חדשות בריאות

בטוחים שאתם רגישים לאנטיביוטיקה? מחקר חדש מערער את הביטחון

על פי מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי 'מאיר' בכפר סבא, נמצא כי ברוב המקרים בהם אנשים מצהירים כי הם בעלי רגישות לפניצילין, מדובר בהנחה מוטעית: "חשוב מאוד להימנע מכותרות מיותרות של רגישות", לדברי הפרופ'

  • י"ב אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי 'מאיר' בכפר סבא, נמצא כי ברוב המקרים אצל האנשים המצהירים כי הם בעלי רגישות לפניצילין (תרופה אנטיביוטית המופרשת באופן טבעי על ידי זן מסוים של הפטרייה), מדובר בהנחה מוטעית. בין התרופות הנפוצות בהן יש פניצילין נכללות אוגמנטין, המוקסיפן, רפאפן ועוד.

במשך 5 נערך המחקר שסופו הוכיח: 95 אחוזים מהאנשים שהצהירו על אלרגיה לפנצילין אינם אלרגיים כלל. בדרך כלל לאחר שימוש באנטיביוטיקה אנשים מרגישים אי נעימות, אך עם זאת לא מדובר בתופעות מסכנות חיים.

באוכלוסייה ישנם כ-10% הטוענים לרגישות לפניצילין, אך המחקר, שפורסם לאחרונה, מגלה: מעל 95% מהאוכלוסייה המוגדרת כרגישה – אינה כזו כלל.

"ידוע כי רוב כותרות הרגישות מוטבעות בעקבות תופעות לוואי לפניצילין דוגמת בחילה, כאבי בטן, סחרחורות, הרגשה כללית רעה", מבהירה פרופ' רונית קונפינו כהן, מנהלת היחידה לאלרגיה ולאימונולוגיה במרכז הרפואי 'מאיר', ומנהלת שירות אלרגיה לתרופות במרכז. "במיעוט המקרים, אכן התגובה הייתה אלרגית. אולם, ברוב המקרים זו הייתה תגובה שפירה, שאינה מסוכנת וגם בקרב אלו שחוו תגובה מסוכנת – הרגישות נוטה לדעוך עם השנים", הוסיפה.

במחקר השתתפו מעל 1,000 נבדקים, בעוד שני שליש ילדים מתוכם שדיווחו כי הם בעלי רגישות לחומר האנטיביוטי– פנצילין.

תוצאות המחקר הראו כי ישנה אפשרות לבטל את אותה רגישות אצל רוב האנשים, על ידי תהליך הנמשך על פני מספר שעות, אינו כואב או כרוך אי נעימות. בתהליך זה נוטלים את התרופה בהדרגתיות ותחת השגחה.

במהלך 22 שנה דווחו בדנמרק על 6 מקרי מוות בלבד שארעו כתוצאה מרגישות לפניצילין, נתון שממחיש עד כמה האלרגיה נדירה: "מדובר בנתונים חשובים מאוד לאנשים חולים ומתאשפזים בגלל מחלה הדורשת אנטיביוטיקה", מסבירה פרופ' קונפינו כהן. "מחקרים מוכיחים כי אנשים אלו הנמנעים מלקיחת פנצילין בעת הצורך ומקבלים חלופות פחות יעילות מועדים לאשפוזים חוזרים, משך האשפוז שלהם ארוך יותר ואף אחוזי התמותה גבוהים יותר".

עוד מוסיפה פרופ' קונפינו כהן: "נוכח הנתונים בעולם, המשימה שלנו כשהתחלנו את המחקר הייתה להוריד מאנשים את הכותרת של 'רגישות לפניצלין'. ואכן אחרי תחקור של המטופל בשילוב מבחן תגר (מבחן שנועד לשלול או לאמת אלרגיה באמצעות חשיפה במינון הדרגתי) הוכחנו כי לרוב המכריע - 95% של הנבדקים לא הייתה כלל אלרגיה לפנצילין".

כתוצאה ממסקנות המחקר החל פרויקט ייחודי הנערך לראשונה בישראל, במרכז הרפואי 'מאיר' הנערך לראשונה בישראל, המשותף ליחידה למחלות זיהומיות וליחידת האלרגיה והאימונולוגיה שעניינו "להפריך" את הגדרת הרגישות לפניצילין. במסגרת הפרויקט כל חולה מאושפז שצריך לקבל אנטיביוטיקה, אך טוען לרגישות פניצילין, מתושאל באופן יסודי ו"מבחן תגר" בתחילת האשפוז.

"בעידן הנוכחי, בו ארסנל האנטיביוטיקות הולך ומצטמצם חשוב מאוד להימנע מכותרות מיותרות של רגישות ולצמצם ככל הניתן את השימוש באנטיביוטיקות חלופיות המעלות את הסיכוי לעמידות וזיהום בחיידקים קשים לטיפול", מסכמת פרופ' קונפינו כהן.

תגיות:אנטיביוטיקהרגישות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה