חדשות בריאות

אחת ולתמיד: האם אספרטיים הוא חומר מסרטן?

כולנו יודעים כי תחליף הסוכר אספרטיים מזיק לבריאות, אולם כעת, על פי ניתוח מקיף, שפורסם בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית, הועלו ממצאים מדאיגים באשר לסכנות שממתיק זה מציב לבריאותכם. אל תיקחו סיכון

  • א' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במחקר בדקו החוקרים נתונים שהתקבלו ממחקר האחיות הגדול, שבחן את מצבן הבריאותי של אלפי אחיות משנת 1976, וכן ממחקר עוקב הנקרא HPFS, שהתבצע אצל אותה כמות של גברים משנת 1986.

ניתוח החוקרים, כל פי הממצאים של 77,218 נשים ו-47,810 גברים – סה"כ 125,028 אנשים, העלה מסקנות מדאיגות מאוד בנוגע להשפעת השליליות של צריכת הממתיק המלאכותי אספרטיים.

פעם בשנתיים המשתתפים התבקשו להשיב על שאלון שבדק את משטר התזונה שלהם, כאשר כל 4 שנים קיבלו המלצות חדשות לתזונה בריאה יותר. החידוש במחקר זה לעומת הקודמים הוא כי כעת נבחנו התוצאות לתקופה ארוכה, בעוד מחקרים קודמים, אשר לא מצאו קשר בין אספרטיים לסרטן, נערכו על פני תקופה קצרה יותר.

תוצאות ניתוח המחקרים הראו כי צריכה של 300 מ"ל משקה קל דיאטטי שמכיל אספרטם (כפחית שתייה) ביום העלו משמעותית את הסיכון ללקות במחלות מסכנות חיים:

102% יותר סיכוי לסבול ממלנומה בקרב גברים.

42% יותר סיכוי לחלות בלוקמיה בקרב גברים ונשים כאחד.

31% יותר סיכוי לחלות בלימפומה שאינה הודג'קין בקרב גברים.

לא ברור עדיין מדוע הסיבה מדוע הסיכון גבוה יותר בקרב גברים, אך החוקרים מתריעים כי משקאות קלים דיאטטיים מכילים מקור עיקרי לצריכת אספרטם, ולפיכך מומלץ מאוד להימנע מהם ומשאר מאכלים דומים המכילים את הרכיב הזה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מנגד, גם משקאות קלים המכילים סוכר רגיל אינם עדיפים. על פי מחקרים נמצא כי גברים שצרכו משקה קל ובו סוכר אחד ליום, היו בעלי סיכוי גבוה ב-66% ללקות בלימפומה שאינה הודג'קין מאלו שצרכו אספרטם. המסקנה – מומלץ לא לצרוך כלל משקאות קלים או לכל הפחות להפחית בצריכתן.

יש לדעת כי האספרטם כשלעצמו אינו האשם המיידי, אלא אחד הכימיקלים שיוצרים אותו – פנילאלנין. מדובר בחומר המהונדס באופן מלאכותי כדי לספק לאספרטם את המתיקות. כאשר הוא נצרך, נוצר בגופנו חומר שנקרא מתנול, אותו הופך אנזים שנקרא אלכוהול דהידרוגנאז לפורמלין, הנחשב לחומר רעיל שישנם אנשים המפתחים אליו רגישות יתר, ועלול לגרום למגוון נזקים בריאותיים.

 

אלו מוצרים מכילים אספרטיים?

נכון להיום, ישנם בשוק מעל 6,000 מוצרים "ללא סוכר", המכילים ממתיקים מלאכותיים ובהם גם התרכובת המסוכנת הזו:

גלידות וארטיקים

סוגים שונים של מסטיק

מעדני חלב ללא סוכר

חטיפי גרנולה וחלבון

יוגורט דיאטטי

סוכריות ללא סוכר

חלב מפוסטר

תרופות ללא מרשם (בעיקר ללעיסה)

יש לציין כי על לפי מנהל המזון והתרופות האמריקאי האספרטיים בטוח לשימוש, על אף שכ-85% מהתלונות הן בנושא הממתיק הזה, ואף 5 מקרי מוות אירעו כתוצאה מצריכתו.

 

דיווחים על תופעות לוואי בעקבות צריכת אספרטיים:

בחילות, כאבי ראש ומיגרנות, פגיעה בזיכרון, סחרחורות, קשיים בנשימה, התקפי חרדה, כאבים במפרקים, דיכאון, התכווצויות שרירים ונדודי שינה.

חשוב לקחת בחשבון את הנתונים המדאיגים, ובמידה ולא השתכנעתם, אל תיקחו סיכון – גם שינוי קטן בהרגלי השתיה ואכילה שלכם יכול לצמצם נזקים, ואולי אף להציל את חייכם.

תגיות:אספרטייםתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה