הורים וילדים

מחקר חדש מפתיע: נמצא הסוד לחיים ארוכים ובריאים

מחקר חדש מגלה נתון מרתק: קשר משפחתי יומיומי בין הורים לילדיהם יש ביכולתו להציל חיים, להאריך ימים ולמנוע הדרדרות רגשית ותפקודית. כיבוד הורים בגרסה המחקרית

  • ט' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שנערך בנושא, מצא כי קשר משפחתי יומיומי בין הורים לילדיהם יש ביכולתו להציל חיים, להאריך ימים ולמנוע הדרדרות רגשית ותפקודית.

על פי מחקר שנערך באוני' קליפורניה, עקבו חוקרים במהלך 6 שנים אחרי 1,600 גברים ונשים מבוגרים בגיל 71 שנים בממוצע, כ-3/4 מהם היו נשואים. המשתתפים נשאלו במחקר האם הם חשים מבודדים, שחסרה להם חברה, והאם הם מרגישים שלא שתפים אותם בעניינים שונים. מטרת השאלות הייתה להעריך רמת בדידות, תפקודיות וכן את מספר מקרי המוות המתרחשים אצל אנשים מבוגרים, זאת בהשוואה לתקשורת האנושית שהם יוצרים עם חברים וקרובים וחברים. בתור התחלה דיווחו 43.2% מהמשתתפים כי הם חשים בדידות.

החוקרים עקבו אחרי ארבעה נתונים הקשורים לתפקוד המשתתפים: קושי בביצוע משימות שדורשות מאמץ, קושי בביצוע פעילות יומיומית רגילה, קושי בטיפוס על מדרגות וירידה בתנועתיות. נתונים אלו נבחנו בהשוואה למשתנים דמוגרפיים, תנאי המחייה, מצב סוציו-אקונומי, נוכחות של רגשות דיכאון ושאר מצבים רפואיים.

למרבה ההפתעה, גילו החוקרים כי בתוך פרק זמן קצר מתוך 6 שנות המחקר, 23.8% מהמבוגרים נפטרו, לעומת 14.2% בלבד מהמבוגרים שלהם קשרים משפחתיים וחברתיים מספקים. עוד נמצא כי המשתתפים שדיווחו על בדידות היו בסבירות גבוהה יותר ומשמעותית לפתח קשיים בהקשר ביצוע 4 הנתונים התפקודיים שנבחנו במחקר.

בהתאם לתוצאות המחקר, הגיעו החוקרים למסקנה כי קשרים משפחתיים וחברתיים תורמים לאורך החיים ואיכותם בגיל המבוגר, וביכולתם לשפר באופן משמעותי את המצב הנפשי והתפקודיות של אנשים מזדקנים.

על אף המסקנות הברורות שנובעות מהמחקר כי על כל אחד שיש לו הורים מבוגרים, כדאי שישקיע יותר מאמץ וימצא את הזמן לטיפוח הקשר האישי והיומיומי איתם, איך עושים זאת?

עצה ראשונה היא להכין מראש נושאי שיחה: לפעמים פער השנים יוצר תחושה כי אין לילדים תחומי עניין משותפים עם ההורים ולכן אם השיחות הן קצרות או מכילות שתיקות ארוכות, כדאי להכין מראש שנושאים אישיים שעליהם תוכלו לשוחח עם אבא או אמא.

עצה שניה היא להראות להורים עד כמה אתם נזקקים להם ומכבדים אותם – צלצלו להורים לבקש מתכון או בקשו עצה אישית, כך תתנו להורים את האפשרות להרגיש כי יש להם מה לתרום לכם בידע ובניסיון.

הראו להורים כמה אתם מוקירים ומכבדים אותם, כי מעבר לזכות העצומה שיש במצות כיבוד הורים, וההבטחה הא-לוקית לחיים ארוכים של מקיימי המצוה, ('למען יאריכון ימיך') אתם זוכים לשמור גם על בריאותם ותוחלת חייהם של מי שהביאו אתכם לעולם.

תגיות:כיבוד הוריםמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה