חדשות בארץ

הכנסת דנה בחוק שיאפשר לכל עובד לסרב לעבודה בשבת

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, תשנה את נוסח החוק שעבר בקריאה שניה ושלישית ויעלה להצבעה בקרוב. "אסור שתהיה אפליה בין דתיים ללא דתיים", הוא מסביר. "יש שינוי בחברה הישראלית, ציבור ענק שאינו דתי ורוצה לשבת עם המשפחה ליד השולחן בשבת"

  • ל' ניסן התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה דיון מחודש בתיקון הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי). באתר הכנסת פורסם כי במהלך הדיון עלו טענות נגד החוק ובעקבותיהן סוכם בין מרבית חברי הוועדה כי יוכנסו מספר שינויים בהצעה ושהיא תובא להצבעה מחודשת בקרוב. בין היתר נקבע כי החוק יכנס לתוקף מרגע פרסומו אך יחול בפועל מה-1 בינואר 2019, כך שמקומות העבודה הרלוונטיים יוכלו לאמוד את מידת ההשפעה של בקשות העובדים על פעילות המפעל, ולהחליט האם ברצונם להגיש בקשות להחרגה מועדת השרים. עוד סוכם, כי הוועדה תתכנס כל שלושה חודשים, כדי שהצדדים יוכלו להיערך לחוק החדש, ולא יתאפשר מצב בו בקשת העובד לא נדונה בזמנה.

כזכור, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים בחודש פברואר האחרון, ומטרתה לאפשר לעובדים לסרב לעבוד ביום המנוחה התואם את דתם - לא רק אם מדובר בעובדים דתיים. המצב כיום, הקיים משנות ה-50', לא מקנה לעובד אפשרות להטיל וטו על נושא השבת. על פי ההצעה, עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי לפי דתו, גם אם לא הצהיר שהוא דתי וגם אם עד היום עבד באותו יום מנוחה. במסגרת הנוסח אותו אישרה הוועדה, ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ושיהיו חברים בה גם השר לשירותי דת ושר העבודה והרווחה, תדון בפניות של מפעלים וחברות, שיבקשו מטעמים מיוחדים לאפשר להם להמשיך לפעול גם בימי המנוחה ולהעסיק עובדים. התיקון בדומה לחוק הקיים מחריג מוסדות חיוניים העוסקים בביטחון הציבור, בריאות הציבור, מלונאות, ייצור חשמל ועוד.

"אנחנו חברי הכנסת החרדים לא חתומים על החוק הזה, הוא לא באג'נדה שלנו, החוק הזה נותן היתרי עבודה לעבוד בשבת ואנחנו לא מסכימים לזה, לכן אנחנו לא חתומים עליו", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני. "עמדתי במשך עשרות שנים בכנסת שאסור שתהייה אפליה בין אנשים דתיים ושאינם דתיים. החוק הקיים קובע שניתן לתת היתר עבודה למפעלים נגד שעות עבודה ומנוחה, ואם יש עובד שעפ"י מצוות דתו הוא מבקש שלא לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו במפעל שקיבל היתר ואינו חיוני, אי אפשר שלא להיעתר לבקשתו. באים וטוענים יוזמי החוק ובצדק שלא יכול להיות שאדם חילוני שמבקש לא לעבוד בשבת לא מקבל את האופציה הזו, אני רואה בזה נכון וחיובי, אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן שביקשו להעביר את החוק הזה לוועדת הכספים הסכמתי".

גפני התייחס לציבור הלא חרדי שמסרב לעבוד בשבת ואמר: "יש שינוי בחברה הישראלית, צריך לקחת את זה בחשבון. יש ציבור ענק שאינו ציבור דתי אבל אומר 'אני אדם חילוני אבל אני בשבת רוצה לשבת עם המשפחה ליד השולחן' אך אני עובד במפעל שיש לו היתר עבודה בשבת ואני עלול לאבד את מקום העבודה שלי. השינויים שהכנסנו ייתנו מענה לכל ההערות שעלו. לא מדובר בחוק דתי אלא בחוק ערכי, חוק שיקבע שלא תהייה אפליה בין עובדים".

תגיות:שבתעבודהכנסתחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה