חדשות בריאות

שותים מיץ תפוזים טבעי? ייתכן שאתם עושים טעות גדולה

מי לא אוהב לפתוח את הבוקר עם כוס מיץ תפוזים סחוט טבעי? על פי מחקר, ייתכן שהתענוג הזה עלול להסב לכם נזק בריאותי. כיצד?

  • כ"ח אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין כמו לפתוח את היום עם מנה סחוטה של פירות עשירים בערכים תזונתיים, אולם מסתבר כי ישנה חשיבות לזמן בו אתם שותים את המשקה, שכן צריכת סוכר פירות על בטן ריקה עלולה להסב נזק לכבד ולמעי.

על פי מחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Cell Metabolism, אותו ערכו חוקרים מאוני' פרינסטון, שתיית מיץ תפוזים (או כל סוג שתיה אחרת טבעית) על בטן ריקה עלולה להשפיע לרעה על מערכת העיכול.

המחקר, אשר נערך על עכברי מדע, גילה כי הסוכר המצוי בפירות (פרוקטוז) בדרך כלל מעובד במעי הדק ולא בכבד. במידה והפרוקטוז לא מעובד במעי הדק, הוא הולך לכיוון הכבד או המעי הגס. בהתאם למחקרים קודמים נמצא כי כמות גדולה של סוכר בכבד יכולה להסב נזק. בנוסף כמות יתירה של פרוקטוז עלולה להשפיע לרעה על אוכלוסיית החיידקים במעי הדק ובמעי הגס. על כן על פי תוצאות המחקר, המלצת החוקרים היא לשמור על רמות מאוזנות של פרוקטוז.

"יש הבדל פיזיולוגי בסיסי בין האופן שהגוף מעבד כמויות סוכר קטנות לבין האופן שהוא מעבד כמויות סוכר גדולות", הסביר עורך המחקר,  ד"ר ג'ושוע ד. רבינוביץ' מאוני' פרינסטון. לדבריו, ההנחה הנהוגה הייתה כי הכבד מעבד את הסוכר, אולם על פי מחקר זה נמצא כי מעל 99% של הפרוקטוז עבר אצל העכברים עיבוד במעי הדק.

מסקנת החוקרים היא כי על מנת למנוע את הגעת הפרוקטוז לכבד ועיבודו שם, רצוי לצרוך כמויות מתונות של פרוקטוז על בטן ריקה. השאלה היא כמה זה נחשב "כמות מתונה"? לדברי ד"ר רבינוביץ' כוס אחת של מיץ תפוזים נחשבת לכמות מופרזת, כיון שהיא מכילה פי 2 יותר פרוקטוז מהגדרתו ל"כמות מתונה".

במחקר מצאו עוד החוקרים כי המעי הדק מעבד טוב יותר את הפרוקטוז אחרי ארוחה דווקא. משום כך שתיית מיץ תפוזים על הבוקר עלולה להוות טעות גדולה המזיקה לבריאותכם. יחד עם זאת, ניכרת הסתייגות בדברי החוקרים, והם מציינים כי על הנושא להיחקר יותר לעומק טרם הגעה למסקנות חד משמעיות. בינתיים, כדאי שתצמצמו בצריכת סוכר כמה שיותר, ואם בכל זאת אתם חייבים, שמרו את התענוג אחרי הארוחה.

תגיות:תפוזיםמחקרמיץ טבעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה