חדשות בארץ

האם סבב הלחימה הנוכחי הסתיים, או שצפויים עוד ימים סוערים בגזרה הצפונית?

במערכת הביטחון מעריכים כי הסבב הנוכחי הסתיים, ובתקופה הקרובה לפחות צפוי שקט בגזרה הצפונית. עם זאת, קיים החשש שאיראן תמשיך בירי לעבר ישראל, והתגובה הישראלית תגרור ימי לחימה נוספים

  • כ"ה אייר התשע"ח
אא

במערכת הביטחון מרוצים מאוד מאירועי הלילה (חמישי) בגזרה הצפונית: 20 הרקטות ששיגרו האיראנים לא הגיעו לשטח ישראל ורובן התפוצצו בסוריה. במקביל, ישראל תקפה למעלה מ-50 יעדים איראניים בסוריה – דבר אליו התכונן חיל האוויר במשך תקופה ארוכה, והלילה יכול היה לבצע, כתגובה על ירי הטילים האיראניים.

שאלת המיליון דולר היא: מה יהיה בימים הקרובים. האם סבב הלחימה הסתיים, או שבימים הקרובים נראה חילופי אש נוספים, שעלולים חלילה להיות עוצמתיים ומורכבים יותר?

ניר דבורי, הפרשן הצבאי של חברת החדשות, מעריך כי קיימים עוד ימי קרב. לדעתו, האיראנים ימשיכו לנסות לפגוע בישראל, ובתגובה ישראל תתקוף מטרות בסוריה. "מבחינת מערכת הביטחון, אם לפעול אז עכשיו - כל עוד הם חלשים, בעוד ישראל מחזיקה במודיעין איכותי ויכולת לפגוע בהם בצורה משמעותית", מסביר דבורי את הערכתו לימים הקרובים.

הפרשן הצבאי יוסי מלמן מסביר ל'מעריב' כי "בפעולה האיראנית היה איתות ברור לישראל, שמעבר לרצון לנקום ולהגיב ולא להותיר את הזירה לתקיפות חיל האוויר, אין להם כוונה להסלים ולהרחיב את העימות. את הכוונה הזו אפשר לסמך על סמך העובדות הבאות: ראשית, הרקטות שוגרו אך ורק לעבר בסיסים צבאיים – הן לא נורו נגד יישובים אזרחיים ברמת הגולן. לא נורו טילים ארוכי טווח, מהסוג שיש ברשות האיראנים, לעבר עומק שטחי ישראל בגליל או דרומה ממנו. ישראל מצידה מבינה גם היא את מגבלותיה ואת גבולות הזירה".

מלמן ממשיך ומסביר כי שיחתם של ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה פוטין הובילה לכך שישראל לא תפגע אנושות במשטר אסד. "ישראל מבינה כי אסור לה לפגוע במשטר אסד, שהקרמלין רואה בו ובקיומו אינטרס עליון שלו", הוא אומר.

מלמן מעריך כי הימים הקרובים תלויים בשני הצדדים. אם ישראל לא תתקוף בסוריה בימים הקרובים, ואף איראן לא תשגר יותר רקטות – המצב לא יצא מכלל שליטה, לפחות בזמן הקרוב. אולם, אם חילופי המהלומות ימשיכו – בהחלט ייתכן כי ניקלע לעימות צבאי רחב יותר.

לדבריו, בשלב זה נראה שישראל ואיראן שתיהן אינן מעוניינות בהסלמה, כאשר כל אחד מהצדדים מצהיר על עמדותיו: איראן אינה מתכוונת לסגת מסוריה, וישראל דבקה בעמדה כי לא תאפשר התבססות איראנית בשכנה מצפון. "צריך להבין, כי ישראל בעצם אינה מגדירה למה היא מתכוונת כשהיא אומרת שלא תאפשר התבססות כזו. במידה והכוונה היא נסיגה מוחלטת של הכוחות האיראנים מסוריה, בהם המליציות השיעיות המונהגות בידי יועצים צבאיים של איראן, מדובר במטרה לא ריאלית להשגה, ומשמעותה מלחמה", מפרש מלמן. "אם ישראל תסתפק בכך שכוחות איראן לא יימצאו בקרבת הגבול ברמת הגולן, לא יפרסו סוללות נגד מטוסים שיאיימו על חיל האוויר ובעצם על מרביתה של ישראל, וימנעו את חופש הפעולה של חיל האוויר ואולי גם איום על התעופה האזרחית ואם הן לא יציבו רקטות וטילי קרקע שיאיימו על מרבית שטחה של ישראל, הרי נראה שההנהגה הישראלית תוכל להשלים עם זה", מסכם מלמן את הערכתו.

תגיות:לחימהצפוןמערכת הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה