חדשות בריאות

כאבי ראש ונשירת שיער: כך תדעו אם אתם סובלים מחוסר ברזל

על פי דוח שפרסם ארגון הבריאות העולמי, כמעט שליש מאוכלוסיית העולם סובל ממחסור במאגרי הברזל בגוף. מה תפקידו החשוב של הברזל, ואיך תדעו אם גם אצלכם הוא חסר? הנה הסימנים

  • כ' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התרגלנו לחשוב שחוסר ברזל נגרם אצל אנשים צמחוניים או טבעוניים, זאת משום שידוע כי בשר הינו מקור תזונתי מעולה לברזל. עם זאת, יש לדעת כי ברזל מצוי גם בירקות ירוקים ובקטניות. בנוסף, גם אדם שאוכל בשר תדיר לא מובטח לו מאגרי ברזל מושלמים.

בשנים האחרונות התגבר המחסור בברזל אצל בני אדם, בפרט בקרב נשים וילדים, והיא נהפכה להפרעה התזונתית הנפוצה ביותר ברחבי העולם. לפני כשנתיים התפרסם  דו"ח ארגון הבריאות העולמי, ובו העריכו מומחי הארגון כי במחסור בברזל סובלים קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם.

איזה תפקיד חשוב ממלא הברזל בגופנו? ובכן, כדי לייצר המוגלובין הגוף זקוק לברזל. ההמוגלובין הינו חלבון שנותן לדם את צבעו האדום ומאפשר לתאי הדם האדומים את הובלת החמצן מהריאות אל רקמות הגוף והאיברים. בעקבות חוסר ברזל, אין לגוף את המסוגלות לייצר המוגלובין במידה מספקת, והתוצאה היא אנמיה.

ייתכן שלא תחושו כלל בתסמינים במקרה של אנמיה קלה, אולם ככל שהמחסור בברזל מחריף תוכלו למצוא סימנים שונים על פי דרגת החומרה:

1. חולשה ועייפות – אלו 2 תופעות המזוהות ביותר עם מצב של אנמיה, עם זאת, יש לעשות הבחנה בין עייפות קלה המורגשת אצל רבים מאיתנו בחיי היומיום, לבין עייפות חריגה בשילוב חולשה פיזית.

משמעות העייפות היא תוצאה של חוסר תאי דם אדומים בגוף שיכולים להוביל חמצן לחלקי הגוף השונים.

2. כאבי ראש – אלו תופעות לוואי המבטאות את התרחבות כלי הדם במוח. בשעה שהגוף מתמודד עם מחסור בברזל אין אספקה אידיאלית של חמצן למוח, ובתגובה לכך עורקי המוח יכולים להתרחב, לצורך הקלה על מעבר הדם המחומצן.

3. דפיקות לב מואצות – כאשר הגוף נמצא במצב של מחסור בהמוגלובין עבודת שריר הלב מאומצת מהרגיל, בכדי להוביל דם משופע בחמצן לשאר איברי הגוף. המאמץ המוגבר של שריר הלב עלול לגרום לדפיקות לב מואצות. אנשים הסובלים מהפרעות קצב או מחלות לב יהיו בעלי רגישות מיוחדת לירידה בהמוגלובין, ועל כן עליהם לשמור יותר על צריכת הברזל שלהם.

4. נשירת שיער– אחת הסיבות האופייניות לנשירת שיער היא מחסור בברזל, אז הגוף הופך ל'מצב הישרדות' ושוקל את הפעולות שבשבילן הוא זקוק לברזל על סמך נחיצותן. משום כך הגוף מעדיף תמיכה בפעולות חיוניות יותר משמירה על השיער.

5. רגליים קופצניות – על פי הסטטיסטיקה,  ב-15% ממקרים של תחושת נימול ברגליים או באצבעות וכן חוסר מנוחה ברגליים הסיבה היא מחסור בברזל. יש קושי לספק חמצן לתאי הגוף ובפרט לקצוות הגוף,  כיוון שאין מספיק תאי דם אדומים, וקצות הגפיים הם הרחוקים יותר ממרכז הגוף, ולכן שם לא מגיע מספיק חמצן.

תגיות:נשירת שיערעייפותמחסור בברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה