בריאות ותזונה

תפסו מרחק ממזון שרוף: הילדים שלכם חשופים לסכנה

על פי הרשות האירופאית לבטיחות המזון (EFSA), נמצא כי צריכת אקרילאמיד, תרכובת כימית המתפתחת במזונות עמילניים בשעה שהם מבושלים בטמפ' גבוהה, עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן אצל בני האדם, בעיקר בקרב ילדים

  • כ"ה אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי הצהרת הרשות האירופאית לבטיחות המזון (EFSA), נערכו מחקרים בבע"ח אשר הראו כי האקרילאמיד, תרכובת כימית המתפתחת במזונות עמילניים בשעה שהם מבושלים בטמפ' גבוהה יכול להסב נזק ל-DNA ולסרטן, אם כי מחקרים שבדקו את ההשפעה של התרכובת בבני האדם עדיין לא חד משמעיים.

משמעות הדבר הוא לפי כי כל המאכלים שהוכנו ע"י אפייה, טיגון, צלייה, ועיבוד תעשייתי, בטמפ' מעל 120 מעלות ולחות נמוכה, (ביניהם עוגיות, קרקרים, צ'יפס, קפה, עוגיות ולחם) מהווים קבוצות המזון נפוצות שתרמו לחשיפה לתרכובת הכימית. לדברי החוקרים, מה שמייצר את האקרילאמיד הם סוכרים וחומצות אמינו המצויים במזונות מסוימים באופן טבעי.

שימוש האקרילאמיד נמצא גם בתהליכים תעשייתיים כדוגמת ייצור פלסטיק, נייר וצבעים. אריזות מזון מסוימות וחלק מסוגי הדבקים מכילים אותו.

בנוגע לתזונה, אמנם האקרילאמיד נוכח במזון מבושל, אולם החוקרים מצאו כי ריכוז גבוה שלו נמצא גם בדגני בוקר וזיתים שחורים. "באופן כללי, כמעט בלתי אפשרי להוציא לחלוטין את המרכיב הכימי מהדיאטה המערבית, לכן רוב העצות לצרכן הם להרבות בבישול ביתי ולשמור על תזונה מגוונת", כך דיווחה הסוכנות.

עוד הוסיפו כי בשיטות בישול אחרות כדוגמת אידוי, טיגון קל והרתחה ישנה אפשרות להפחית את הימצאותו של המרכיב המזיק. החוקרים מזהירים כי בנוסף לסרטן המעי, שלפוחית השתן וסרטן הכליה, ישנה השפעה המזיקה שעלולה להיות על מערכת העצבים, התפתחות עוברים ותינוקות וכן השפעה על הפוריות.

תגיות:אוכלסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה