חדשות בארץ

סקר: רוב הציבור הדתי והחרדי לא מאמין במערכת המשפט

סקר של מכון המחקר "רפי סמית" בדק מה דעתו של הציבור על מערכת המשפט הישראלית. התוצאות: חרדים או דתיים, בעלי שכר מתחת לממוצע או בעלי השכלה תיכונית ומטה מאמינים פחות במערכת המשפט. ומי מאמין שמערכת המשפט מושחתת?

  • י"ב אדר התשע"ח
בית משפט העליון (צילום: פלאש 90)בית משפט העליון (צילום: פלאש 90)
אא

סקר שערך מכון המחקר "רפי סמית" מצא כי חרדים, בעלי שכר מתחת לממוצע וכן בעלי השכלה אקדמאית נמוכה יותר מאמינים פחות במערכת המשפט מאשר חילונים, בעלי שכר גבוה או אקדמאים. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה לבקשת משרד "גלעד סער עורכי דין". מהנתונים עולה כי 22 אחוז מהנשאלים טענו שהשחיתות קיימת בבית המשפט "במידה רבה מאוד", 20 אחוז טוענים כי השחיתות קיימת "במידה די רבה", ו-35 אחוז טענו שהשחיתות קיימת "במידה מסוימת". רק 17 אחוז טענו שהשחיתות קיימת "במידה מועטה".

בסך הכל, 57 אחוז מהציבור אינו נותן אמון במערכת המשפט הישראלית. 53 אחוז מהנשים חושבות כך, לעומת 60 אחוז מהגברים. גם הגיל משפיע על דעת הנסקר. בקרב גילאי 29-18, 63 אחוז לא נותן אמון במערכת המשפט, בקרב גילאי 30-49, 61 אחוז לא נותן אמון במערכת ובקרב גילאי 50 פלוס - 48 אחוז לא נותנים אמון.

בנוסף, מתברר כי 53 מהמרוויחים שכר ממוצע מאמינים במערכת המשפט, לעומת 73 שמרוויחים שכר נמוך מהממוצע. גם הדתיים והחרדים מאמינים פחות במערכת. 93 אחוז מהחרדים אינם מאמינים במערכת המשפט, בעוד ש-81 אחוז מהדתיים, 52 אחוז ממי שמגדיר עצמו כמסורתי או 48 אחוז ממי שמגדיר עצמו כחילוני חושב כך. ההתפלגות נעשית גם לפי רמת השכלה. 59 אחוז מבין אלה שהשכלתם תיכונית ומטה לא נותנים אמון במערכת המשפט בישראל, בעוד ש-60 אחוז מאלה בעלי ההשכלה העל תיכונית ו-53 אחוז מבעלי השכלה אקדמית חושבים כך.

"מסתבר שהמצב אינו טוב בלשון המעטה", אומר עורך הדין גלעד סער, "מצב בו כמעט הציבור כולו מאמין שמערכת המשפט מושחתת מגיע עד כדי סכנה לדמוקרטיה. יש לבצע פעולות דחופות על מנת לשקם את תדמית מערכת המשפט, בין השאר, בדרך של הגברה מהותית של חשיפתה לציבור באמצעות צילום והקלטה של דיונים משפטיים והעלאתם לאתר אינטרנט ייעודי הנגיש לכולם"

תגיות:בית המשפטחרדידתיסקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה