חדשות בעולם

הפרישה מהסכם הגרעין: כל התגובות בארץ ובעולם לנאום טראמפ

בישראל מברכים, בעולם זועמים. כך הגיבו בישראל ובעולם להחלטתו האמיצה של נשיא ארה"ב טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן

  • כ"ד אייר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

מנהיגי שלושת המעצמות האירופאיות - גרמניה, בריטניה וצרפת – הכריזו אמש (שלישי) כי למרות הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין עם איראן, הן נותרות מחויבות לתנאי ההסכם.

"אנחנו מזכירים שההסכם התקבל פה אחד במועצת הביטחון של האו"ם במסגרת החלטה 2231. אנחנו קוראים לכל הצדדים להישאר מחויבים לתנאי ההסכם ולנהוג באחריות", הכריזו מנהיגי גרמניה, בריטניה וצרפת בהכרזה משותפת ונדירה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הוסיף ואמר כי הישארותה של איראן לא גרעינית מוטלת בספק בשל החלטת טראמפ. מקרון הוסיף כי הוא ימשיך לעבוד על הסכם רחב יותר שיכלול את הפעילות הגרעינית, תוכנית הטילים והיציבות המזרח התיכון.

גם רוסיה הגיבה בצער להחלטתו של טראמפ לרוש מהסכם הגרעין. "טענותיו של הנשיא טראמפ משוללות כל בסיס, איראן מילאה את תנאי ההסכם בקפידה", הודיע משרד החוץ הרוסי. "מוסקבה פתוחה למשא ומתן עם שאר המדינות בהסכם, ותמשיך להעמיק את היחסים עם איראן".

גם באיחוד האירופי הביעו את מורת רוחם מהמהלך של טראמפ. שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, אמרה כי היא מצפה מהקהילה הבינלאומית להמשיך ביישומו של ההסכם למרות הצעד האמריקאי.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי הוא מודאג מאוד מהחלטת הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. גוטרש קרא לכל שאר הצדדים המעורבים בהסכם הגרעין לקיים את ההתחייבויות שלהם בצורה מלאה.

דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאים ארדואן אמר כי החלטת הנשיא האמריקני לצאת באופן חד-צדדי תיצור "אי יציבות ועימותים חדשים".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, מסר כי החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן היא מוטעית ו"טעות איומה". גם מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, ג'ון קרי, אמר כי הפרישה מהסכם הגרעין "מבודדת את ארצות הברית מבעלות בריתה האירופאיות ומעמידה את ישראל בפני סכנה גדולה".

נשיא איראן חסן רוחאני אמר לאחר נאומו של טראמפ כי ארה"ב מעולם לא עמדה בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין עם איראן. הוא הוסיף כי כעת יש זמן קצר לדון עם יתר המעצמות החתומות כדי להשאיר את ההסכם על כנו. שר החוץ האיראני אמר: "בתגובה להפרות החוזרות ונשנות של ארה"ב והפרישה הבלתי חוקית מהסכם הגרעין, אעמוד בראש מאמץ דיפלומטי לבחון אם הישארות בהסכם הגרעין תיטיב עם איראן. התוצאה תקבע את תגובתנו".

חברי פרלמנט בטהרן זעמו על החלטתו של טראמפ, והבוקר הציתו את דגל ארצות הברית ואת הנוסח של הסכם הגרעין. התקשורת האיראנית ציינה: "החלטת טראמפ היא לא חוקית, לא לגיטימית וחותרת תחת הסכמים בין-לאומיים".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הודעה לטראמפ על פרישתו מהסכם הגרעין: "החלטה נכונה, לו היה הסכם הגרעין של איראן נשאר על כנו, תוך כמה שנים הוא היה מאפשר לאיראן להעשיר מספיק אורניום בשביל לייצר ארסנל של פצצות גרעין. ההסכם הזה הזרים לאיראן מיליארדי דולרים ומימן מכונת מלחמה במזרח התיכון".

גם סעודיה בירכה על החלטתו של טראמפ: "תומכים בהחלטת ארה"ב לעזוב את הסכם הגרעין עם איראן - "איראן ניצלה את ההון שצברה מן ההסכם כדי להגביר את תוקפנותה", מסרו הסעודים.

ח"כ טיבי, כמה לא מפתיע, הגיב לאחר פרישתו של טראמפ באופן מקומם במיוחד: "העולם כולו מחויב להסכם ורק שתי מדינות עם נשק השמדה המונית, ארה"ב וישראל מתנגדות לו. מקווה שמדינות אירופה ישמרו על ההסכם ויחזקו אותו כדי לשמור על השלום העולמי".

תגיות:הסכם הגרעיןטראמפישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה