חדשות בעולם

הסיפור שיפתיע אתכם: הפוליטיקאי האנטישמי מיוון שהפך לאוהב היהודים

אדוניס יאוריאדיס, המנהיג היווני שדברר מנהיג אנטישמי, קידם בעבר את הספר "היהודים: כל האמת" וטען כי "הבנקים היוונים בידיהם". עכשיו הוא מביע חרטה ובראיון הוא מספר: "אני לא אנטישמי ולא הסכמתי עם תוכנו של הספר. חרפה שקיימת מפלגה ניאצו נאצית. ירושלים היא ישראל"

  • כ' אדר התשע"ח
יאוריאדיס בסיור ב"יד-ושם" בירושלים (צילום: דף הפייסבוק של יאוריאדיס)יאוריאדיס בסיור ב"יד-ושם" בירושלים (צילום: דף הפייסבוק של יאוריאדיס)
אא

מה עבר בשנים האחרונות על אחד המנהיגים הבולטים ביוון, אדוניס יאוריאדיס, וכיצד הוא הפך משונא ישראל לאוהב היהודים? בראיון לכאן ברשת ב', סיפר אתמול מי שהיה נחשב עד לא מזמן לבעל דעות אנטישמיות מדוע הוא שינה את דעתו. "זו חרפה לדמוקרטיה היוונית שמפלגת 'השחר המוזהב' (מפלגה ניאו-נאצית, י"א) קיימת בפרלמנט", אמר אתמול יאוריאדיס שתמך עד לא מזמן במפלגה ובמנהיגים בעלי זיקה אנטישמית.

יאוריאדיס, שנמצא בישראל במסגרת בביקור רשמי ומתואם מול משרד החוץ, היה עד לפני כעשור דובר מפלגת "לאוס", היא המפלגה האורתודוכסית העממית. במסגרת תפקידו, שימש פה למנהיג המפלגה והאנטישמי הידוע גיאורגיוס קרצפריס ובהזדמנויות שונות טען כי היהודים בניו-יורק לא באו לעבודה ב-11 בספטמבר 2001 משום ש"קיבלו התראה לא להגיע למרכז הסחר העולמי". בעבר הוא קרא לשגריר ישראל להשתתף בעימות תחת הכותרת "מיתוס השואה אושוויץ דכאו". הוא טען כי ליהודים אין זכות לדבר ביוון משום "שהחוצפה שלהם עוברת כל גבול". כמו כן, בעבר הוא עצמו נבחר לפרלמנט מטעם אותה מפלגה קיצונית ב-2007 וב-2010. בין לבין הוא הופיע בטלביזיה וקידם את הספר "היהודים: כל האמת", שכתב מכחיש השואה קונסטנטינוס פלבריס. כמו כן, יאוריאדיס צוטט כמי שהאשים את היהודים באחריות למשבר הכלכלי ביוון. "כל הבנקים הגדולים שייכים ליהודים. הלובי היהודי הוא שיקבע את גורלו של החוב הלאומי של יוון", אמר. לפני שש שנים הוא נבחר לפרלמנט כמועמד מפלגת הימין-מרכז, בחירה שהבטיחה את תפקיד שר הבריאות. ארגונים יהודיים מחו על כך וגם הליגה למניעת השמצה והוועד היהודי האמריקני התנגדו לכך.

בארבע השנים האחרונות, כך פורסם ב"כאן", מנסה יאוריאדיס לנקות את שמו. הוא עדיין בנושא המהגרים המוסלמים, אך בנושא היהודי, הוא השתנה לגמרי. לפני שנה הוא התנצל בפני הקהילה היהודית על עברו והבטיח לשפר את דרכיו. בראיון ל"שעה הבינלאומית", סיפר שר הבריאות היווני לשעבר על השינוי שהוא עובר. "השתנתי", הוא אומר סיפר. "הכל באמת קרה, אבל מאז היו לי שיחות עם הקהילה היהודית, שאיתה יש לי קשרים מצוינים כרגע. נפגשתי עם הליגה נגד השמצה, שם הסברתי את עמדתי והם הבינו שאני לא אנטישמי בכלל ושכל זה בעברי".

עוד הוסיף: "רבים מן הקהילה היהודית שחששו כשהפכתי לשר, גילו אחרי כמה חודשים שאני לא אנטישמי ושלא אפגע באף אחד רק משום שהוא יהודי. העובדה שקידמתי את ספר אנטישמי, לא מעידה על הסכמתי עם תוכנו. מעולם לא הסכמתי עם הספר. אבל כן, בתכנית שלי בטלויזיה שבה אנחנו מציעים ספרים למכירה, נמכר גם ספר אחד כזה. זאת הסיבה שהייתה לי שיחת הבהרה עם הקהילה היהודית ביוון. זה לא מייצג אותי. אני לא אנטישמי בכלל".

לאחרונה קמה היוון המפלגה הניאו-נאצית "השחר המוזהב". ומה יש לו לומר על כך? "זו חרפה לדמוקרטיה היוונית שמפלגה כזאת קיימת בפרלמנט. נראה שאחוזי התמיכה בהם יציבים בין ששה לשבעה אחוזים. הסיבה שהמפלגה הזאת התחזקה היא המשבר הכלכלי, אנשים איבדו את מטה לחמם, עבודתם, את הפנסיה - זה מה שגורם לאנשים לבחור במפלגה כזאת. אני בטוח לגמרי שבעתיד המפלגה הזאת תעלם".

לצד התנגדותו לגורמים אנטי-ישראליים ואנטי-יהודיים, יאוריאדיס התייחס גם למעמדה של ירושלים: "למיטב השקפתי - ולמדתי היסטוריה וארכיאולוגיה באוניברסיטת אתונה -ירושלים היא ישראל. צריך לכבד את הדעות השונות, צריך להשיג שלום, אבל ירושלים היא ישראל", סיכם.

תגיות:יוןאדוניס יאוריאדיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה