נפלאות הבריאה

שתי אוזניים, למה?

מדוע לא מספיקה אוזן אחת אשר תהיה ממוקמת במרכז הראש, כפי שהפה נמצא במרכז הפנים? ובכלל, מדוע לא מספיק לנו סתם נקב שדרכו ייכנסו גלי הקול אל תעלת האוזן?

אא

לשם מה יש לנו שתי אוזניים? מדוע לא מספיקה אוזן אחת אשר תהיה ממוקמת במרכז הראש, כפי שהפה נמצא במרכז הפנים? ובכלל, מדוע לא מספיק לנו סתם נקב שדרכו יכנסו גלי הקול אל תעלת האוזן? לשם מה צריך את הגוש המוזר למראה הנקרא אפרכסת (שאמנם התרגלנו אליו, אבל...) בסמוך לנקב של כל אוזן?

 ומדוע הוא מתנשא כחומה כלפי צידו האחורי ופתוח לגמרי מהצד הקדמי? האם מדובר בהתפתחות מקרית? ובכן, נתאר לעצמנו חייל הנמצא בלילה בעמדת שמירה. כל האזור חשוך ושומם, ושקט מוחלט שורר מסביב. לפתע נשמע רשרוש מימין, והנה הוא פונה מיד לכיוון מקור הרעש. מנין ידע החייל שהרשרוש הגיע מצד ימין? פשוט מאד! האוזן הימנית שמעה את הקול שבריר שניה לפני האוזן השמאלית וגם בעוצמה חזקה יותר, והעבירה מיד את המידע למוח.
 
המוח אשר קיבל מידע ראשוני על רשרוש חשוד 'מהמַקְלֵט' הממוקם בימין, מורה תכף למערכות הראיה לפנות לכיוון זה, ולכל מערכות הגוף האחרות להיכנס לכוננות-על. המוח ניתח את המצב במהירות אדירה, הגדיר את הבעיה, העלה ממחסני הזיכרון במעלית-בזק את הוראות המטכ''ל להתנהגות במצב כזה, והורה למערכות רבות, וביניהן מערכות שרירי הידיים והדיבור כיצד לנהוג.
 
אם הרשרוש יגיע משמאל, תשמע זאת האוזן השמאלית לפני הימנית ובעוצמה חזקה יותר. אם הרשרוש יגיע מלְפַנים, הרי שתי האוזניים תשמענה אותו באותו זמן ובאותה עוצמה. ומה יקרה כאשר הרשרוש יבוא מאחור? כיצד נדע לזהות זאת? מתברר כי לשם כך תוכננה אפרכסת האוזן בצורתה הנוכחית: האפרכסת פתוחה מצד הפנים ומתנשאת כחומה מן הצד האחורי, וכך היא יוצרת מעין 'צל' שמיעתי על הקול הבא מאחור, והמוח מזהה את המיקום המדויק על פי 'צל' זה.
 
הרי לנו התכנון הנפלא שבעיצוב המבנה החיצוני של מערכת השמיעה. ועדיין לא דברנו על מהות ותהליך השמיעה עצמה, כיצד גלי הקול החודרים לתעלת האוזן הולמים 'כפטיש המכה בסדן', כאשר האנרגיה המכנית של התנודות מגיעה אל האוזן הפנימית והיא ממירה אנרגיה זו לאנרגיה אלקטרו-כימית של פעילות עצבית בשפה המובנת למוח - תהליך מופלא ביותר.

גם לא דברנו על היכולת המיוחדת להבחין בין קולות שונים ואפילו לזהות שני אנשים המשוחחים מבלי שנראה אותם מדברים, ולפי הקול נדע מי אמר מה. ובכלל, האם שמנו לב ששתי מערכות נפרדות:  מערכת מיתרי הקול והדיבור ומערכת קליטת וזיהוי הקולות נוצרו מתוך התאמה מליאה ביניהן: זו יוצרת גלי קול; וזו בנויה באופן שיכולה לקלוט את אותם גלים עצב.

תגיות:גוף האדםפלאי הבריאהאוזניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה