חדשות בארץ

מטלטל: האם שני החיילים שנהרגו באסון המסוקים - ’ניבאו' את מותם בציורים שציירו?

שני ציורים של שני חיילים שנהרגו באסון המסוקים לפני 21 שנה, מטלטלים את הרשת בשאלה האמנם חזו החיילים את גורלם לפני האסון? זמן קצר לפני מותם ציירו סמ"ר מיכאל (מיקי) כץ ז"ל, וסמל שחר רוזנברג ז"ל את הציורים שמקבלים היום משמעות כבדת משקל

הציור של מיקי כץ ז"ל (צילום מסך)הציור של מיקי כץ ז"ל (צילום מסך)
אא

שני ציורים של שני חיילים שנהרגו באסון המסוקים לפני 21 שנה, מטלטלים את הרשת בשאלה האמנם חזו החיילים את גורלם לפני האסון? זמן קצר לפני מותם ציירו סמ"ר מיכאל (מיקי) כץ ז"ל, וסמל שחר רוזנברג ז"ל את הציורים שמקבלים היום משמעות כבדת משקל.  

בציורו של כץ ז"ל מופיע חייל פצוע כשהוא כורע על ברכיו, נושא מבטו אל על ומסתכל על מסוק שנראה כאילו הוא עומד להתרסק אל האדמה. מעל לציור כתב כץ את המילה "למה" באנגלית. שנתיים לאחר שצייר את הציור המדובר - הגשימה הנבואה את עצמה וכץ נהרג באסון המסוקים. את הציור צייר כץ על קיר הישיבה שבה למד, והוא עמד על תלו במשך שנים - עד לרגע שבו החליטה הנהלת הישיבה לשפץ את המבנה. 

דוד כץ על רקע הציור של בנו מיקי ז"לדוד כץ על רקע הציור של בנו מיקי ז"ל

איך נשתמר הקיר בכל זאת? באמצעות מבצע סבוך ומרגש של מספר גורמים, שהעבירו את הקיר בשלמותו לפרדס חנה - שם הוא מוצג עד היום באנדרטת הזיכרון לחללי הנח"ל. "כשמיקי נהרג, באו החברים בשבעה ואמרו: 'תשמעו, אתם חייבים לראות ציור מדהים שמיקי השאיר לנו בתור מזכרת", משחזר דוד כץ, אביו של מיקי ז"ל, בראיון לגיא ורון מחדשות ערוץ 2. "כשהתאוששנו קצת מהשבעה, הלכנו לראות את הציור במעלה גלבוע, ובאמת ראינו ציור מדהים".

 

הציור שעל הקיר ניצל בנס מהרס, והועבר בשלימותו לאנדרטה 

כשהועמד מבנה הישיבה להריסה, נקראו ההורים להיפרד מהציור של בנם אלא שאז הגיעה הישועה מכיוון בלתי צפוי לחלוטין: בית הספר היסודי שבו למד בנם. "כשיצאנו מבית הספר שבו למד מיקי, רץ אחרינו ישראל, המורה של הכיתה שהיה מאוד נסער, ואמר לנו: 'אני לא מקבל את זה שהקיר הזה ייעלם'", משחזרת אמו של מיקי, שלומית כץ. 

המורה ישראל עזרא שבזכותו שרד הציורהמורה ישראל עזרא שבזכותו שרד הציור

מסתבר שישראל עזרא, המורה, כבר הספיק לעשות כמה וכמה טלפונים למכריו לפני השיחה עם הוריו השכולים של מיקי ז"ל. "אחרי זה רצתי אליהם ואמרתי להם שאין דבר כזה. לא יודע איך, אבל אנחנו לא נותנים לקיר להישאר שם". 

בתושייה שאין כדוגמתה גייס עזרא מהנדסים ומומחים שטיפלו בקיר בזהירות, יחד עם הוריו של מיקי שנכחו כל העת במקום. "כשהתחלנו את המשימה הזו בבוקר, באמת לא ידענו אם הקיר יישאר שלם או שיהיו לנו קטעי ציור", אומרת שלומית. 

אבל בסיעתא דשמייא גדולה הציור נשאר שלם והעוסקים במבצע הצליחו להעביר אותו בשלימותו ליעד הסופי - האנדרטה במעלה גלבוע. "הילד לא נמצא, אבל הוא כל הזמן נמצא איתך", אומרת אמו של מיקי. "אתה כל הזמן רוצה להיות אותו באיזשהי צורה, אבל אתה לא מסוגל".

"ציור זה כאילו שחלק מהבן שלך עכשיו קם לתחייה", מסכם דוד. 

גם בציורו של רוזנברג ז"ל, מופיעים אזכורים 'מטרידים' משהו, שכיום  לאחר האסון מקבלים משמעות אחרת לגמרי: בציורו מופיעים שני מסוקים החגים מעל בית קברות, וגם כאן מופיע כיתוב באנגלית שאומר: "המלחמה נגמרה".

תגיות:מוותחייליםציוריםאסון המסוקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה