השבת שלי

שבת בלי גלוטן ועם הרבה ספרים: השבת של רעות פלר

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: רעות פלר, רואת חשבון, מספרת לנו על השבת שלה

  • ד' אייר התשע"ח
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי זה זמן של מנוחה מוחלטת. אפשר לומר שאני ממש שמחה שאי אפשר לעבוד".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"זה תלוי. לפעמים אני מתחילה להתכונן ביום שישי בתשע בבוקר, ולפעמים ביום שישי באחת עשרה בצהריים. אוהבים אצלנו אוכל טרי, לא קפוא, ולכן אני אוהבת להכין הכל ביום שישי. כמובן, חשוב להדגיש שלקניות אני דואגת קודם, כך שביום שישי כל המצרכים נמצאים ומוכנים בבית, ולא צריך לרוץ למכולת בשביל שמן או ביצים. כשאני נכנסת למטבח, אני צריכה רק להתחיל להוציא ולהפשיר דברים, והכל כבר מוכן. בעיקרון אני יכולה להעמיד שבת בשלוש שעות גג, אם כל המצרכים נמצאים בבית".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"כאמא לחמש בנות, שמתוכן שתיים רגישות לגלוטן, המחשבה הראשונה שלי בהכנת התפריט היא שכולם יוכלו להנות מהכל, ולכן אני משתדלת ככל האפשר לבשל אוכל שכולם יוכלו לאכול. אחרי הקידוש, אוכלים אצלנו חלות. אלו שאסור להן, אוכלות במקום זה לחמית או פריכיות בלי גלוטן, ולא מעט פעמים, הן מוותרות גם עליהן. למנה ראשונה אני מכינה ארבע סוגי דגים, זה נשמע מאד מרשים ואלגנטי, אבל האמת היא שכשאני אופה את הדג, אני פשוט קוראת לכל אחת מהבנות למטבח ושואלת אותה איזה תיבול היא רוצה הפעם, וכך יש לנו כמה סוגים של דגים בתיבול שונה באותה תבנית. טיפ מקצועי ממני לעקרות הבית העסוקות.

"אחר כך יש לנו מרק עוף, פולני לפי הספר. יש שקדי מרק רגילים ויש שקדי מרק בלי גלוטן. על האטריות אנחנו מוותרים. בכלל, כשאני מבשלת, אני מעדיפה להכין כמה שפחות מאכלים שידגישו את ההבדל. אני יודעת שיש אמהות שטוענות שצריך להכין את הילדים הצליאקים לחיים ושחבל ששאר בני הבית יפסידו, אבל אני לא בגישה הזאת. גם במשך השבוע האוכל שלנו מבוסס על כמה שפחות מאכלים שמכילים גלוטן. אני לא אופה חלות ולא מאפי שמרים למיניהם. בשביל מה למלא את הבית בריח? למה לעשות להן את זה?

"בין מנה למנה, הילדות בורחות פה ושם כדי לקרוא ספרים, עד שאבא ואמא מודיעים שזהו, כולן לשולחן ומיד. יש לנו ספר מיוחד לשולחן השבת, עם סיפורים שבתיים מרתקים וסיפור מיוחד לכל שבוע, שבעלי מספר ליד השולחן ומושך אליו אפילו את חובבות הקריאה שלי. אחרי המרק אוכלים עוף או שניצלים, עם ציפוי מיוחד של פרורים, בלי קמח ופרורי לחם. לא פעם קורה שאני ניגשת למטבח להביא את הצלחת של השניצלים, ומגלה שהיא ריקה, כי אנשים התפלחו למטבח באמצע הסעודה ושדדו שניצל, תוך כדי קריאת ספר. עם השניצל והעוף יש גם תוספת של תפוחי אדמה בתנור או אורז. כאמור, העיקר שיהיה פחמימות בלי קמח, ואז כולם שבעים ומרוצים. לא פעם אנחנו חוטאים גם באי הגשת מנה אחרונה, כי אף אחד לא רעב, למרות שלפעמים אוכלים אצלנו סלט פרות או ג'לי.

"אחרי הסעודה, הבנות דורשות שנלך לגינה. פעם אני הייתי הולכת, אבל אחרי הלידה האחרונה שלא התרחשה כל כך מזמן, אין לי כוח, אז בעלי מתנדב למשימה".

ומה לבוקר?

"בבוקר אנחנו הרבה פעמים מתארחים אצל ההורים, אבל כשאנחנו בבית, התפריט שלנו קטן וצנוע. בבוקר אוכלים דגים שנשארו מהסעודה בערב. רק סלמון, כי המפונקים אצלנו לא אוכלים משהו אחר. למנה שניה אוכלים ביצה קשה עם בצל. כבר קרה לנו פעם שהביצה הקשה התבררה כביצה רכה בבוקר, ובמקום לאכול חביתה מקושקשת לסעודת שבת הלכנו להלוות מהשכנים ביצה קשה. אבל לא נורא, שבוע אחר כך גם הביצים שלהם לא התבשלו עד הסוף, והם לוו מאיתנו.  למנה עיקרית אוכלים אצלנו צ'ולענט  גדול ונחמד, בלי גריסים ובלי תוספות מחיטה ומקמח: תפוחי אדמה, קטניות ובשר בקר אם מתחשק לנו להתבשר. ליד הצ'ולענט יש גם קוגל תפוחי אדמה, אם לא חיסלו אותו בשישי".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"חוץ מלישון? אני מאד אוהבת לקרוא תנ''ך, לעבור על החלקים שלא לומדים בבית ספר ובסמינר, ללמוד לעצמי ולספר לילדות שלי. אני מספרת להן מהנביאים ומהכתובים, והן מרותקות. כשאני מצטטת לגדולה שלי לפעמים פסוק ממשלי, לדוגמה, היא כבר יודעת לזהות שזה פסוק מספר משלי לפי הסגנון. כמובן שלא כל שבת אנחנו יושבות ולומדות בדבקות, אבל כשה קורה, זה החלק האהוב עלי".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"האמת שטוב שאת שואלת, כי עד לפני כמה חודשים ערכנו בחד פעמי. חד פעמי יפה אמנם, אבל חד פעמי. עד שבשבת אחת אירחנו זוג אמריקאי חמוד, ולכבודם הוצאנו את הכלים האמיתיים מהארון. השולחן שלנו היה כל כך יפה אז, שזה עשה לנו חשק לערוך ככה תמיד. גיליתי אחרי מעשה שזה לא כזה סיפור גדול לשטוף כלים. אחרי כל מנה אני שוטפת מיד את הצלחות, וזה נגמר ברגע.

"היום השולחן שלנו מאד יפה, וערוך עם כלים אמיתיים ולא עם חד פעמי, וההבדל ניכר. על העריכה מופקדות הבנות, כמובן. הסלון שלנו הוא לב הבית, ומטבע הדברים, עד יום חמישי נערמות עליו ערמות בגובה האוורסט. הבנות מרוקנות ומסדרות אותו, ואז עורכות שולחן יפהפה עם כלים, מפיונים וכלי כסף".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"האמת שאף פעם לא ניסיתי לגרום להם לאהוב את השבת. לא נראה לי שאפשר לגרום למישהו לאהוב משהו. אבל בלי קשר, אוהבים אצלנו את השבת מאד".

שבת בלתי נשכחת?

"בכל שנה אנחנו נוסעים עם כל המשפחה המורחבת לבית חלקיה שבת לפני שבת הגדול. זה כיף והווי משפחתי שאין דומה לו. מצד אחד רוצים לישון כי מגיעים עייפים מעבודה ומכל השבוע, אבל מצד שני מתי יש עוד הזדמנות לשבת ולפטפט עם כל האחים? וכבר קרה בכמה שבתות כאלו שכמה שעות לפנות בוקר עדיין ישבנו ודיברנו צחקנו. חזרנו עייפים אבל עם הרבה כוח.

"עוד שבת שזכורה לי היא שבת בה הייתי לפני לידה. ההורים שלי בדיוק שהו בחו''ל ובעלי נסע מחוץ לעיר לאיזו שמחה. הייתי בשבת עם ילדים קטנים, וכל הזמן דמיינתי מה יקרה אם אצטרך לנסוע לבית חולים. איך אלך לבד ואיך כולם יפצו אותי על זה שהייתי כל כך מסכנה. לצערי זה לא קרה ובסוף ילדתי שבועיים אחרי אותה שבת, כשכולם היו סביבי. אבל פינקו אותי בכל זאת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"זה קצת מצחיק אותי לתת לך הוראות הכנה, אבל הבנות שלי טוענות שמכל מאכלי השבת, הן הכי אוהבות ג'לי.

מה המתכון? קונים ג'לי בטעם שאוהבים, שופכים קצת יותר מים ממה שכתוב על האריזה כדי שלא יצא כל כך מרוכז, וזהו.

זה המתכון שהכי אוהבים אצלנו. לא מוסים ולא גלידות ולא שום קינוחים מפונפנים. ומי שלא נראה לו, שיעבור הלאה".

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלירעות פלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה