חדשות בעולם

נחשף: כך מקופחים ניצולי שואה שמקבלים פיצויים מגרמניה

בדיון בוועדת הכספים של הכנסת נחשף הפער בין הרנטה שמקבלים ניצולי שואה הנתמכים על ידי גרמניה לעומת אלה שמקבלים כספים מהממשלה. כעת דורשים חברי הכנסת מהאוצר מימון ביניים להגדלת הקצבאות. ח"כ גפני: "הם היו בקו הראשון של התופת הנאצית. אנחנו חייבים להם ממש"

  • י"ט אדר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ועדת הכספים כולה, חברי קואליציה ואופוזיציה, מאוחדים בדרישה להקצות בהקדם האפשרי, עוד במסגרת דיוני התקציב שאמורים להסתיים בימים הקרובים, תקציב מיוחד למימון סגירת הפער בין הרנטות שמקבלים ניצולי שואה מגרמניה(BEG)  לבין הקצבאות שמקבלים ניצולי שואה ממשלת ישראל. ההחלטה התקבלה במהלך ישיבה ועדת הכספים, בה עלה מצבם העגום של ניצולי הושאה הנתמכים על ידי הממשלה הגרמנית ומקבלים פיצויים מופחתים בהשוואה לאלה המסתייעים על ידי ממשלת ישראל.

בדיונים קודמים בנושא התברר שבשנים האחרונות חלה שחיקה ניכרת ברנטות המשולמות על ידי ממשלת גרמניה, בעיקר נוכח עדכון הקצבאות המשולמות על ידי ממשלת ישראל. מתברר כי בעוד שממשלת ישראל התחשבה במצבם הבריאותי המתדרדר של רבים מהניצולים ועדכנה את הקצבאות בהתאם, ממשלת גרמניה סירבה עד היום לעדכן את הרנטות שהיא משלמת והדבר הגדיל עוד יותר את הפער בין שני סוגי הקצבאות. על פי הרשות לזכויות ניצולי השואה, בישראל חיים כיום כ-6,200 ניצולים המקבלים רנטה מגרמניה.

באחד הדיונים שנערכו בעניין נטל חלק שגריר גרמניה בישראל, ד"ר קלמנסה פון גטצה. חברי הוועדה מהשגריר להעביר מסר לממשלת גרמניה: "עדכנו את הרנטות על-מנת לאפשר קיום בכבוד לניצולי השואה". השגריר הבטיח להעביר את המסר לממשלה הזמנית המכהנת עתה בברלין והודיע כי "ממשלת גרמניה עומדת מאחורי אחריותה למאורעות השואה". מכיוון שמספרם של ניצולי השואה פוחת מדי יום, חברי ועדת הכספים דורשים מהאוצר מימון ביניים להגדלת הקצבאות. "הניצולים שעוד נותרו מתמודדים עם הוצאות בריאות גדלות וחייבים לקבל מענה מיידי", אמרו חברי הוועדה.

"מימון הביניים להשוואת גובה הקצבאות לניצולים הוא כורח המציאות. מדובר בניצולים שהיו בקו הראשון של התופת הנאצית. אנשים שאנחנו חייבים להם ממש", אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "עד היום הגרמנים שילמו וזה היה הסדר נוח מבחינתה של מדינת ישראל. עתה נוצר מצב שהניצולים שמקבלים רנטות מגרמניה מקופחים לעומת ניצולים אחרים ולכן נדרש שממשלת ישראל תעזור באופן זמני עד להגעה לסיכומים מול ממשלת גרמניה. אי אפשר להמתין בנושא הזה וחבל על כל יום שעובר. זה יהיה כתם על כולנו. יש לנו חוב מוסרי כלפי הניצולים והם לא יכולים להמתין עד לסיום המו"מ מול גרמניה". גפני דרש מנציגי האוצר תשובה בהקדם, עוד טרם יחלו ההצבעות על תקציב המדינה.

תגיות:פיצוייםניצולי שואהגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה