הידברות לנוער

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה – היצר הטוב

היצר הרע יעשה הכל כדי לאכל ולנפץ את התדמית הטהורה של נשמתנו הטהורה ושל זה שמאיים לקחת לו את הרייטינג – היצר הטוב

  • כ"ו ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על היצר הטוב שמעתם פעם, או אולי יצא לכם לדבר עליו? כנראה שפחות. לעומתו, היצר הרע – "אחיו", מככב בכותרות של כולנו – כשאנחנו נכשלים או נחלשים חלילה, או להיפך, כשאנחנו מצליחים להתחזק ולהתגבר על יצר הרע מול אתגר שה' הציב לנו. הוא שם להביא את החדשות החמות ביותר ולהיות ב"לייב" בכל רגע של השפעה, רק כדי להביא לכם את החדשות הרעות – שנכשלנו.

ממש ככה, האויב הבלתי נראה הזה שם לעצמו מטרה לשים לנו רגל כל זמן איפה שאפשר כדי שניפול עד הסוף המר, שאליו אף אחד לא רוצה להגיע. אין ספק – מדובר פה בשחקן מפולפל ביותר בחיים שלנו והוא בא בכל מיני דמויות ומחשבות – את הוליווד הוא "לא רואה ממטר".

אבל בואו נטה את אור הזרקורים לרגע ליצר הטוב. משום מה, כמעט אף אחד לא מדבר עליו, האם יצא לכם לשמוע פעם "נצחתי בזכות היצר הטוב שה' נתן לי!" – כנראה שלא.
ולמה? האם זה לא מוזר? איפה השליח הטוב שה' נתן בכל התסריט של האתגרים שלנו? אפשר לומר ששכחנו אותו? הגיוני יותר שנשים את הזרקורים עליו בסוף התסריט המאתגר שלנו, לא כך? הרי הוא זה שעזר לנו להגיע להחלטה נכונה.

אמר דוד המלך: סור מרע ועשה וטוב – ואת המשפט הזה, היצר הרע מאד לא אוהב!
שניקח לו את הרייטינג? בשום פנים ואופן! על אפינו ועל חמתנו הוא יישאר עד המשימה הבאה. להפטר ממנו זו לא משימה קלה.

אחד הדברים שאנחנו לא שמים לב אליהם, בעקבות השפעות היצר הרע, היא העובדה החשובה ביותר שיהודי צריך לזכור: אני טהור כי באתי ממקור טהור – ה' יתברך.
היצר הרע יעשה הכל כדי לאכל ולנפץ את התדמית הטהורה של נשמתנו הטהורה ושל זה שמאיים לקחת לו את הרייטינג – היצר הטוב.

היצר הטוב נוכח תמיד. הוא פשוט מוסתר, כי קל הרבה יותר לדבר על היצר הרע מאשר על היצר הטוב שמעודד אותנו דווקא לבחירה הנכונה בחיים שתשמח את ה' ואת העולם העצמי של כולנו, אנחנו נוטים להסתכל על הרע במקום על הטוב – במקרה כזה, תדעו שיצר הרע כבר יודע שאתם בערוץ שלו.

חז"ל כבר דיברו עליו, והם מתארים את היצר הטוב כילד מסכן וחכם – ולמה נקרא שמו ילד? כי אין מזדווג לאדם אלא מבן י"ג שנה ולמעלה. ולמה נקרא שמו מסכן? שאין הכל שומעין לו. ולמה נקרא שמו חכם? שהוא מלמד את הבריות לדרך ישרה (מדרש רבה). הוא נוכח במלוא מובן המילה, ממש כמו יצר הרע.

בואו נעצור שניה ונחשוב, למה לא בעצם לבוא ולדבר על היצר הטוב שבקרבנו? בואו פשוט נשתדל למעט לדבר על היצר הרע, ולדבר יותר על היצר הטוב שלנו. להעצים אותו אפילו יותר מהיצר הרע! לדבר דווקא על זה שהיצר הטוב תמיד נותן בתוכנו משפטים כמו: "אני כן מסוגל להתגבר", "אני יכולה להיות צנועה יותר", "אני אוהב את את ה'". על שרגעי החרטה שלנו נובעים מכוחו של היצר הטוב שנמצא בקרבנו ומראה לנו שטעינו ושניתן לתקן. על הרגעים האלה שהיצר הטוב נותן לנו את הכוח לחייך ולהתפלל גם אם הכל נראה אבוד. כל הדברים האלה לא באים מנשמתנו הטהורה בלבד, אלא גם מכוח היצר הטוב אשר נותן בו את תחושת החיים ואת תחושת ההתקדמות – שיש תמיד לאן להתקדם או לחזור ולתקן.

מעתה, אולי ננסה להכניס לעצמנו משפטים כמו: מה היצר טוב רוצה להשפיע עלי ברגע זה?
איך אני יכולה להראות לה' ב"ביג טיים" שיש בי כוחות טובים? אם אני הדמות הטובה בכל העניין – איך אני הולך לפעול?

זה קצת מוזר, כי רובנו השתדלנו עד היום לדבר יותר על היצר הרע שלנו ולפעמים אף לעשות איתו עסקים. אבל זה לא אומר שלא נוכל להשתכנע להיות מושפעים מהיצר הטוב בכל רגע.

אז פנו את אור הזרקורים שלכם לעוד כוכב ומתחרה לא קטן על מקומו של היצר הרע – היצר הטוב.

תגיות:יצר טובהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה