חדשות בעולם

המאבק של ניצולי השואה: תובעים מאוסטריה את רכושם שהוחרם

ערב יום השנה ה-80 לסיפוחה אוסטריה לגרמניה הנאצית, הישראלים תושבי אוסטריה לשעבר מנהלים מאבק על קבלת פיצויים הוגנים עבור רכוש בשווי מיליארד וחצי דולר שהוחרם מהם. עד היום, הושב רק 14 אחוז משוויו ליהודים: "הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי"

  • כ"ז אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ניצולי שואה החיים בישראל קוראים לממשלת אוסטריה להעניק ליהודים החיים במדינה פיצוי הולם על הרכוש שהוחרם מהם תחת הכיבוש הנאצי. הקריאה נעשתה ערב יום השנה ה-80 ל"אנשלוס" - סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית ותחילת רדיפתה ובזיזתה השיטתית של הקהילה היהודית, מהחשובות והעשירות באירופה. על פי הפרסום ב"ישראל היום", ב-2001 חתמו ממשלת ארה"ב ונציגי ארגונים יהודיים עם אוסטריה על הסכם לתשלום פיצויים סמלי עבור רכוש יהודי שנבזז על ידי הנאצים, ולכן הוקמה קרן עם תקציב של 210 מיליון  דולר בלבד, הרבה פחות ביחס להערכה שמדברת על החרמת רכוש בשווי של כמיליארד וחצי דולר. המשמעות היא ברורה: על פי ההסכם עם ממשלת הימין, רק 14 אחוז משווי הרכוש שלם ליהודים.

ההסכם הוביל את ממשלת אוסטריה לקבל הכרה בינלאומית במאמצים לקבל אחריות לעבר האוסטרי במלחמת העולם השניה. יחד עם זאת, הקהילה היהודית האוסטרית עמדה בפני פשיטת רגל בגלל ניהול נכסים כושל וקיבלה את ההסכם רק משום שאפשר לה לשרוד. כעת מחדשים הישראלים, ניצולי השואה תושבי אוסטריה לשעבר, מאבק על קבלת פיצויים הוגנים.

ד"ר חיים גלאון, מראשי הועד הישראלי ל"פיצויים הוגנים מאוסטריה", סיפר לעיתון כי אביו היה בעל בית חרושת לסיגריות בוינה, שהוערך בסכום של 100 אלף דולר, מהם קיבל כעשרה אחוז בלבד. "זה היה לעג לרש. מזל שאבי, שנפטר בגיל צעיר, לא היה עד לכך", אמר גלאון. "הסכם הפיצויים שנחתם מתייחס לערך הרכוש לפני כ-80 שנים״, מדגיש דורון וייסברוט, מ"הועד לפיצויים הוגנים", "בהסדרי הפיצויים בגין גזל רכוש בתקופת השואה עם מדינות אחרות שולמה גם ריבית בגין חלוף הזמן. כשלוקחים בחשבון שיעור ריבית צנוע, שיעור הפיצוי בדיעבד הופך לחד ספרתי. משמעות הדבר ש-95 אחוז מן הרכוש נשאר בידי אוסטריה וחמישה אחוז הושב לקרבנות וליורשיהם.

ב"ועד לפיצויים הוגנים" הדגישו כי הסכמי פיצוי רכוש במדינות אחרות, צרפת, נורבגיה ובלגיה למשל, גבוהים הרבה יותר: "בעת הזאת, עם ממשלת אוסטריה החדשה, הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי זה. מצער מאוד, שממשלת ישראל לא מוכנה לנקוף אצבע לטובת העניין". שם מעריכים כי היקף סכום הפיצויים לו הסכימה ממשלת אוסטריה לפני 17 שנה נמוך לאין ערוך מן הנזק האמיתי שנגרם. על פי ההערכות, לקרן הוגשו 21 אלף תביעות, בעוד שהאוסטרים ציפו לכמאה אלף, זאת משום שלא היה מי שיגיש תביעה עבור משפחות שנספו.

תגיות:השואהאוסטריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה