חדשות בארץ

לאור ההצלחה: האם חוק היטל השקיות יורחב לרשתות שיווק נוספות?

על פי דו"ח שפרסם היום (א') בנק ישראל, הומלץ להחיל את חוק היטל השקיות גם לרשתות נוספות המחלקות שקיות חינם

  • ט' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי דו"ח שפרסם היום (א') בנק ישראל, הומלץ להחיל את חוק היטל השקיות גם לרשתות נוספות המחלקות שקיות חינם. "ההיטל הפחית את השימוש בשקיות הנשיאה והצלחתו מעלה את האפשרות שגם בתחומים סביבתיים נוספים ניתן להביא לשינויים התנהגותיים מהותיים באמצעות צעדי מדיניות שפגיעתם הכלכלית בצרכן קטנה, בפרט כאשר מדובר במעבר מחלוקה בחינם לגביית תשלום מזערי". קובע בנק ישראל.

"חנויות שאינן שייכות לרשתות המזון הגדולות היו אחראיות לשיעור ניכר מהשקיות שחולקו חינם עוד לפני החלת החוק. ממצאינו מראים כי ראוי לשקול את הרחבת תחולת החוק לרשתות נוספות שמחלקות אותן חינם, אף אם הדבר כרוך בקשיי יישום. עדויות אנקדוטליות, שלפיהן גם חלק מרשתות המרכולים הקטנות גובות עשר אגורות לשקית אף שהחוק אינו מחייבן לעשות כן, תומכות אף הן בהרחבת תחולת החוק".

בהתאם לחוק החדש חויבו לדווח רשתות המרכולים הגדולות למשרד להגנת הסביבה על סך השקיות שסיפקו לסניפיהן מהרבעון השני ב-2016 ועד תום אותה שנה, כמו כן על סך השקיות הנמכרות בסניף מאז תחילת גביית תשלום עבורן. השוואת הנתונים מלמדת כי לאחר גביית התשלום, סך השקיות שנלקחו באותן רשתות ירד בשיעור של כ-80%.

על פי תוצאות סקר שנערך לאחרונה, כשנה לאחר כניסת חוק השקיות לתוקף, נמצא כי שיעור הצורכים מעל 5 שקיות בשבוע פחת מ-58% ל-30%, ואילו שיעור אלו שלא לוקחים כלל שקיות עלה מ-7% ל-24%.

בנוסף, נמצא כי ההפחתה בצריכת השקיות, אין מקורה בפגיעה בכיסי הצרכנים: 9% בלבד מהמשיבים דיווחו כי הפחיתו את צריכת השקיות בשל עניין כספי. השאר ענו כי הדבר נובע בעקבות הזדהות עם מטרת החוק, לחץ חברתי ושיקול סביבתי.

חוק היטל השקיות נועד לצמצם את כמות פסולת הפלסטיק. על פי הסקר נמצא כי חלק מהצרכנים נהגו לצרוך יותר שקיות אחרות, חלק השיבו כי בעקבות התשלום העדיפו לקחת יותר שקיות חינמיות ללא ידיות, או להשתמש בשקיות נשיאה בחנויות שמחלקות אותן בחינם.

תגיות:שקיותבנק ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה