חדשות בעולם

מדוע הפצצת הכור נחשפה דווקא היום? "מסר חשוב לאיראן"

"המסר מהתקיפה היא שישראל לא תשלים עם בניה של יכולת שתהווה איום קיומי", רומז הרמטכ"ל גדי איזנקוט לגבי המטרה שלשמה נחשף המבצע. גם דיווחים קודמים מציגים תמונה מעניינת לגבי העיתוי: ישראל מדליקה נורת אזהרה למפתחי הכור הגרעיני: "זה המסר העתידי לאויבים שלנו"

  • ה' ניסן התשע"ח
(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

"המסר מתקיפת הכור ב־2007 היה שישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שתהווה איום קיומי עליה. זה המסר שהיה ב־81', זה המסר ב־2007 וזה המסר העתידי לאויבים שלנו". כך כתב הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אלוף פיקוד צפון בזמן המבצע, בטור שפרסם ב"ישראל היום".

בכלל, נראה כי המסר העיקרי בעיתוי שבו פרסמה ישראל את תוצאות המבצע הסודי שנערך לפני יותר מעשור, הוא שלאיראנים לא כדי להתעסק עם המדינה. במהלך העשור האחרון עלו השערות רבות, כולן ייחסו את התקיפה לישראל. מדינות אחרות בחו"ל, כמובן, אינן כפופות לצנזורה הישראלית ולא "יישרו קו" עם ההחלטה של הדרג המדינה. באפריל 2008 תודרכו אנשי מודיעין בארה"ב לגבי חלקה של המדינה בפעולה הישראלית בכור. גורמים בממשל האמריקאי בו כיהן ג'ורג' בוש הבן התייחסו לכך בחלק מהראיונות שלהם. 

ישראל, כמובן, נאלצה להתבסס על דיווחים מחו"ל. כך למשל, צוטטו קטעים מה"דיילי טלגרף" הבריטי ומה"דר שפיגל" הגרמני, שחשפו חלק מהתמונה לגבי הימים שלפני התקיפה. "מבצע בוסתן" ו"מבצע אריזונה" אלה חלק מהשמות שניתנו לתקיפה. בכל דיווח ניתן היה לקרוא על כמות אחרת של מטוסים שהשתתפו במבצע. ישראל, כמובן, עדיין סירבה לקחת חלק בפסטיבל. לפני כחמש וחצי שנים פרסם דיוויד מקובסקי ב"ניו יורקר" כתבה תחת הכותרת "התקיפה השקטה". הוא העריך כי הפרסומים נועדו להזהיר את איראן בכל הנוגע למתקני הגרעין  שלה. כעת, בצל העיסוק הבלתי פוסק של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין האיום האיראני, ייתכן שהפרסום נועד לשמש כנורת אזהרה לגבי מה שישראל עשויה לבצע בעתיד. "מסר חשוב לאיראן", כהגדרת מומחים.

"המסר המרכזי הוא שצה"ל צריך להימצא במוכנות גבוהה מאוד להסלמה עד כדי מלחמה. ההבנה שהיתה בעבר שיש 'זמן יקר' שבו הצבא יכול להשלים פערים - אני חושב שזה לא קיים בשכונה שאנחנו חיים בה", הסביר איזנקוט. "ישראל התברכה בקהילת מודיעין יוצאת מן הכלל. שיתוף הפעולה ושילוב הכוחות מהווים מכפיל כוח ביכולות שלנו. זה בא לידי ביטוי אז ואני חושב שמאז זה התעצם וזה נמצא במקום טוב מאוד. תמיד יש לאן לשפר, אבל זו דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה מודיעיני שמתחיל בארגון אחד, עובר לארגון אחר ויש מאמץ של כל קהילת המודיעין בסוף לספק את המודיעין הטוב ביותר כדי לאפשר ביצוע משימה מיטבי". איזנקוט סיפר כי: "בקיץ 2007 אני מכנס את המפקדים של הפיקוד ואני מציג בפניהם את תמונת המודיעין באופן כללי. אני לא נותן להם בדיוק את הפרטים של היעד ושל מהותו אבל אני אומר שהולכת להיות תקיפה משמעותית מאוד במהלך 48-24 השעות הקרובות, אירוע שבסבירות נמוכה יכול להוביל גם למלחמה. נמוכה, מבחינתי, גם אם זה 15 או 20 אחוז זה המון".

תגיות:הכור הסוריהפצצהישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה