חדשות בריאות

סכנה במוצרים קוסמטיים: כיצד איפור וקרמים פוגעים בפוריות?

מחקר מדאיג חושף את הקשר הסמוי בין שימוש במוצרי טיפוח לבין פגיעה בפוריות. צריך להסתכל על המרכיבים של מוצרי הטיפוח, ולראות שלא מופיע החומר DEHP", ממליצה מובילת המחקר

  • כ"ד אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר שערך צוות חוקרים בביה"ח שיבא יחד עם חוקרים מאוני' הארוורד בקולומביה, עלה ממצא מדאיג: נשים שהשתמשו מוצרי טיפוח המכילים חומרים כימיקלים הינן בעלות סיכויים מוכים מהרות מאשר נשים שנחשפו למוצרי איפור המכילים תחליפים לכימיקלים, אצלן לא נמצאה פגיעה בפוריות.

במחקר בדקו החוקרים האם ישנו קשר בין חשיפה לכימיקלים המכונים פתאלאטים, המצויים לרוב במוצרי טיפוח וקוסמטיקה כדוגמת איפור, לקים וקרמים (אליהם נשים רבות נחשפות באופן יומיומי) לבין הסיכויים להרות.

360 מטופלות ביחידה להפריה חוץ ־גופית בביה"ח שיבא מילאו שאלונים על מנת לבדוק את מוצרי הטיפוח בהם הן משתמשות, בעוד אצל 136 נשים נבדק ריכוז הפתאלאטים.

"לא מדובר רק בנשים שיש להן בעיה בפוריות, אלא גם בנשים פוריות לחלוטין שהגיעו לבצע בדיקות גנטיות, ולכן הן עושות את ההפריה ביחידה להפריה חוץ־גופית", אמרה ד"ר רונית מכטינגר, רופאה מומחית בכירה ביחידה להפריה חוץ־גופית בביה"ח 'שיבא' שהובילה את המחקר.

התוצאות הראו כי בקרב הנשים שהשתמשו בחומרי הטיפוח בעלי פתאלאטים רמת הפוריות נמצאה נמוכה, בעוד אצל הנשים שדיווחו על שימוש במוצרי טיפוח המכילים תחליפים לכימיקלים לא מצאו פגיעה בפוריות. "מדובר בתוצאה משמחת", אמרה ד"ר מכטינגר, "המשמעות היא שניתן להשתמש במוצרי קוסמטיקה ללא חשש, רק צריך למצוא את המוצרים שלא מכילים את הכימיקלים המזיקים".

"כל הרמות של הפתאלאטים שמדדנו אצל אותן נשים הן רמות שנחשבות לרמות בטוחות ולא מסוכנות לבריאות. למרות זאת מצאנו שאלו שהיו להן רמות גבוהות, ההצלחה שלהן להרות במסגרת ההפריה החוץ־גופית הייתה נמוכה יותר", הסבירה ד"ר מכטינגר.

מדובר במחקר הראשון מסוגו שנערך בישראל הבוחן את הקשר בין חומרים כימיים המצויים במוצרי טיפוח לבין פגיעה בפוריות, כמו כן זהו המחקר הראשון בעולם שהראה כי אצל נשים שהשתמשו במוצרי טיפוח המכילים תחליפי פתאלאטים לא נפגעה הפוריות.

אם, כן, כיצד יש להיזהר מעכשיו? "צריך להסתכל על המרכיבים של מוצרי הטיפוח ולראות שלא מופיע החומר DEHP שהוא החלק הבעייתי מקבוצת הפתאלאטים", מסבירה ד"ר מכטינגר. "אם קיים המרכיב הזה אני ממליצה להשתמש במוצרים חלופיים. יש היום לא מעט תחליפים טובים שאינם פוגעים בטיב המוצר ולא פוגעים בפוריות".

יש לציין כי פתאלאטים הינם קבוצת כימיקלים שפותחו לשימוש בתעשיית ייצור מוצרי הטיפוח והפלסטיקים. חומרים כימיקלים אלו עשויים להימצא במוצרים שונים החל מחומרי ניקוי ועד צעצועים לילדים.

בנוגע למוצרי טיפוח אישי, פתאלאטים עלולים בין היתר להימצא בצלליות, בושם, קרם לחות, סבון נוזלי, ספריי לשיער ולק.

תגיות:איפורפוריותקרמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה