חדשות בארץ

רבנים מתאגדים נגד צער בעלי חיים: להפסיק את המשלוחים החיים

עשרות רבנים חתמו על גילוי דעת להפסקת המשלוחים של עגלים וטלאים מאוסטרליה, לפיטום ושחיטה בישראל. "אין זו דרכה של תורה", נכתב במסמך. אחד הרבנים, שצפה בתיעוד של חיות הסובלות מחום קיצוני ותנאים קשים, הסביר: "המצב הזה אסור לפי ההלכה"

  • י"ח אייר התשע"ח
אא

60 רבנים מרחבי הארץ חתמו על גילוי דעת הקורא להפסקת המשלוחים החיים של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה, לפיטום ושחיטה בישראל. בגילוי הדעת נכתב כי "אין זו דרכה של תורה ואין זה מן המוסר האנושי להתיר צער בעלי-חיים קשה כל-כך". בין החותמים על המסמך, מופיעים בין היתר חברי מועצת הרבנות הראשית הרב יהודה דרעי, הרב רצון ערוסי והרב שמעון אליטוב וגם רבנים חתני פרס ישראל. "הזדעזענו לגלות את העובדות הקשות בנוגע לסבל הרב העובר על עגלים וכבשים, ברואי ה', הנשלחים באניות מאוסטרליה ומאירופה כדי להישחט בישראל", כתבו הרבנים בדרישה להפסיק את המשלוחים החיים.

מדובר בהתגייסות הנרחבת ביותר עד כה של רבנים למען בעלי-חיים, המלכדת דמויות בולטות מזרמים ופלגים שונים. אחד ממובילי היוזמה הוא הרב פרופ' דניאל שפרבר, חתן פרס ישראל במדעי היהדות ונשיא המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן. "אין ספק שתופעה זו מנוגדת לחלוטין לרוח תורתנו הקדושה ועומדת בסתירה גמורה לכמה מצוות עשה ולא תעשה המפורשים בה, וההלכות הרבות שנמשכו מהם בתלמוד ובפוסקים". אמר הרב דרעי, "ברור ופשוט שהרוכש מבשר זה הרי שהוא שותף ומסייע בידי עוברי עבירה בזדון". הרב ערוסי כתב לעמותות: "על הגורמים המוסדיים המנפיקים רישיון עסק לעסק שאינו אוכף מניעת צער בעלי-חיים, לדעת שהם שותפים לדבר עבירה חמורה וגורמים למכשול". עם זאת הדגיש הרב ערוסי כי "אין ולא כלום במאבק הצודק והמתבקש נגד צער בעלי-חיים, כדי לפקפק חלילה בשחיטה הכשרה, ואין האשם על השוחטים וגורמי הכשרות, אלא על המובילים את בעלי החיים ועל מעסיקיהם". עוד נכתב בגילוי הדעת: "אנו מביעים את עמדתנו שאין זו דרכה של תורה ואין זה מן המוסר האנושי להתיר צער בעלי-חיים קשה כל-כך, שלא לצורך ממשי, ושיש לחדול לחלוטין מהמשלוחים החיים של צאן ובקר שבהם נגרם סבל מיותר, וכבר נאמר 'כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים'".

כזכור, ביולי 2017 הוציא בג"ץ צו על תנאי בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים, המבקשת לאסור על המשלוחים החיים. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה החלטת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין חוק צער בעלי-חיים, שהביעה עמדה עקרונית לפיה "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים".

פרופ' שפרבר, שצפה בצילומים חדשים שנחשפו לאחרונה בתקשורת המתעדים את המסע הקשה של החיות מאוסטרליה למזרח התיכון, סיכם: "אין לי כל ספק שכל מי שרואה את התמונות הללו ייווכח שהמצב הזה הוא אסור בצורה מוחלטת לפי ההלכה. כאן מדובר בצער בעלי-חיים שאי-אפשר לתאר אותו. זה לא משנה אם זה דאורייתא או דרבנן, הדבר הזה הוא כל-כך מחריד, ודאי שזה אסור בצורה מוחלטת". בצילומים נראו בעלי החיים כשהם מכוסים בהפרשות וסובלים מחום קיצוני, ועובדים המשליכים גופות כבשים לאוקיינוס.

תגיות:צער בעל חייםבעלי חייםמשלוחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה