חדשות יהדות

גם בעיתון "הארץ" מודים: אסירים שחוזרים בתשובה, חוזרים פחות אל עולם הפשע

מחקר שביצעו שתי חוקרות ישראליות הצליח לחזור עם נתונים משמחים במיוחד על אסירים שחוזרים בתשובה במהלך שהותם בבית הסוהר: מעטים מהם חוזרים אל עולם הפשע, למרות שהמבחן הקשה וההתמודדות הגדולה היא בחוץ

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מגמת ההתקרבות לדת המתרחשת בבתי הכלא הישראליים בעשור האחרון, מוכיחה את עצמה: מחקר ישראלי שנערך באחרונה הוכיח כי פושעים שחזרו בתשובה במהלך שהותם בכלא, פחות חוזרים לעולם הפשע לאחר השחרור.

במסגרת התהליך עוברים האסירים שחזרו בתשובה (כולל אלו ששוחררו כבר) תוכנית שיקום המבוססת על ההיבט התורני-אמוני, והוכחה כבעלת הצלחה פנומנלית בהשוואה לתוכנית השיקום הרגילה.

עד כמה השיטה יעילה? על פי הדיווח בעיתון 'הארץ', המספרים מפתיעים ומשמחים בהחלט: 14% בלבד מבין האסירים שהשתתפו בתוכנית השיקום התורנית, חזרו לאחר מכן לעולם הפשע, זאת לעומת כ-34% מן האסירים שהשתתפו בתוכניות שיקום רגילות.

בראש המחקר החשוב עומדות ד"ר מיכל מורג - פסיכולוגית קלינית, והאנתרופולוגית ד"ר אלי תימן. בבסיס המחקר בדקו השתיים את אורח החיים של אסירים משוחררים שחזרו בתשובה עוד בהיותם בכלא, וגילו כי השתתפות בתוכנית השיקום התורנית והדבקות באורח החיים הדתי שסיגלו עוד בכלא - הם הם אלו שמחזיקים אותם ומונעים מהם לחזור לעולם הפשע בשנית.

 

גדול המצווה ועושה: מדוע המבחן האמיתי הוא דווקא מחוץ לכותלי הכלא?

אחד האסירים שהתראיין במסגרת מחקרן הוא ג', שהורשע בעבירות מס והלבנת הון וחזר בתשובה בכלא. "פעם לא היה לי פחד, יכולתי לקפוץ בנג'י", הוא משחזר. "היום אני מבין שהקב"ה נמצא בכל העולם, ואם אתה עושה משהו - הוא יכול לשפוט אותך בכל מקום. לפחד מהשופט ולעשות מחבואים אפשר, אבל ממנו אי אפשר להתחבא".

לדברי ד"ר מורג, קל יותר לאסירים לשמור על אורח דתי בתוך הכלא, והמבחן האמיתי הוא דווקא בחוץ. "השהות באגפים התורניים יותר נעימה ומוגנת, כי יש סינון של האנשים מראש ובוחרים את האסירים הפחות אלימים", היא מסבירה.

תוסיפו לזה את אווירת הקדושה ואת הרוטינה של העשייה והתפילות - והרי לכם המתכון להצליח להתמיד. אך בחוץ - הכל משתנה. "כשמתחייבים לשמור על אורח חיים תורני גם בחוץ, האסיר חווה קונפליקטים אמיתיים. פתאום הוא פוגש את הסביבה שנותרה חילונית, ורק אז מתחילה ההתמודדות האמיתית".

 

צפו בראיון של העיתונאי דודו כהן עם הרב אבינועם כהן - ראש תחום השיקום התורני

 

 

תגיות:אסיריםעיתוןהארץחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה