חדשות בארץ

בקרוב תשלמו על שקיות גם במכולת ובסופר פארם

אחרי הבקשה של בנק ישראל, התברר כי ההיטל יורחב למרכולים הקטנים ולרשת הפארם. המטרה: להמשיך במגמת צמצום השימוש בשקיות הפלסטיק שעומד כעת על 80 אחוז ביחס לתקופה שלפני ההיטל. כיום, רק 21 המרכולים הגדולים בישראל נכללים בחוק

  • י' ניסן התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אחרי בקשת בנק ישראל להרחיב את היטל 10 האגורות על שקיות פלסטיק, מתברר כי הוא אמור לחול על המכולות השכונתיות וכן על המרכולים הקטנים ועל רשת הסופר פארם. עד כה הצליחה המדיניות החדשה לצמצם בכ-80 אחוז את השימוש בשקיות פלסטיק. נכון להיום, ההיטל אינו חל על מכולות ומרכולים קטנים, שם מחלקים כ-860 שקיות פלסטיק בשנה.

ב"גלובס" פורסם כי תוצאות הטלת ההיטל מראות שבכל מקום שבו הוא מוטל יורד מספר השקיות ב-80 אחוז ללא קשר לסכום ההיטל. עד לכניסת ההיטל לתוקף חולקו במרכולים בישראל כ-2 מיליארד שקיות פלסטיק בשנה, כ-275 שקיות לנפש - נתון גבוה ביחס למדינות אחרות. השקיות עשויות מחומר שאינו מתכלה והתופעה הדאיגה מאוד את גורמי איכות הסביבה. אירלנד הייתה המדינה הראשונה שעשתה זאת ב-2002 כשקבעה היטל של כ-50 עד 70 אגורות לשקית. בשנים 2011-2015 ההיטל הורחב למדינות האיים הבריטיים, אם כי בסכום נמוך יותר של כ-25 אגורות לשקית.

החוק נכנס לתוקפו בינואר 2017 וקבע היטל של עשר אגורות, אך רק 21 המרכולים הגדולים בישראל נכללו בו. במקביל לירידה החדה בשיעור המשתמשים בשקיות חד פעמיות נרשמה עלייה מרשימה בשיעור המשתמשים בשקיות רב פעמיות: מ-28 אחוז לפני ההיטל ל-70 אחוז אחריו. ביישובים השייכים לאשכולות הנמוכים ביותר נרשמה ירידה נמוכה יחסית. מסקר שערך הבנק עולה כי תשעה אחוז מהצרכנים דיווחו שהפסיקו לרכוש שקיות משום שעלותן יקרה. שני שליש טענו כי הפסיקו לקחת שקיות בגלל גביית התשלום. 50 אחוז הושפעו גם מגורמי איכות הסביבה.

תגיות:מכולתסופר פארםשקיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה