מנוחה פוקס

רוצים להפוך את ימי הלחץ הללו מאבל ליום טוב? – זה אפשרי!

כמה זמן נמשכת השמחה של פורים... האם אפשר להביא את השמחה הזו גם לערבו של חג הפסח?

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

שמתם לב כמה זמן אחרי פורים השמחה של פורים מסרבת לעזוב?

אצלי השירים והריקודים לא פסקו עם ליל שבת, הם ממשיכים עד לרגע זה, עד שנדמה שפורים עדיין פה. אני מנגבת את האבק מארונות הבגדים ומזמזמת את: "חייב אדם לבשומי", אני מדיחה כלים ושרה לעצמי: "ליהודים הייתה אורה ושמחה".

בליל שבת שלאחר הפורים, ליד השולחן, כששרו בעלי, הילדים והנכדים בקול גדול מתמיד את זמירות השבת, הצעתי להם להמשיך גם את שירי הפורים, וכך הם עשו. פורים נמשך ונמשך,  נמתח ונמתח, עד שאתמול מטלפן אלי אחד הנכדים ובפיו בשורה:

"ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות ועטרת זהב!". לא הבנתי מה פשר הדברים, והלא פורים היה ונגמר. התברר שלא. עוד יותר ממה שחרוטים דברים חווייתיים בנפשי המבוגרת, הם נחקקים בלב הילד הרך.

"למה אתה מתכוון?" – שאלתי.

"קיבלנו היום מבחן ב(האמת שלא זוכרת אפילו במה...), וקיבלתי ציון הכי טוב מתמיד!" – הוא הריע. היה זה מבחן שהוא ייחס לו חשיבות רבה.

"אז שמי מרדכי, ואני מרגיש שיצאתי מלפני המלך, שהוא הרב, בלבוש של מלכות ועטרת זהב – כי להצליח במבחן היה חשוב לי כל כך".

חייכתי לעצמי. "ראי", אמרתי בלבי, "כמה פסוקי המגילה, אבני הדרך שלנו, שנשמעים בזמן חווייתי ובאופן חווייתי, נחרטים בלב ילדינו ולא ימושו מראשם ומזכרם".

והדברים הללו לקחו אותי ישר לימים אלו, של ערב פסח.

עבודות הבית וניקיונו יכולים להיעשות בלחץ ובעצבים, כי חייבים לעשות את כל זה ואין לנו זמן, ואין לנו כוח ויש לנו בית שוקק חיים ויש לנו ילדים שובבים ויש לנו ילדים קטנטנים ואולי תינוקות צרחניים, וכל בית יוסיף  פריטים לרשימה הזו משלו. נכון, יש לנו סיבות טובות רבות להיות לחוצים ואומללים, אבל  אם ייעשו הדברים בלחץ – כך גם יזכרו את הימים הללו הילדים שלנו.

לעומת זאת, אם נתעלה מעט ונחשוב לא מעט על מה לעשות כדי שהימים הללו ייהפכו מאבל ליום טוב, כי אז יזכרו הילדים את ההכנות לחג במתיקות ובחדווה.

איך אנחנו רוצים שילדינו יזכרו את הבית שלהם? את ערבי החגים בביתם? את שנות ילדותם בערבי פסחים? – כולנו רוצים שהילד יזכור את החוויה. אם יזכור את התקופה כתקופה חווייתית – יוכל גם בעתיד להקים בית שבו חוויות ההכנות לחג הן שמחות, כפי שצריכות להיות, ולא מטילות פחד ואימה, כפי שקורה בהרבה בתים.

כדי שיזכור הילד את החוויה עלינו להפוך את הצער לרווחה, את המועקה לחדווה.

בטורים הבאים אביא לפניכם, בעזרת ה', עצות וטיפים איך לעשות זאת ללא השקעה יתרה של זמן ושל סבלנות, שאינם  מצויים בידינו בימים טרופים אלו.

תגיות:פוריםפסחשמחהמנוחה פוקוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה