שבוע שלם שאני מתרוצץ בהופעות ובאירועים - השבת היא השלווה והמנוחה שלי".

ניצוץ של סיום – אחרי 120 שנה, מה תרצה לדעת שעשית ושהשארת בעולם?

"אחרי מותי אני רוצה שיכתבו על המצבה שלי: 'רון שובל, חמישה נגנים עם הגברה, להזמנת הופעות...', ואם אפשר אז בבקשה שבלוויה שלי תהיה חנייה.

"וברצינות – הלוואי שאזכה להשאיר אחריי רושם טוב, שיגידו שהייתי אדם טוב שהשתדל להיות בסדר עם כולם. ואם אזכה שהשירים שלי יישארו לדורי דורות, ירגשו אנשים, ישמחו אותם וידברו אליהם, הרי שעשיתי את שלי".

תגיות:ניצוצותרון שובל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה