חדשות בארץ

חוק הגיוס אושר בוועדת השרים לחקיקה. ישראל ביתנו מתנגדת

חוק הפטור מגיוס אושר בוועדה, אך ישראל ביתנו תגיש ערר על ההחלטה. יחד עם זאת, ליברמן הוא לא המכשול היחיד בנוגע לחוק: גורמים במשרד המשפטים טוענים כי ההצעה אינה עומדת בתנאים של בג"ץ

  • כ"ה אדר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

חוק הפטור מגיוס של ח"כ יואב בן צור (ש"ס) אושר הבוקר (שני) בוועדת השרים לענייני חקיקה. המשמעות: החוק יובא כעת להצבעה בקריאה טרומית בכנסת. השרה סופה לנדבר מישראל ביתנו לא נכחה בוועדה אך השאירה פתק כי היא מתנגדת לחוק. ליברמן עצמו יתייחס לעמדתו בישיבת הסיעה שתיערך אחר הצהריים כשהוא עדיין לא הצהיר באופן פומבי איך הוא מתכוון לנהוג בהצבעה הטרומית שמתוכננת ליום רביעי. גם השר אופיר אקוניס מהליכוד לא השתתף בהצבעה. עוד שר שהצביע בעד החוק באמצעות פתק הוא דוד אזולאי מש"ס. עדיין לא ברור האם ניתן יהיה להביא את החוק להצבעה בקריאה טרומית רביעי, יומיים לפני יציאת הכנסת לפגרה, משום שישראל ביתנו רוצה להגיש ערר על ההחלטה.

אבל ליברמן הוא לא המכשול היחיד בנוגע לחוק. גורמים במשרד המשפטים טוענים כי ההצעה אינה חוקתית, זאת משום שהיא אינה עומדת בתנאים של בג"ץ בנוגע לשוויון בנטל. היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט טרם מסר את עמדתו הסופית. יש לציין כי רק לאחר שהמתווה יסוכם, לפני קריאה שניה ושלישית, הוא יונח על שולחנו של מנדלבליט ואז ניתן יהיה לדעת האם החוק עומד בתנאי השוויון של בג"ץ. עד אז, היועץ המשפטי ימנע מלהשמיע את חוות דעתו בעניין. עיקרי הצעת החוק כוללים יעד של 3,800 מתגייסים חרדים לצה"ל ולשירות לאומי בכל מחזור, תוך עלייה הדרגתית במספרם בהמשך. החוק לא יכיל את נושא הסנקציות אך יקבע כי בכל חמש שנים תבחן הממשלה את יעדי הגיוס הכלליים בקרב החרדים. אם אלו לא יעמדו בהם, על פי ההצעה, החוק יפקע. תקופת ההסתגלות לחוק היא עד ספטמבר 2022 אך אם הממשלה לא תעמוד ביעד הגיוס היא תוכל לשנות את היעדים בכפוף לאישור של ועדת החוץ והביטחון בכנסת או של המליאה. אם החוק יבוטל, על הכנסת יהיה לחוקק חוק חדש בתוך שנה.  כמו כן, הצעת החוק מחייבת את שר הביטחון לדחות את שירותו הצבאי תלמיד ישיבה בן 18 עד 22, "זולת אם מצא כי לא ניתן לעשות כן בהתחשב בצורכי הביטחון ובהיקף הכוחות הסדירים".

כזכור, החוק עלה לישיבת השרים לאחר שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה הלילה את מתווה הפשרה שהושג אחרי פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לח"כ יעקב ליצמן. בין חברי אגודת ישראל נמנים הח"כים ליצמן, מאיר פרוש, ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס. המתווה שסוכם: החוק של ח"כ יואב בן צור יאושר בוועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן בקריאה טרומית ללא שינויים בו ולפני העברת התקציב, תוך התחייבות לקדמו במושב הקיץ.

תגיות:חקיקהחוג הגיוסישראל ביתנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה