חדשות בעולם

דווקא שם? בית אנה פרנק אסר על עובד לחבוש כיפה

הסיפור המוזר שעורר הד גם בתקשורת המקומית שייך לבארי וינגלינג, צעיר יהודי שומר מצוות שהתבקש "להסתיר סממנים דתיים". "הייתי המום", הוא מספר. "היכן שאנה נאלצה להסתתר בגלל זהותה, אני צריך להסתיר את זהותי?". אז מהו הפתרון היצירתי של הרב המקומי וכיצד נפתרה הפרשה?

  • א' אייר התשע"ח
אנה פרנקאנה פרנק
אא

הסיפור הזה נשמע מעט מוזר, בטח בעיתוי שבו מדינת ישראל זוכרת את מיליוני היהודים שנספו בשואה. בית אנה פרנק שבאמסטרדם, כך מדווחת התקשורת בהולנד, אסר לאחרונה על עובדיו היהודים לחבוש כיפה. רק אחרי התערבות מצד התקשורת המקומית, המדיניות שונתה.

הסיפור החל כאשר צעיר יהודי-הולנדי שומר מצוות בשם בארי וינגלינג, בן 25 בסך הכל, התבקש על ידי מנהלי המוזיאון להסיר את הכיפה בזמן העבודה. וינגלינג סיפר לאתר החדשות היהודי בהולנד NIW כי החליט לחבוש את הכיפה לאחר שהחל לעבוד במוזיאון, אולם אז התבקש להסירה. "מדובר בעניין עקרוני בסיסי עבורי", הסביר וינגלינג בראיון שעסק בהחלטה להסיר סממנים דתיים מפני המבקרים במוזיאון. "הייתי המום מהבקשה להסיר את הכיפה", הוא מוסיף. "דווקא כאן, היכן שאנה פרנק נאלצה להסתתר בגלל זהותה, אני צריך להסתיר את הזהות היהודית שלי?". עוד הוא סיפר, כי הוא פנה לנציגת ההנהלה ולא זכה לתשובה. מאוחר יותר, הובהר לו כי בקשתו שהוגשה באוקטובר 2017 תעלה לדיון ב-15 במאי 2018.

בעקבות הדברים, פנה וינגלינג אל חבר ההנהלה הקרוב אליו בבית אנה פרנק, הרב מנו טן ברינק. לטענתו, הוא קיבל פתרון יצירתי לעניין: לחבוש כובע של "בית אנה פרנק" מעל הכיפה. "הוסבר לי כי המדיניות היא לאפשר לאנשים רבים ככל האפשר לבקר בבית אנה פרנק, ולכן ביטויים של דת ופוליטיקה אינם רצויים במקום", הוא סיכם. "עם זאת, אני מתקשה להבין כיצד מוזיאון על אנה פרנק היהודייה, שמראה כיצד פעלו אפליה ודעות קדומות, נופל באותה סוגיה". בסופו של דבר, כאמור רק בהתערבות התקשורת, המדיניות שונתה.

 

תגיות:כיפהאנה פראנק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה