חדשות בעולם

פריט היסטורי: נמצא עותק תפילה מזמן מלחמת העולם הראשונה

בבית מכירות מציגים למכירה עותק תפילה "בעד אחינו האומללים בני הגולה ההולכים בקרב", שנכתב בבתי הכנסיות בירושלים ב-1914. המחיר ההתחלתי: 400 דולר

  • כ"ח אדר התשע"ח
אא

עותק יחיד מסוגו בעולם של סדר תפילה שנאמרה בירושלים "בעד אחינו האומללים בני הגולה ההולכים בקרב", מוצג למכירה בימים אלה על ידי בית המכירות "קינג דיוויד" תמורת מאות דולרים. העותק הוא בגודל 30*46 ס"מ, מודפס על נייר עבה, כשבשני צידי הכותרת מודפס צורת ידיים. המחיר ההתחלתי הוא 400 דולר והערכת המחיר נעה בין 600 ל-800 דולר.

על פי הפרסום באתר, מדובר בעותק היסטורי של ממש שנכתב בעת מלחמת העולם הראשונה - תרע"ה 1914. למעשה, מדובר בסדר התפילה המיוחדת שנערכה בבתי הכנסיות בירושלים העתיקה בזמן מלחמת העולם הראשונה. העותק מודפס על דף גדול, כולל דברי רקע על נוראות המלחמה ומצבם הקשה של יהודי אירופה, "אלפים ורבבות נתונים בצרה גדולה במקומות המלחמה, צועקים אליכם מארץ מרחקים לרחם עליהם ולהושיעם בקולכם קול יעקב", נכתב שם. "מטעם רבותינו הגאונים הצדיקים שליט"א דפעה"ק ובכח ב"ד יפה".

עותק יחיד בעולם מסדר התפילה שנאמרה בירושליםעותק יחיד בעולם מסדר התפילה שנאמרה בירושלים

תחת הכותרת "קול קורא" מתארים רבני ירושלים את "הצרה הגדולה במקומות המלחמה" באירופה, ובעיקר זו של "בני הגולה ההולכים בקרב", כלומר החיילים היהודיים שנלחמים בשדה הקרב משני צדיו. "כידוע היו סיפורים מזעזעים על חיילים יהודיים שנלחמו אחד בשני איש אל רעהו!", נכתב בדף המכירה. "הציבור הירושלמי נקרא להגיע 'לחצרות קדשינו', ושם להתפלל 'בעד אחיכם בני הגולה ההולכים בקרב צרה ויגון ודמם נשפך כמים'... אולי יחנן ד' צבאות ויסיר מעל אחינו האומללים את הצרה הגדולה אשר באה עליהם... והננו מסדרים לפניכם סדר התפילה והתחינה אשר תשפכו לפני השי"ת כפי הסכמת גאוני עי"ק שליט"א...".

בתיאור הפריט נכתב: "פריט מרגש ביותר! ככל הנראה זהו העותק היחיד בעולם ששרד מדף זה. הוא אינו רשום ביבליוגרפית, אינו בספריות בארץ ואינו ידוע כלל! תגלית היסטורית חשובה, עם ערך תורני ייחודי. כמו כן במאגרים הביבליוגרפיים לא מצאנו כלל דפים מסוג זה שנדפסו בירושלים בשנות המלחמה. פריט יחיד במינו! בדף לא מודפס תאריך. להערכתנו נדפס בראשית המלחמה, בחורף תרע"ה".

לאחר הקדמה זו, מפרטים רבני ירושלים בסדר התפילה את שלושת תוספות התפילה המיוחדות, שייאמרו מדי יום ביומו. הרבנים מסיימים בתקווה: "השי"ת יקבל ברחמים וברצון את תפילתנו, וישים שלום וברכה בעולם".

עוד נכתב בדף המכירה: "תוך זמן קצר מאז שפרצה מלחמת העולם הראשונה, נשמעו הדיה בארץ הקודש ובירושלים העתיקה. בתחילה המצב בארץ עוד היה נסבל, ורחמיהם של אנשי ירושלים הופנו רק לאחיהם בחו"ל, כפי שעולה מהדף שלפנינו, אולם ככל שעבר הזמן השתרר בירושלים מצב קשה מאוד של עוני, מחלות, מגפות, ואלו הפילו חללים רבים. בפרסומים משנת תרע"ו ואילך שנדפסו בירושלים בנוגע למלחמה, מדובר כבר על המצב הנורא בארץ לא פחות מאשר בחו"ל. באופן כללי באותן שנים נוראות כמעט ולא נדפסו ספרים ודפים בירושלים. גם המעטים שנדפסו, רובם ככולם לא שרדו בשטף המלחמה. זוהי הסיבה לנדירותו הרבה של הדף החשוב שלפנינו, שאינו ידוע כלל ממקומות אחרים!".

תגיות:מלחמת העולם הראשונהעותק תפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה