כתבות מגזין

בעל הקרקס: "התחלתי להניח תפילין, אז באופן אוטומטי סגרתי בשבת"

יניב סוויסה המנהל במשך שנים קבוצת קרקס מהמובילות בעולם, החליט לאחרונה להניח תפילין וללבוש ציצית . "החלטתי שאני לא יכול לשקר את האלוקים, אז התחלתי לסגור את הקרקס בשבת". ולראשונה הוא מציע: מופע ייחודי לקהל הדתי-חרדי

יניב סוויסהיניב סוויסה
אא

יניב סוויסה הוא בעלים של קבוצת קרקס Y הפועל במתחם התרבות 'שאפיטו' ברמת גן, ונחשב לפעיל ומבוקש מאוד. אם הייתם שואלים אותו לפני כמה שנים אם יש סיכוי שהקרקס שלו יהיה סגור בשבת, הוא היה מביט בכם כאילו ירדתם מדעתכם. "אולי אינכם יודעים", הוא היה אומר, "אבל כל התכנית העסקית של הקרקסים מבוססת על שבתות. הרי מתי הולכים לקרקס? בשבת. הכל כאן מבוסס על שבת".

אם הייתם מספרים לו שיגיע יום בו ההופעה שיציע בקרקס שלו תותאם לשומרי מצוות, עם הפרדה מלאה, מוזיקה המבוקרת על ידי רבנים ועם כל ההקפדות הנדרשות, הוא בכלל לא היה מבין על מה אתם מדברים. אלו מושגים שעד לא מזמן היו זרים לו לחלוטין. כילד שגדל כל חייו בקיבוץ ושבמשך שנות חייו המקצועיות עסק בארגון הצגות, מופעים וקרקסים בכל העולם – הוא לא נחשף לדברים האלו כלל.

במשך שנים הוא ייצג את מדינת ישראל כאקרובט בפסטיבלים אומנותיים בארץ ובעולם: במוסקבה, אוקראינה, צרפת ועוד, וכן הפיק על ידי קרקס Y מופעים מדהימים בכל שנה, ביניהם ההצגה המוכרת אליסה-קרקס Y בארץ הפלאות. מה לו ולנושא שמירת השבת וההתאמה למגזר החרדי?

אוהל הקרקס שהוקם ברמת גן

 

"אני לא יכול לשקר את האלוקים"

את השאלה הזו בדיוק הפנינו השבוע לסוויסה, בעקבות פרסומי הקרקס שלו על מופעים המיועדים לציבור הדתי-חרדי שיתקיימו בחג הפסח, כאשר בתחתית המודעה מודגש באופן בולט: "המקום שומר שבת".

תגיד, מאיפה הגיעה ההחלטה לשמור שבת? 

"אתם רוצים לדעת מה קרה?" הוא שואל, וניכר כי בהחלט יש חשיבה עמוקה מאחורי הצעד המיוחד הזה. "טוב, אז אגיד לכם את האמת", הוא מתרצה, ואז חושף את הסוד: "התחלתי לאחרונה להניח תפילין".

את הדברים הוא אומר בטבעיות, אך מיד אחר כך מודה שזו לא ממש החלטה שהתקבלה בקלות. "הופעתי בעבר בכמה וכמה אירועים דתיים של בני נוער. הרב גרוסמן ממגדל העמק הזמין אותי אליהם. יש לו קבוצות של נוער מתקרב, והוא ביקש שאערוך להם מופעים. אלו היו הפעמים הראשונות  בהן נחשפתי לדת. קצת זמן לאחר מכן החלטתי להניח תפילין, ואחרי שבועיים שבהם הנחתי תפילין הרגשתי שלא ייתכן שאגיד בכל בוקר את הפרשייה שמדברת על כך שמשה אמר לישראל שילבשו ציצית ולא אלבש ציצית, אז התחלתי גם ללבוש ציצית.  ואז באופן טבעי הגעתי להחלטה, שאם אני באמת אדם מאמין שמניח תפילין ולובש ציצית, לא הגיוני שאפתח את שערי העסק שלי בשבת. הרי זה בעצם כמו לרמות את האלוקים – מצד אחד להניח תפילין, ומצד שני לעבוד בשבת, אז החלטתי שבשבתות אני לא עובד".

זו בוודאי החלטה לא קלה...

"נכון", הוא מסכים, "כל החיים שלי הם קרקס ובידור. אני עובד כבר יותר מ-25 שנה בתחום הבידור ונחשב למוכר מאוד בתחום. אני מנהל קבוצה, זכיתי בתכנית טלוויזיה ריאליטי של כישרונות בשם 'הדבר הגדול הבא', יש לי את כל הדברים שצריך כדי להצליח, והצעד הזה של סגירת המקום בשבת נראה לכאורה אובדני".

ובכל זאת עשית אותו...

"נכון, עשיתי את הצעד הזה, כי היו כמה דברים ששינו אצלי את המחשבה. הראשון הוא  כמו שאמרתי הנחת התפילין ולבישת הציצית, אבל אני חייב לציין שהיה כאן גם המניע הכלכלי – חבר טוב שלי שהוא הבעלים של הפסטיגל, סיפר לי שהשנה הפסטיגל בפעם הראשונה אחרי  33 שנה לא היה פתוח בשבת, ואגב, זה בזכות הזמר עומר אדם שהחליט שהוא לא עובד בשבתות. מנהל הפסטיגל אמר לי שלמרות שהם לא פתחו בשבת והיה ברור להם שההפסדים יהיו עצומים, בסופו של דבר היו להם רווחים של יותר מ-30%. שאלתי אותו 'איך?' וגם הוא אמר שאין לו שום הסבר לזה. אבל זוהי פשוט המציאות. הדברים שלו בהחלט גם השפיעו עליי, וזוהי השנה הראשונה בה אני סוגר את העסק שלי בשבת ומתאים אותו לציבור הדתי והחרדי".

ואין לך פחד מהפסדים?

"בוודאי שיש פחד, אני גם לוקח בחשבון שרוב הסיכויים שיהיו לי הפסדים, אבל גם אם נפסיד, אקבל את זה בהבנה ואמשיך לתכנן את הדברים קדימה בצורה טובה יותר. אני גם מאמין שיש כאן צד של שליחות – לתת מופעים טובים ואיכותיים לקהל הדתי והחרדי. אנחנו נמצאים ברמת גן, ממש במרחק הליכה מבני ברק, ואין סיבה שהציבור החרדי לא יבוא וייהנה מהמופעים שלנו".

מותאמים לציבור החרדי

סוויסה מציין שכאשר הם החליטו לקיים מופעים מיוחדים לציבור שומר המצוות, הם כלל לא חלמו עד כמה שהדבר ידרוש מהם. "הפעילות שלנו מלווה בפיקוח של רבנים, והם ישבו על כל התכנים שלנו ופיקחו על הכל כולל הכל. הם דרשו מאתנו לעשות הפרדה מוחלטת בין גברים ונשים, ועשינו את זה, אפילו הקמנו כניסה נפרדת במיוחד בשביל נשים, והוספנו מדרגות נפרדות. אחר כך הרבנים הראו לנו איזו מוזיקה לשים. האמת שהיינו די בשוק, כי היו לנו כמה דיסקים של זמרים דתיים שחשבנו שיוכלו להתאים, אבל הרבנים ביקשו דווקא מוזיקה מסוימת. וזה מה שעשינו. קוראים לזה 'שירים חסידיים'  והם דווקא מאוד מוצלחים. אני מוצא את עצמי נוסע באופנוע ולא גומר לזמזם אותם..."  

למעשה, סוויסה מציין כי המופעים לקהל הדתי והחרדי עומדים להתקיים בימים ט"ז ניסן וי"ז ניסן, בשעות אחת בצהריים וארבע בצהריים. ייתכן גם מופע בשעה שש, לפי הביקוש. "המופעים שלנו יהיו מקצועיים, כפי שאנו יודעים לעשות, והם יכללו את מיטב אומני הקרקס בתרגילי אקרובטיקה מדהימים. ישתתפו בו שמונה אומני קרקס, והקפדנו על כך שהמקום כולו סגור היטב, כך שהכל בטיחותי ברמה הגבוהה ביותר בשביל ילדים. "נשמח לפגוש את כולם", הוא מסיים, "והעיקר שיהיה לכולנו חג כשר ושמח".

תגיות:תפיליןיניב סוויסהקרקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה