השבת שלי

השבת של תרצה ינקלביץ: ממתק למצטיין, סלט לכל ילד ולידה שהתרחשה בשבת

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: הפרסומאית תרצה ינקלביץ מספרת לנו על השבת שלה

  • כ"א אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא קודם כל שקט. שקט בחוץ, שקט בראש, שקט מטלפונים ושקט מעבודה. כיף לי להרגיש בעצמות שאני בחופשה מכל הלקוחות. אם כי אני מודה שלפעמים קופצות לי מחשבות על העבודה, אפילו ששבת, ואני מכריחה את עצמי להפסיק, כי כל מלאכתי עשויה.

"שבת זה גם זמן לעצמי, למשפחה לחברות שאני לא רואה במשך השבוע. זמן לעיתון ולכוס קפה רגועה, מבחינתי זהו יום של הטענה רוחנית לכל השבוע".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"בימי החורף אני מתחילה להתכונן בחמישי בלילה, ובימי שישי הארוכים, משאירה את כל העבודה לרגע האחרון. אני עובדת כעצמאית, ויום שישי הוא היום החופשי שלי, שמוקדש כולו לניקיון, כביסות, סדר כללי בבית ובישולים. מה זה כולל? ניקיון יסודי של כל הבית ובישול שתי סעודות מלאות בתפריט די קבוע. אני לא אופה, בדרך כלל. מעדיפה לקנות עוגות טעימות במאפיה".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"תפריט השבת שלנו הוא פולני מסורתי ודי קבוע: בלילה תהיה מנה של סלמון בתיבול מגוון, עם 6-8 סלטי ירקות. למנה שניה מרק עוף עם אטריות, וכשאני ממש אמא טובה ומשועממת, אני מכינה גם קנידלך. למנה עיקרית אוכלים אצלנו  צלי עוף בתיבולים שונים, עם קוגל תפוח אדמה או פשטידת אננס. אין לנו קינוח קבוע. לפעמים הקינוח הוא פירות חתוכים, לפעמים קומפוט תפוחים ולפעמים תפוח אפוי או סופלה או משהו טעים אחר.

"בשבת בבוקר אוכלים אצלנו דג וסלטים. למנה שניה ביצים קצוצות עם בצל מטוגן, כבד וסלט ירקות עם נשנושים שמנת-בצל. למנה עיקרית – הטשולנט הנצחי. לפעמים, כשאמא שלי מחליטה לפנק אותנו, יש גם קוגל אטריות שחום וטעים. לקינוח מגישה שוב את מה שהכנתי ללילה. וכמובן, אי  אפשר לשכוח את השתיה המתוקה השמורה לשבת. אני מכורה לקולה, אבל יש תמיד גיוון בצבעים, בטעמים ובסגנון".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הכי אוהבת את ליל שבת. אחרי כל ההמולה והלחץ וההכנות של יום שישי, מרגישים פתאום את השקט. הילדים רחוצים ולבושים בבגדי שבת, הבית מצוחצח ומריח מאקונומיקה, יש ריח של אוכל שבתי מגרה ואני מרגישה כמו מלכה בלבוש השבתי".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"השולחן שלנו דינאמי מאד, אבל כולם מסביבו מההתחלה ועד הסוף. מספרים פרשת שבוע, עוברים על התיקיות של הילדים, שרים זמירות שבת ואוכלים. אני משתדלת מאד שלכל אחד יהיה לפחות סלט אחד שהוא אוהב, כי עונג שבת הוא גם לילדים. הגדולים מסייעים, כמובן, בהגשה ובהורדה מהשולחן. אם אנחנו רואים שיש התרופפות בקשב, בעלי מנחית בהפתעה איזשהו ממתק קטן לכל מי שמספר, יושב יפה, מקשיב בכבוד לשני או בכלליות, מתנהג יפה".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"האמת שמאד אוהבים אצלנו את השבת. הממתקים של שבת זה מושג אצל הילדים שלי, כי בשבת יש ממתקים מיוחדים שקונים רק לשבת. הרבה פעמים קורה שאנחנו משחקים כולם ביחד, אחרי הסעודה, משחקי קופסה שכל הילדים אוהבים, כמו טאקי או מונופול. עוד משהו שיש אצלנו, זה 'מצטיין הסעודה' ו-'מצטיין השבת', שזוכה לקבל ממתק יוקרתי או פרס נחשק מהכל בשקל. הילדים אוהבים את זה מאד, ומחכים לשבת בקוצר רוח.

"אצל ההורים שלי היו נוהגים לחדש כל דבר בשבת. ההורים שלי ממש הקפידו על זה, וגם אם קנינו איזה בגד חדש ביום ראשון, הוא חיכה אחר כבוד לשבת, כי דברים חדשים שומרים לשבת. אני לא מצליחה להעתיק את זה במאה אחוז, אבל כן משתדלת לשמור בגדים חדשים ומשחקים לשבת. במאכלים אני דווקא כן מהדרת לכבוד שבת. רק בשבת כל הזאטוטים מקבלים קפה, ולא רק שאריות מהכוס של אמא. וגם שוקולד מקבלים – איזה שרוצים! לאחרונה גם התחלתי להנהיג בבית את מה שעושים אצל חמותי – בכל מה שאוכלים, היא אומרת לכבוד שבת קודש, וכל הילדים אחריה. זה מכניס את האהבה לשבת, את הקדושה והחיבה אליה עמוק עמוק, גם בדברים הגשמיים".

שבת בלתי נשכחת?

"לפני שנה בדיוק, ילדתי בשבת בת מתוקה. כל השבת היינו שלושתנו ביחד: אבא, אמא ותינוקת בריאה ושלמה שקיבלנו במתנה. זו הייתה שבת קסומה ורגועה בצורה יוצאת דופן. בלי טלפונים וביקורים, בלי הסחות דעת, רק אנחנו והתינוקת. זו הייתה שבת בלתי נשכחת לחלוטין. חוויה שאני מאחלת לכל יולדת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"אוהבים אצלנו מאד את הסלט הזה. קל ופשוט וטעים".

קוביות חציל בצ'ילי

לפרוס חציל לקוביות

להכניס לתנור בחום גבוה עם שמן ומעט מלח

להוציא כשהחציל מתחיל להיות קראנצ'י ופריך

להוסיף רוטב צילי מתוק וסוכר חום

לאכול בתאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליתרצה ינקלביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה