חדשות בארץ

הכנסת אישרה: ראש הממשלה ושר הביטחון יוכלו להכריז על מלחמה

נתניהו ביקש סמכות להכריז על מלחמה או מבצע צבאי אחרי התייעצות עם שר הביטחון, הוועדות התנגדו, אך אושרה הצעה מתונה יותר לפיה יוכל לעשות זאת "במקרים קיצוניים". החוק אושר ברוב של 62 חברי כנסת

  • ט"ז אייר התשע"ח
(צילום פלאש 90)(צילום פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאפשר לקבינט להכריז על פתיחה במלחמה, אולם "הוא מסמיך במקרים קיצוניים בלבד לאפשר לראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה לבדם". עד היום קבע החוק כי את ההחלטה לצאת למלחמה או למבצע צבאי גדול צריכה לקבל הממשלה, אולם אלה התקבלו בשנים האחרונות בקבינט או בפורום מצומצם של שרים.

כעת, לפי החוק החדש שאושר במליאה, מחצית מחברי הקבינט יוכלו אם לצאת למלחמה אך "בנסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו, ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשרים לכנס את המניין החוקי האמור, רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלה במניין חוקי מצומצם יותר''. החוק אושר ברוב של 62 חברי כנסת בעד לעומת 41 נגד. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר: "אין קשר בין העיתוי שאנחנו מביאים את ההצעה לכל הדיווחים האחרונים".

 

רק אתמול ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מהוועדה המשותפת לוועדות החוץ והביטחון והחוקה, סמכות לכך שיוכל להכריז מלחמה לאחר התייעצות עם שר הביטחון בלבד. חברי הוועדה לא הסכימו וביקשו לקדם הצעה מתונה יותר, לפיה יצטרך אישור של חצי מחברי הקבינט כדי לעשות זאת, ואת ההחלטה הסופית יוכל לקבל בהתייעצות עם שר הביטחון בנסיבות חריגות.

בדברי ההסבר נכתב: "בחודש יוני 2016 מינה ראש הממשלה ועדה לעניין עבודת הקבינט המדיני-ביטחוני (הקבינט), בראשותו של האלוף במיל' יעקב עמידרור. הוועדה התבקשה לגבש המלצות בנוגע להכשרת שרי קבינט חדשים, מידע לשרי הקבינט, הכנת השרים לישיבות הקבינט ודרכי פעילות הקבינט . המלצות הוועדה הוגשו לראש הממשלה בחודש דצמבר 2016 . דוח הוועדה כלל שורת המלצות שנועדו לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות על ידי הקבינט בסוגיות הביטחון הלאומי ויחסי החוץ של מדינת ישראל, באמצעות מיסוד תהליכים והטמעת כלים לייעול פעילותו . בין השאר עסק הדוח בנושא של "הכרזת מלחמה",

תגיות:מלחמההכנסתשר הבטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה