חדשות בריאות

אוסטרליה: שלושה בני אדם מתו מאכילת מלון נגוע בליסטריה. אז מה חשוב שנדע עליו?

מקרה מוות שלישי השבוע באוסטרליה, כתוצאה מאכילת מלון הנגוע בחיידקי ליסטריה. אז מה חשוב שנדע על החיידק הקטלני? לפניכם כמה עובדות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מקרה מוות שלישי השבוע באוסטרליה, כתוצאה מאכילת מלון הנגוע בחיידקי ליסטריה. שני בני אדם שצרכו את המלון היו תושבי העיר ניו סאות' ויילס, ואילו השלישי התגורר במדינת ויקטוריה.

כעת מסתבר שכל שלושת המקרים קשורים למלונים נגועים בחיידקי ליסטריה, ששווקו על ידי מגדל מלונים מניו סאות' ויילס. ויקי שפרד, מנהלת המחלקה למחלות מדבקות ברשות הבריאות המקומית, אמרה כי כל האנשים הפגיעים לליסטריוזיס (המחלה הקטלנית המתפתחת בגוף כתוצאה מהחיידק) "צריכים להיפטר מכל מלון שיש ברשותם, שנרכש לפני הראשון במרץ השנה".

בכלל האוכלוסיות הפגיעות נמצאים קשישים ונשים בהריון, שהידבקות בחיידק היא קטלנית במיוחד עבורם, היות ומחלת הליסטריוזיס היא אחת המחלות הקשות ביותר שקיימות, ויכולה לגרום לפגמים מולדים אצל העובר אצל נשים בהריון, ולעתים אף למוות.

מה עוד חשוב שתדעו על החיידק?

  1. הוא עלול להימצא בביצים, בשר, דגים ועוף.

  2. תסמיניה הבולטים של מחלת הליסטריוזיס הוא שפעת, שלשולים והקאות מרובות, דיכוי המערכת החיסונית, סוכרת, מחלות לב וכליות ועוד.

  3. בעולם המדעי קיימים שישה סוגי ליסטריה, אך הזן הקטלני ביותר עבור האדם הוא ליסטריה מונוציטוגנס (בלועזית: L. monocytogenes).

  4. החיידק גדל בטמפרטורה של 0.5 מעלות צלזיוס ובסביבה חומצית, ולכן יכולת ההישרדות שלו במזון היא גבוהה.  מדובר בחיידק עמיד, שיכול לשרוד באדמה לחה כ-295 (!) ימים.

  5. לאחר שהוא חודר לגוף, החיידק מתמקם במערכת העיכול ומפזר שלוחות ברקמות השונות, דרך מחזור הדם.

  6. בבדיקות נמצא כי תהליך הפיסטור הסטנדרטי שנעשה במוצרי החלב לפני שיווקם, משמיד את רוב חיידקי הליסטריה שבו. עם זאת, במחקרים שונים נמצא כי בחלב כבשים ישנם חומרים שונים שמגינים על החיידקים בזמן הפיסטור, אחד מהם הוא אחוז השומן הגבוה שבו.

  7. אנשים שנכללים בקבוצת הסיכון שהוזכרה למעלה (קשישים ונשים בהריון) חייבים להימנע מאכילת גבינות, מוצרי חלב ומוצרי מזון אחרים שהוכנו בשיטה של 'בשל וקרר'.

  8. סקר שנערך בארץ בשנת 1991 מצא כי מוצרים מעובדים מעוף והודו הכילו חיידקי ליסטריה בכ-10% מהדגימות שנלקחו במשך שנה.

  9. ההתפרצות הראשונה של חיידק הליסטריה נרשמה דווקא ב...כרוב מזוהם, ומאז הסיקו החוקרים כי החיידק יכול לחיות לטווח הארוך גם בירקות, לרוב קפואים.

תגיות:מוותאוסטרליהמלוןחיידקליסטריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה