המצעד

התעלומות שאף אחד לא הצליח לפתור

האנדרטה הכי מוזרה באמריקה, הספינה המסתורית שמלחיה נעלמו בלי להשאיר זכר וצופן וויניץ' המפורסם. "המצעד" מציג: התעלומות שאף אחד לא מצליח לפענח

  • ב' ניסן התשע"ח
אא

אבני ג'ורג'יה

בעמק צחיח ונידח בצפון ג'ורג'יה שבארה"ב, שוכנת אחר כבוד האנדרטה הכי מוזרה באמריקה. לתיירים הנמרצים המשוטטים ברחבי המעצמה הגדולה נראה לפעמים כי לאמריקאים תחביב לא מזיק לטעת אנדרטה תחת כל עץ רענן, אבל שום אנדרטה לא משתווה למבנה המוזר הכולל חמישה לוחות אבן מאסיביים של גרניט משויף שסדורים בתבנית שצורתה כוכב.

לקוח מסתורי שזהותו לא נחשפה מעולם הזמין בשנת 1979 את הקמת האנדרטה הכוללת לוחות גרניט עצומים במשקל כמה טונות. על לוחות האבן העצומים חרוטים מסרים מוזרים ב-8 שפות שונות, ביניהן אנגלית, ערבית, עברית, סוואהלית ועוד, המטיפים בערפול "להעביר אמת יופי ואהבה בחיפוש הרמוניה עם האין-סופי”, "אל תהיו לסרטן עלי ארץ. השאירו מקום לטבע. השאירו מקום לטבע..." ועוד (השגיאות בניסוח בעברית, מופיעות כך במקור).

במשך השנים נפוצו אינסוף תיאוריות קונספירציה סביב המבנה המוזר. החל מטענות לפיהן מדובר במוקד פולחן לכת עובדי השטן, עבור בטענות לפיהן מדובר בכת סודית ששואפת להשמיד את האנושות ועד לתנועה נגדית שגורסת שהמקור לאנדרטה הוא בכלל בסיועה האדיב של תנועת הבונים החופשיים.

 

תקרית רוזוול

אם יש אירוע מכונן בעולמם של חובבי תיאוריות הקונספירציה, הוא אותו יום שגרתי ביולי 1947 בעיירה רוזוול שבניו מקסיקו. ליתר דיוק, אותו יום שהיה שגרתי עד שסמוך לעיירה התרסק כלי רכב לא מזוהה ממנו, לפי הטענות, חולצו גופות של חייזרים. כנגד הגרסה הרשמית של צבא ארצות הברית, לפיה מדובר בשרידיו של בלון ניסוי סודי שנשא ציוד מודיעיני, עמדו עדויותיהם של אנשים כמו החוואי שבשטחו התרסק העב"מ, השריף המקומי, ומפקד יחידת חיל האוויר שהוצבה במקום, ששחרר לתקשורת הודעה פזיזה על מציאת "צלחת מעופפת".

התקרית הזו היוותה פתח לאינספור תיאוריות קונספירציה לפיהן צבא ארה"ב הפעיל מבצע טיוח רחב היקף במטרה להסתיר עב"מים מהחלל החיצון. לטענת המאמינים לטענות אלה, צבא ארה"ב ממשיך לכסות על הפרשה עד עצם היום הזה. חוקרי העב"מים טוענים לקיומן של עדויות לפיהן בכספת שמורה ב-FBI נמצא מזכר המתוארך ל-22 במארס 1950 ומכיל דיווח על מידע חשוב הקשור בשלוש צלחות מעופפות שהתרסקו בניו מקסיקו ובהם שלוש גופות של יצורים דמויי אדם אך בגובה 90 סנטימטר, הלבושים בבגדים מתכתיים. אחרים גורסים כי כלי הטיס שהתרסקו קשורים לפרויקט מגוול, מבצע סודי ביותר בשנת 1947 שערב שימוש בכדורים פורחים ששייטו בגובה קבוע ואשר התאים שלהם היו מצוידים במבחר מכשירי איסוף מודיעין.

במשך השנים נכתבו עשרות ספרים על התקרית המסתורית המנסים לגלות מה באמת קרה שם, אבל מה באמת התרחש ליד העיירה השלווה והמנומנמת? רבבות אנשים בעולם עדיין מחכים לתשובה.

 

סטונהאג'

במחוז וילטשייר שבאנגליה, שוכן אחד אתרי העתיקות המפורסמים בעולם, שעד היום לא ידוע כיצד ומדוע נבנה. האתר שמכונה סטונהאג' מורכב מסוללת עפר המקיפה קבוצה גדולה של אבנים ונבנה לפי ההשערות לפני למעלה מארבעת אלפים שנה, מעסיק עד היום לא מעט חוקרים, מכיוון שלא נמצאו כל כתבים המתעדים את הפעילות באתר.

מקום פולחן לעובדי עבודה זרה, אתר ריפוי לחולים ולנזקקים ומצפה כוכבים, אלו רק חלק מהתיאוריות המנסות לגלות למה נבנה. העובדה ששיטות הבניה המקובלות בתקופה לא היו מסוגלות לסייע בשינוע אבני הענק והצבתן חיזקה תיאוריות על טבעיות שונות, בין השאר לפיהן בנו את האתר יצורים מהחלל החיצון. ארכיאולוג בריטי טען ב-2012 כי מחקרו שם קץ לתעלומה, וכי האתר שימש כאתר קבורה לבני מלוכה במשך כ-500 שנים.

מרי סלסטמרי סלסט

ספינת הרפאים – מארי סלסט

זוכרים את המטוס המלזי שנעלם ללא זכר ועקבותיו לא נודעו עד היום? מאות שנים לפניו סער העולם סביב פרשת היעלמותם המסתורית של נוסעי האנייה מארי סלסט. מארי סלסט הייתה ספינה סחר חסרת מזל. מאז בנייתה הייתה מעורבת בשורה של תאונות ימיות מוזרות ועברה מספר בעלים עד להפלגה הידועה מכולם. ב-7 בנובמבר 1872 הפליגה מארי סלסט מניו יורק לגנואה שבאיטליה למסע שהיה אמור להיות שגרתי ורגיל. ב-4 בדצמבר היא נמצאה נטושה, כ-640 קילומטר מחופי גיברלטר, כאשר אין איש על סיפונה. עקבותיה לא נודעו עד היום.

קפטן "דה גרטיה", הספינה שמצאה את מארי סלסט, סיפר מאוחר יותר שבמרחק של כ-400 מיילים מזרחית לאיים האזורים הבחין צוותו בספינה ששטה מוזר, כאילו אין איש נוהג בה. דרך המשקפת הוא ראה שזו המארי סלסט, אבל לא ראה על סיפונה שום פעילות. ניסיונות ליצור איתה קשר ולאותת לה לא נענו. צוות הספינה דה גרטיה, שמצא את המארי סלסט, הופתע למצוא אותה במצב תקין ומסודר. בחדר האוכל עוד עמדה הארוחה מוכנה, והרישום האחרון ביומן הקפטן נעשה ב-14 בנובמבר, עשרה ימים קודם למציאתה (מה שאומר שהיא ככל הנראה שייטה כעשרה ימים ללא יד מכוונת, ובכל זאת שמרה על מסלולה).

האפשרות שהמארי סלסט נשדדה בידי שודדי ים לא נמצאה סבירה, מכיוון שהמטען היקר נמצא על הספינה, כמו גם חפצי הערך של נוסעי הספינה. לאן נעלמו הנוסעים ואנשי הצוות על הסיפון? עד היום אין תשובה. תיאוריות שונות הציעו הסברים מדעיים כמו רעידת אדמה תת-ימית או נחשולי ענק, והסברים מדעיים פחות כמו מפלצות ימיות. גם משולש ברמודה הידוע לשמצה שהיה בנתיב השיוט, הועלה כאופציה אפשרית להיעלמות המסתורית.

צופן ביל תומסצופן ביל תומס

צופן ביל תומס

אם חשקה נפשכם בסכום דמיוני של עשרות מיליוני דולרים, התשובה נמצאת בתמונה הסמוכה, אם רק תצליחו לפענח את הצופן המסתורי, כמובן. למעלה ממאה שנה חובבי מתמטיקה ושודדי אוצרות מנסים לפענח את צופן תומס ביל המפורסם – האיש שלפחות לטענתו השאיר אחריו אוצר קבור בסך 20,000,000 $, והשאיר לכל המחפשים צופן בלתי ניתן לפיענוח.

בשנת 1820 הגיע למלון וושינגטון בעיירה לינצ'ברג שבמדינת וירג'יניה בארה"ב זר בשם תומס ביל שעזב בפתאומיות מחשידה לאחר כמה ימים ללא הודעה מוקדמת. שנתיים אחרי הופעתו הראשונה הוא חזר, בילה את החורף בעיירה ונעלם באביב. לפני שעזב את המלון הפקיד בידי הבעלים תיבת ברזל נעולה אשר הכילה לדבריו "מסמכים בעלי חשיבות וערך". הבעלים הניח את התיבה בצד ושכח מקיומה, עד שהגיע אליו מכתב מביל תומס בו ביקש ממנו לשמור על תוכן התיבה שמכילה מסמכים "יקרי ערך". אם לא יחזור בעשר השנים הקרובות, נאמר במכתב, עליו לפתוח את התיבה ולעשות בתוכנה כישר בעיניו. כחלוף שנים רבות, נזכר הבעלים בתיבה ופתח אותה, בתוך התיבה היו שלושה דפים שעליהם סימנים מוצפנים ופתק שנועד לבעל המלון ובו נכתב על קיומו של אוצר ענק אליו אמורים להוביל הדפים המוצפנים.

עד היום מנסים מאות אנשים, ובהם מפענחי צפנים מקצועיים, לפענח את הצופן ולזכות באוצר, אך ללא הצלחה. במשך השנים הועלו טענות שמדובר במתיחה ושבעל המלון זייף את המסמכים, אך רוב החוקרים טוענים שביל תומס אכן היה קיים ומצא אוצר יקר. תיאוריה נוספת גורסת שתומס חיבל בכוונה בצפנים כדי שלא יוכלו לפענח אותם ללא עזרתו.

צילום אווירי של שרטוט קוף מ־1953 צולמה באמצעות ראשוני הארכאולוגים שהחלו לחקור את קווי הנסקהצילום אווירי של שרטוט קוף מ־1953 צולמה באמצעות ראשוני הארכאולוגים שהחלו לחקור את קווי הנסקה

קווי נסקה

קווי נסקה הם שרטוטים ענקיים באדמת מדבר נסקה, רמה גבוהה וצחיחה המשתרעת לאורך 85 קילומטר, כ-400 קילומטרים דרומית ללימה, בירת פרו. ככל הנראה יצרו את הקווים אנשי הנסקה, שחיו באזור בין 200 לפני הספירה עד 600 לספירה. הקווים יוצרים מאות צורות שונות, הנעות בין קווים פשוטים וישרים באורך 20 קילומטרים ועד צורות מורכבות של בעלי חיים כמו עכבישים, קופים, לטאות, לווייתנים ואפילו דמות אחת שנראית בדיוק כמו אסטרונאוט.

עקב ההנחה כי בני הנסקה מעולם לא צפו בעבודותיהם מהאוויר, נולדו השערות רבות לגבי שיטות הבנייה של הקווים והסיבות לבנייתם. התיאוריה הארכיאולוגית המקובלת היא שהקווים נוצרו בעזרת כלי מדידה פשוטים, אבל מטרת הצורות לא נודעה עד היום. חלק סבורים כי הקווים נעשו כחלק מפולחן אלילי ותיאוריה אחרת גורסת כי הקווים דווקא מציינים מקורות מים תת-קרקעיים. עם זאת ההסבר הכי מפורסם ושנוי במחלוקת שייך לאריך פון דניקן, תאורטיקן מדעי שוויצרי שטען טען כי הקווים היו שדות נחיתה לספינות חלל של חייזרים. את דבריו ביסס על הטענה לפיה קווי נסקה כה גדולים ומורכבים, שניתן היה לבנותם רק בעזרת מכונות מעופפות. לטענתו, גם דמותו המשורטטת של האסטרונאוט מובילה לתיאוריה זו, היות ולא היו אסטרונאוטים בנמצא באותה התקופה.

איור מכתב היד של וויניץאיור מכתב היד של וויניץ

צופן וויניץ'

כבר יותר ממאה שנה שכתב העת של וויניץ מעסיק מתמטיקאים, מומחי הצפנה ובלשנים - שניסו למצוא בו משמעות ונכשלו. כתב העת ווייניץ' שזכה לכינוי "כתב היד המסתורי בעולם" הוא מסמך מימי הביניים הכתוב בשפה בלתי מזוהה ומכיל איורים של קבוצות כוכבים וצמחים - שרובם לא קיימים. הוא תוארך לתחילת המאה ה-15, ונעלם מעין הציבור עד 1912, אז רכש אותו באיטליה סוחר כתבי יד עתיקים בשם וילפריד וויניץ’. עד היום, לא הצליח איש לפענח את תוכן המסמך. עם השנים חשפו חלק מהחוקרים כי הוא מכיל מילים רבות שחוזרות על עצמן שוב ושוב לאורך הטקסט, עובדה שמצביעה על האפשרות שלא מדובר בטקסט מוצפן, אלא בשפה אנושית זרה. חלק גורסים כי מדובר בכלל בשפה ממוצאת. מחקרים שבחנו את עובי הדפים והדיו הגיעו למסקנה חד משמעית לפיה אין מדובר בזיוף, אך לא הצליחו לחשוף מה כתוב בספרון המסתורי.

תגיות:תעלומותהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה