חדשות בריאות

מה גורם לאנשים להפסיק לעשן? התשובה מפתיעה במיוחד

לאחרונה פורסם סקר בינלאומי של ה'קרן לעולם ללא עישון', הנועד לשקף לציבור את חוויות המעשנים, ואת האתגרים עמם מתמודדים כאשר פותחים במסע גמילה מעישון. מהם המניעים הבולטים להפסקת עישון? תוצאות מפתיעות

  • ד' ניסן התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לאחרונה פורסם סקר בינלאומי של ה'קרן לעולם ללא עישון', הנועד לשקף לציבור את חוויות המעשנים, ואת האתגרים עמם מתמודדים כאשר פותחים במסע גמילה מעישון.

מדובר בממצאים ראשוניים שנלקחו מסקר בינלאומי שבין היתר שם דגש על המודעות של ציבור המעשנים לנזקי העישון, וניסיון להבין כיצד התפיסות כלפי ניקוטין, סיגריות ומוצרים חלופיים משפיעות על רמת המוטיבציה להפסיק לעשן. בהתאם לנתוני המחקר יוכלו לפתח בהמשך את הפתרונות היעילים ביותר להפסקת העישון במדינות שונות, ובמגוון מצבים כלכליים.

סקר מצב העישון 2018 שנערך ע"י Kantar Public בחן 17,421 מעשנים לשעבר, מעשנים, ולא-מעשנים מ-13 ארצות: ישראל, ברזיל, דרום אפריקה, ארצות הברית, לבנון, מלאווי, יוון, הודו, יפן, ניו זילנד, רוסיה וצרפת.

הגורמים הבולטים להפסקת העישון בקרב מעשנים ומעשנים לשעבר ישראלים הם: 60% בשל  דאגה לבריאותם האישית, 40% בשל רצונם של בני משפחה וחברים, ו-28% בשל מחיר מוצרי הטבק.

66% מהנסקרים הישראלים עשו ניסיון להפסיק לעשן בכוחות עצמם, 14% מהם באמצעות תרופות המחליפות ניקוטין, ורק 11% הסתייעו ברופאים ומומחים לצורך הפסקת העישון. בנוסף, 69% ענו כי ניסו להפסיק את העישון, לעומת 81% אצל הניו זילנדים ו-75% אצל האמריקאים והבריטים.

מעשנים רואים בעישון הרגל בסיסי כשאר ההנאות השגרתיות בחיים, ממש כמו אכילה, שתיה ויציאה עם חברים. כיום קיימות בשוק שיטות שונות להפסקת עישון שלא לוקחות נתונים אלו בחשבון, ולכן התוצאה היא המשך העישון.

89% מהנסקרים הישראלים הביעו הסכמה על כך שהעישון גורם נזק לבריאותם. רובם חשים עצמם כפחות בריאים מציבור הלא-מעשנים, ועדיין לא פונים ביוזמתם לאנשי מקצוע משירותי הבריאות, או מתייעצים עמם על פתרונות מופחתי נזק להפסקת עישון.

מסקנה: מערכת הבריאות צריכה לנהל תקשורת פעילה יותר עם המעשנים, ויש צורך בכלים יעילים יותר בשביל לסייע למעשנים להפסיק לעשן.

"אני מקווה שהסקר הזה יזעזע לפעולה רבים מבין מיליארד המעשנים בעולם כדי להפסיק לעשן, יצית דיון משמעותי על הסיבות המורכבות מאוד לכך שאנשים רבים ממשיכים לעשן, ויבהיר את הצורך הדחוף בפיתוח תקשורת והתערבויות אפקטיביות יותר כדי לסייע למעשנים להפסיק לעשן או להפחית את הסיכונים שלהם באורח מהותי", הבהיר נשיא הקרן לעולם ללא עישון, ד"ר דרק יאק,.

עוד הוסיף: "בעזרת הבנה טובה יותר של המניעים העיקריים מאחורי התחלת העישון בקרב אנשים, החסמים להפסקת עישון, והמוטיבציות להפסיק לעשן, נוכל לסייע בהפחתת ההשלכות הבריאותיות השליליות עבור רבים הלכודים במעגל ההתמכרות למוצרי טבק המבוססים על שריפת טבק. הנתונים מראים כי על ידי הבנה טובה יותר של החוויות והמאבקים של המעשן היחיד, נוכל לתמוך בצורה טובה ביותר במסע של כל אחד להפסקת העישון. בעידן זה של רפואה מותאמת אישית, אך הגיוני הוא שנפסיק להתייחס למעשני העולם כקבוצה הומוגנית אחת ונתחיל לפתח ולאמץ מגוון רחב של פתרונות שיאפשרו למעשנים יחידים לבחור את השיטה שעובדת בצורה הטובה ביותר עבור המצב שלהם, וחשוב מכך, שמפחיתה את הנזק, מחלות, ומוות הנגרמים מעישון".

תגיות:סיגריהעישון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה