המכתב שלא יישלח לעולם

מכתב החיזוק שכתבתי לעצמי: "את הטוב נקבל מה' ואת הרע לא נקבל?"

זו לא חוכמה להאמין ולעשות מצוות כשהכל טוב ונעים בחיים. תאמיני בטוב של ה' גם כשהוא נסתר לכאורה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נשמה טהורה, תזכרי שגם הרגעים הקשים זה מריבנו של עולם, וה' איתך שם יותר מבכל זמן אחר, רק צריך לחפש.

קודם כל, תסתכלי כמה טוב יש לך! תתאמצי לשכוח לגמרי לכמה דקות ממה שמטריד אותך וקשה לך, ותפקחי את העיניים לטובות של ה' שבכל רגע. שום דבר אינו מובן מאליו! הכל ברחמיו הרבים ובחסדיו הגדולים, וה' מחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית. ה' חידש כל יום את הטובות שלך, ונכון, אף את הצרה שלך הוא חידש, כי זה הכי טוב לך עכשיו. ה' רוצה שתפני איליו ותתחזקי.

כשלא תביני מה ה' רוצה ממך בדרך שבא הוא מוליך אותך, תזכרי שה' רוצה ממך דבר אחד – "רוצה ה' את יראיו, את המייחלים לחסדו". גם כשאת מתפללת ומשתדלת מאד מאד, ולא רואה שום התקדמות בעולם הזה מבחינת ישועתך, תאמיני בלב שלם שיש מי שמשלם שכר, שרואה בקושי הזה שלך, ובכוחו בלבד להושיעך בקלות, אבל אולי הצרה הזו היא מה שאת צריכה עכשיו, ותקבלי את זה באהבה ובתמימות, כי זה מה שה' רוצה, וזה בהכרח לטובתך.

לפעמים נדמה לך שה' אולי כבר לא חפץ בך, לא מתעניין או מקשיב חס וחלילה. אולם בדיוק להיפך, אם ה' לא היה חפץ בך – הוא היה נותן לך את מבוקשך במהרה. אך ה' משתוקק לשמוע אותך, מתאווה לתפילותיך, רוצה שתאמיני באמת, למרות הכל, ברחמנותו ובישועותיו.

ה' רוצה לגדל אותך, ולא גדלים ומתעצמים אלא בשעות משבר. זו לא חוכמה להאמין ולעשות מצוות כשהכל טוב ונעים בחיים. את נבחנת דווקא כשיש הסתר פנים, ואת לא יודעת מה את פועלת בשמים, ונראה כאילו חס וחלילה ה' זרק אותך. אך זה שקר! שקר הכי גדול שיש! כל זה – זה רק ניסיונות.

תאמיני בטוב של ה' גם כשהוא נסתר לכאורה. תיזכרי באלו ניסיונות גדולים עמדו אברהם ושרה, אי אפשר לתאר איזה ניסיונות!

עוזבים הכל בחרן עם ציווי ללכת בלי לדעת לאן. כשהם מגיעים לארץ – יש רעב. הם יורדים למצרים, ושם שרה נלקחת לבית פרעה... אבל בסוף הם מגיעים בעושר רב לארץ ישראל! הם עוברים שנים של עקרות, שרה הצדיקה מחכה לבן והגר נקלטת בקלות בהריון ומתפארת עליה. בסופו של דבר הם זוכים ליצחק הצדיק – ואברהם מצווה לעקוד את בנו. דווקא אברהם, שנלחם באותם המקריבים את בניהם למולך, ועוד אשתו מתה מצער בעקבות זה... ואברהם אפילו לא הרהר על ה'! בזכות זו שלו אנו מעוררים רחמי שמים עלינו כבר אלפי דורות.

אברהם אפילו לא הרהר על ה', אז מי אנחנו השפלים והקטנים בעולם הזה שנרצה בחוצפתנו להבין את מעשי ה'? "גדולים מעשי ה', דרושים לכל חפציהם", "ולגדולתו אין חקר". נשמה טהורה, את חיה בעולם חומרי, מצומצם ומוגבל בזמן ובמקום. לה' יתברך יש ראיה אין סופית לכל הדורות והגלגולים שלך, הוא יודע מה עברת ומה את צריכה, לטובתך, לעבור. אין דבר נעלם ונסתר ממנו.

נשמה טהורה, זכית שאת בת של מלך מלכי המלכים שמנהיג אותך כמו בת יחידה! כמה טובים לך הייסורים! וכי באת לעולם הזה לעונג גשמי? הכל הבל! וכי ה' לא רוצה להיטיב לך?! ה' רוצה עבורך טוב אמיתי ונצחי. תבטחי בו באמת שהטוב שייך רק לו, וגם אם נדמה לך שה' מונע ממך דברים שיכולים לקדם אותך בעבודתו ולעזור לך להשיג דברים רוחניים, תאמיני בתמימות שזה רצונו, שזו העבודה שהוא רוצה ממך עכשיו, ושאת לא יודעת מה טוב לך באמת..

רחל, אשת רבי עקיבא, מגורשת מבית אביה כי רצתה חתן שיכול לגדול בתורה. היא יושבת שנים במתבן (מחסן עם תבן לבהמות) וסובלת מעניות מחפירה. בהתחלה, כמה שנים מכובדות היא אפילו לא ראתה כיוון של ישועה, ובעלה עדיין לא מוכן ללכת ללמוד תורה. היא הלכה נגד כל העולם  לשם ה', כדי שבעלה ילמד תורה, אך היא מוצאת את עצמה בודדה. בעלה עדיין לא לומד תורה, היא עניה והיא עדיין לא יודעת מה יצא ממנו, אך היא לא מתייאשת ולא שואלת למה זה קורה. היא מתחזקת ברצונותיה הקדושים והטובים, ומאמינה בה' שרואה אותה. וה' באמת מתפעל מהעמידות שלה ושל ר' עקיבא, ולכן הם זוכים להיות רחל ורבי עקיבא.

תשמחי מאוד שה' מייסר אותך, כי מה יש לך בעולם הזה? הניסיונות הם גם כפרת עוונות טובה, והם גם ניצול הכי טוב של חיי העולם הזה, כי בראייה שטחית נראה שהכי טוב לחיות בשלווה ולקיים מצוות בנחת, אך דווקא בהסתר הפנים הזה שאת זוכה לו (שהרי "את אשר יאהב ה' יוכיח") את תזכי להתעלות. ניצוצות מוצאים בחושך, ניצוצות קדושה לא מוצאים באור. תזכרי כמובן שה' לא מנסה אדם בניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו, והכל מותאם ליכולותיך באהבה גדולה!

תזכרי כמה סבל דוד המלך כל ימי חייו, ותמיד אמר שירה לפני ה'. "מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו". דוד המלך מזמר לה', ומוצא באמת על מה להודות לה', גם במצב נוראי כזה כמו אב שבורח מפני בנו. זכית להתייסר, "את אשר יאהב ה' יוכיח". ה' רחמן, ובטובו הוא עוד יושיע אתך! תאמיני בזה, תבטחי ואל תתייאשי מטובו של ה' לעולם. גם החושך והקושי הם זמניים, והאור בוקע דווקא אחרי הרגע בו החושך הכי גדול.

אל תרפי מלבקש מה' על רחמיו וחסדיו, וחס וחלילה לא על "זכויותיך", כי הכל מה', גם המצוות – זה ה' ברחמיו זיכה אותך לעשות. תרקדי ותשמחי במצוות האלו (בכל מצווה ומצווה, ובמיוחד באלו שנעשו בזמן של קושי), את לא יודעת מה ערכה של כל מצוה, ואם ה' זיכה אותך לעשות מצווה ולעשות נחת רוח לפניו – אין דבר משמח יותר מזה! איזה אושר! ה' רוצה בך! כמובן שגם המניעות הן בשביל לראות את העזות דקדושה שיש לך. ה' מצפה שלא תוותרי, שגם אם לכאורה זה נראה שאת מקבלת סתירות על המצוות, ותהיה לך חלישות הדעת, ולא תראי שכר לעמלך – תתאזרי בחציפות דקדושה ולא תוותרי! תאמיני בכוחך ושה' רוצה בתשובתך! תחפשי רמזים ותעסקי בתשובה תמיד, בכל רגע.

לה' יש סיבות לכל דבר הכי קטן שקורה בעולם, ולכל דבר שהוא מעביר אותך. תעשי חשבון נפש למה באה לך הצרה הזו, אין ייסורים בלא עוון. תתחזקי בתשובה, תפילה וצדקה, והכי התחזקי בשמחה אמיתית בה', באמונה בהנהגתו הטובה, ובאמונה שהכל בהשגחתו המדויקת לטובתך הנצחית, וגם כשאת לא ממש רואה מה קורה ולא מבינה איך ה' כאילו לא חס ומרחם – תיתממי!

תביני שמכח קטנותך הרבה ושפלותך, אין לך סיכוי להבין מה קורה. התחזקי ככל יכולתך, ואת השאר השאירי לריבונו של עולם, אך אל תהרהרי לרגע על כך שהכל לטובה וברחמים, "כי כל דרכיו משפט". ה' לא חייב לך כלום! רק ברחמיו הוא מאזין לך בכלל, כי את חייבת לו כ"כ הרבה, את בעלת חובות רבים אצל ה', ועוד באה בטענות? אבל ה' הוא רחמן, וזוכר כי את בשר ודם, משתדלת ורוצה בקרבתו באמת, וטובו וחסדיו הם הסיבה היחידה שתוכלי לפנות אליו, בבושה ובהכנעה.

***

את המכתב כתבתי לעצמי בתקופה בה הייתי בתהליך המייגע של חיפוש הזיווג, והתחזקתי מאוד משיעוריו של הרב מאיר שלמה זצ"ל. הדיבורים לקוחים ברובם משיחותיו. למרות התקופה המורכבת והקשה הזו, הרגשתי כמה ה' מלווה אותי, והתפילות העוצמתיות להן זכיתי מהדהדות לי עד היום.

תגיות:המכתב שלא יישלח לעולםמכתב חיזוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה