חדשות יהדות

לקראת יום השואה: חשש גובר להזדהות כיהודים במקומות ציבוריים

בשנה שעברה אמנם נרשמה ירידה במספר התקריות האנטישמיות באירופה, אולם במקביל נמצאה עלייה בחשש להזדהות כיהודים במקומות ציבוריים ופרטיים. פרסום דו"ח אירועים אנטישמיים לקראת יום השואה

  • כ"ו ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי נתונים שפורסמו על ידי מרכז קנטור לקראת יום השואה, בשנה החולפת ירד מספר התקריות האנטישמיות האלימות באירופה מ-361 ל-327. לעומת זאת חלה עלייה הן בהצקות בבתי"ס והן מבחינת החשש להזדהות כיהודים במקומות ציבוריים. יחד עם זאת במהלך העשור האחרון ירד באירופה בחצי מספר התקריות האנטישמיות.

הטענה שנרשמה בדו"ח הנתונים שפירסם הבוקר (ד') מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בשיתוף מאגר המידע ע"ש משה קנטור לחקר האנטישמיות והגזענות, הייתה: "2017 הייתה השנה שבה אנטישמיות הפכה לנורמלית ולמיינסטרים". יש צורך בהסבר לטענה זו משום שבהתאם לנתונים שהוצגו בשנת 2017 נמצאה 327 מקרי אלימות כלפי יהודים (למעט בצרפת) לעומת 361 ב-2016. כלומר, ירידה מתונה של כ-9% בסך מקרי האלימות כלפי יהודים.

על פי הדו"ח, ההסבר לכך הוא כי כבר ב-2016, הייתה אווירה מבשרת רעות ותחושת היעדר ביטחון בקרב יהודים באירופה.

נתוני המרכז הצביעו על כך כי בשנים 2014-1016 מספר המקרים האלימים כלפי יהודים בעולם נע בין 600 ל-700 מקרים בשנה, לעומת 300-400 מקרים "בלבד" בשנים האחרונות. עם זאת, נמסר כי חלק ממקרי האלימות הם אגרסיביים יותר, ואף נמצאה עלייה בשאר צורות הביטוי האנטישמיות, בפרט בהצקות בבתי"ס וברשתות החברתיות. זאת הסיבה, לסברת מרכז פקטור, שיהודים מסביב לעולם חשים פחות בטוחים ויותר חוששים להזדהות כיהודים בכל המקומות, הציבוריים והפרטיים.

לדברי משה קנטור, "הורים יהודים באירופה מתמודדים עם המשימה להסביר לילדיהם שבסוף לא תהיה ברירה, אלא לצאת מבתי הספר הכלליים ולעבור למוסדות יהודיים".

יש לציין כי גם בדו"ח שעסק בנתוני 2016 ופורסם בשנה שחלפה, טענו כי נמצאה ירידה באירועי האנטישמיות בעולם, אך לדברי המרכז  אין כאן סיבה לאופטימיות: "יש ירידה כי יש פחות יהודים עם כיפות ומגן דוד. ומתחת לזה יש הפניה של התוקפנות כלפי המהגרים. בגרמניה, שקיבלה את מרבית הפליטים ביבשת, נרשמה עלייה של פי שלושה בתקריות המדווחות של תקיפות כלפי מוסלמים".

תגיות:שואהיהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה